L0mp3 Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 Hallo. Er lite å gjøre på jobb om dagen så tenkte jeg kunne trene meg litt på Windows Server 2003 type SBS. Hvordan skriver jeg i logon scriptet for å få skjult mappene, slik at bare de som skal ha mappene ser kun sine mapper. Har prøvd med $ både forran og bak mappenavnet(som er delt:P) og skrevet dette inn i scriptet. Men til ingen nytte. Har også lyst til å vite litt om hvordan jeg kan "sjefe" over grupper. La forskjellige grupper få lov til å gjøre forskjellige ting. Anyone...? Lenke til kommentar
enden Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 SBS lager et default user share, og setter til og med opp policy for deg med folder redirect til mydocs. Dermed trenger du ikke, og bør du strengt tatt ikke mappe opp dette for brukerne. Mapper som ikke skal være tilgjengelige for andre stenges vis NTFS-rettigheter, ikke skjuling. Nå er det sikkert bred uenighet om bruk av skjulte shares, men personlig skjuler jeg kun et temp-share jeg bruker fra klient-PC-er uten å være admin og ikke gidder sette opp NTFS-rettigheter på. (Ja, jeg bruker surt lange passord og er lat) Når det gjelder spørsmålet: Man skriver ikke noe i loginscript for å skule mapper. Mappene skjules ved at share-navn avsluttes med $. Type "users$". Sharet vil ikke listes, men være tilgjengelig via \\server\users$, noe du evt referer til i script. Hvis du titter på shares under management vil du oppdage at alle diskene dine alt er delt ut på root som skjulte shares. Husker jeg ikke feil er de kun tilgjengelig for domain admins, og dette er semi hardkodet. Når det gjelder sjefing over andre bør du være litt mer spesifik. Spør du om det jeg tror bør du kjøpe deg en 2003 for dummies og lese om AD og policys. Det er et vanvittig bredt felt, og det er vanskelig å hjelpe noen som ikke kan det grunnleggende Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 Skjule mapper: http://www.microsoft.com/downloads/details...;displaylang=en Lenke til kommentar
L0mp3 Skrevet 1. april 2008 Forfatter Del Skrevet 1. april 2008 (endret) takker. Skal kjøpe 2003 for dummies. Har en del av det grunnleggende inne (trodde jeg.) Men var større forskjeller på vanlig server 2003 32bit til SBS 64bit enn jeg trodde. Når jeg mener "sjefer" så mener jeg at eks. en gruppe ikke har lov til å stille klokka eller gå inn i "kjør" Endret 1. april 2008 av L0mp3 Lenke til kommentar
derezzed Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 De fleste "sjefe" instillinger setter du i Group Policies under User Configuration -> Windows Settings -> Administrative Templates. Lenke til kommentar
L0mp3 Skrevet 1. april 2008 Forfatter Del Skrevet 1. april 2008 Hoppet over til Windows Server 2003 standard (32bit) jeg. Da er det vel litt mere likt som det er i dummiesboka jeg venter på. Lenke til kommentar
L0mp3 Skrevet 1. april 2008 Forfatter Del Skrevet 1. april 2008 "fant" ut at jeg måtte skrive gpedit.msc i kjør. Da fikk jeg opp den riktige tror jeg. Mener å huske at de innstilingene ikke tredde i kraft før man restarta ett eller annet? Stemmer det? Og en annen ting.. når jeg er inne på gpedit, hvor velger jeg da hvilken group som jeg bestemmer over? Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Group policy kan du kun sette på OU`r i AD ikke i pr gruppe. For at policy skal tre i kraft kan du kjøre "gpudate /force" Lenke til kommentar
L0mp3 Skrevet 1. april 2008 Forfatter Del Skrevet 1. april 2008 takk for hurtig svar. Det er en OU jeg har laget ( sa feil i stad). Denne ligger det en bruker under. Når jeg høyreklikker på denne OUn og trykker på Properties og går til fanen som heter Group Policy får jeg en knapp som det står open på. Da får jeg opp GP Management. Frustrert.. Må jeg alltid trykke gpedit.msc for å få opp den? Ser ikke hvordan jeg velger at den OUn ikke kan kjøre "run" osv.. Når jeg gjorde dette nå skjedde det bare på server(den pcn jeg satt på)..uff:/ men takk.. dere er tålmodige. Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Du har lagt inn group policy management snapin, derfor kan du ikke legge til policyer der.. Inne i GPM snapin kan du gå inn på OU, høyreklikke og velge "Create and Link GPO here." Da vil du opprette en policy og linke den til OU. Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Bare husk på at SBS 2003 baserer seg omtrent utelukkende på at du skal bruke "guidelines" til å gjøre det meste, mye mer enn det en "vanlig" 2003 server gjør. Det er mer for at en som ikke har noe særlig erfaring med servere skal få til å legge til brukere, endre brukerkontoer osv. Er på en måte "vanskeligere" med vanlig 2003 enn 2003 SBS. Ikke det at jeg ser den store forskjellen, men det er litt forskjellig tankegang som ligger bak. Lenke til kommentar
enden Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 SBS er XP der standard/enterprise er 2000. Det er mer "brukervennlig" og på den måten mer omstendelig og tungvindt, selv om den har sine lyspunkter. Lenke til kommentar
Fungus Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Må si meg helt enig her ja., man driver ikke med triksing og miksing på SBS.. Der bruker man wizards... .. og selvom man regner seg som semi-jedi-master på GPO's og ditt og datt, så er det ikke samme folka som laget det, som laget oppsettet på SBS, og om man ikke skjønner 100% hvordan SBS funker og jobber, så bruk wizards, så sparer du deg mye trøbbel. F1 knappen er også ofte verdt både gull og juveler. Lenke til kommentar
L0mp3 Skrevet 21. april 2008 Forfatter Del Skrevet 21. april 2008 gikk over til 2003 Standard jeg. Er litt mere bøker om det osv... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå