suppeman Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 (endret) Hei. Jeg har laget en nettside for den lokale kirken her. Funker dette? Kom gjerne med tilbakemelding på alt som faller deg inn. http://bakkehaugenkirke.be mvh Øyvind F Endret 27. mars 2008 av suppeman Lenke til kommentar
Toset Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 Denne siden var fin den Et par tips: - Vær konsekvent med store/små bokstaver. Ser at det er variasjoner i menyelementene om de starter med stor eller liten bokstav. - Kanskje midtstille menyelementene på den horisontale menyen? Virker litt forskjøvet nå, og med litt varierende mellomrom mellom de. - Ikke ha så mye saker nedover på forsiden. Det er kanskje bedre å ha rundt 5 saker, og en link for "Les mer" eller noe? Så man slipper å scrolle så langt ned, På denne måten får man med seg den info-biten helt i bunn enklere også. Ellers var siden veldig bra! Fine fargevalg, rolig og avbalansert, akkurat slik en side av denne typen skal være! Jeg likte kalenderen, og generelt er meny-systemene og oppsettet på siden veldig bra. Godt jobbet! Ps. Prøvde å validere siden, fikk denne feilmeldingen: "No Character Encoding Found! Falling back to UTF-8." Sjekk gjerne om siden er satt opp riktig med doctype, xml encoding osv. Lenke til kommentar
FrodeNilsen Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 Dette er vel ikke løsningen for nettsider som DNK benytter? Hvorfor benytter du ikke den? Denne er ett hav bedre enn det du har: http://www.holmenkirke.no/ Har du skriftlig tillatelse til å publisere personinformasjon, særlig bilder, av de personene du har publisert? Hvis ikke bryter du loven og kirkens forskrifter. Lenke til kommentar
suppeman Skrevet 28. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2008 (endret) - Endret 1. april 2008 av suppeman Lenke til kommentar
FrodeNilsen Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 (endret) Dette er vel ikke løsningen for nettsider som DNK benytter? Hvorfor benytter du ikke den? Takk for tilbakemelding. Vi hadde litt dårlig erfaring med nettsideløsningen til DNK, da den var rigid og kanskje litt kjedelig? Holmen kirke har fått mer ut av malen en det vi klarte Vi har og tilatelse til å bruke personinformasjonen som er gitt. Bildene tror jeg vi kan bruke når de ikke er navngitt, men dette skal jeg sjekke sporenstreks. Bra du bemerket dette. Bilder er personinformasjon og skal behandles deretter. Datatilsynet, Forbrukerombudet, og Redd Barna har mye klokt å si om dette. Redd Barna er svært behjelpelige hvis du tar kontakt. Vær varsom plakaten har mye klokt å si den også, men den er skrevet for å værne om en fri og uavhengi presse, noe en kirke som skriver om seg selv umulig kan være. Særlig denne er vesentlig: http://www.datatilsynet.no/templates/article____899.aspx Praktisk burde dere innhente tillatelse skriftlig fra alle parter, særlig foreldre. Du bør alltid, så langt det er mulig, spørre om det er greit at du tar ett bilde av dem for å legge det ut på nett. En kirke er en institusjon som forfekter å være en etisk og omsorgsfull organisjon. Når jeg går i kirken er det ett forhold mellom meg og Gud, så jeg ønsker å få være i fred i kirken, ikke bli fotografert eller pluteselig finne megselv avbildet for hele verden på Internett. Dette er jeg neppe alene om. Det å publisere bilder og reportasjer fra det indre liv i en kirke er en balanse mellom det å formidle det fine som skjer i menigheten, og det å bevare de som trenger å besøke Guds hus og finne fred der. Jeg har selv vært i menigheter der enkeltindividers kåthet for eksponering og selvdyrkelse gjennom det å drive menighetens Internettside har ødela miljøet i menigheten. Det var ingen god opplevelse. http://10-13.net/ er ett eksempel der man ikke har vurdert nytten eller hensikten ved siden sin. Der er det publisert bilder av mennesker som tydelig ikke vil bli fotografert, samt at bilder fra 7.desember 2001 ikke har noe på nett å gjøre. Hvorfor er de der? http://www.holmenkirke.no/ Er ett godt eksempel på en side som er flink til å formidle hva det indre livet i kirken er på en posetiv måte. Den største designfellen for en nettside som dekker en menighet er å vektlegge dette å omtale enkeltbegivenheter for tungt. Holmen Kirke har vektlagt å fremme generelle aktiviteter og forsøkt å gjøre disse lett å finne for besøkende. De har også gjort det enkelt å finne kontaktinformasjon til kirken. Hensikten med siden er vel å fremme kirken å trekke folk til aktivitene og Guds hus, eller hurr? Jeg får ikke noe inntrykk av hva menigheten din vektlegger, hva slags aktiviteter dere har, hvordan jeg kontakter dere, når dere har åpent, hva som skjer i dagene fremover på siden din. Det har Holmen løst. På forsiden. Hvorfor ikke ringe dem? Edit: Du burde kjenne til dette rundskrivet: http://www.regjeringen.no/nb/dep/kkd/dok/r....html?id=109620 Endret 28. mars 2008 av FrodeNilsen Lenke til kommentar
Lokaltog Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 (endret) Jeg klarer ikke helt å finne noen bilder noe sted på nettsiden til trådstarter som bryter med retningslinjer for personvern. FrodeNilsen: Hvilke bilder/informasjon mener du må fjernes fra nettsiden..? (Med forbehold om at trådstarter kan ha fjernet dette siden du skrev innlegget ditt.) Det eneste jeg finner på siden til trådstarter er det jeg vil kalle situasjonsbilder, som Datatilsynet har følgende å si om: Situasjonsbilder kan defineres som bilder der selve situasjonen eller aktiviteten er det egentlige formålet med bildet. Akkurat hvem som er med på bildet er da mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet. (...) Utgangspunktet her er at situasjonsbilder kan offentliggjøres uten samtykke fra de avbildede så lenge bildene er harmløse og ikke på noen måte er krenkende for de som er avbildet. Til trådstarter: Selv om jeg ikke er troende, så synes jeg det er bra du engasjerer deg og lager en nettside for kirken din. Jeg mener at "standardsidene" til kirken (f.eks. Holmen Kirke) er mer oversiktlige enn den nettsiden du har liggende ute nå, og her er et par ting jeg tror kunne gjort nettsiden din bedre og mer oversiktlig: - Headeren er fryktelig stor, den kunne med fordel vært gjort en god del mindre. - Designet føles ganske rotete. Et triks for å minske følelsen av "rot" er å plassere ting mer presist i designet ditt, bl.a. med konsekvent padding, størrelse på elementer, marger under overskrifter, etc. Skal se om jeg får laget en skisse der jeg illustrerer hvor jeg føler at det blir rotete (tenk "usynlige linjer" i designet ditt). - Inkonsekvent bruk av fonter. - Slitsomt med linker med linje både over og under på :hover.' - Kjedelig fargebruk (mye hvitt og grått). - Jeg ser at gjesteboken din er infisert av spam. Du bør kanskje vurdere en løsning som har en form for CAPTCHA. Jeg skal ikke påstå at jeg har god kjennskap til menighetssider, men jeg er noe uenig i utsagnene om at det er vanskelig å finne informasjon om menigheten. Det er klart at det kunne vært løst bedre (som sagt synes jeg Holmen Kirke har en mer ryddig visuell løsning på siden sin), men jeg finner kontaktinformasjon med en gang i footeren, jeg finner åpningstider og utvidet kontaktinformasjon via "kontakt" i menyen, jeg ser hva som skjer dagene fremover i kalenderen, og jeg føler jeg får et inntrykk av menigheten deres ut fra nyhetene på forsiden. For meg er det mer naturlig å lete etter kontaktinformasjon i hovedmenyen (link til en informasjonsside), og jeg ser kalenderen til Bakkehaugen mye raskere enn jeg ser listen over arrangementer på Holmen Menighet. Etter å ha skummet gjennom noen nyheter føler jeg at nettsiden deres kommuniserer gode familieverdier, fokus på samhold og lokale arrangementer. Jeg synes trådstarters nettside er mer "personlig" enn Holmen Menighet, nettopp fordi det er vektlagt viktige enkeltbegivenheter på forsiden, og jeg blir møtt av smilende mennesker istedenfor en nedsnødd kirke. Mitt råd til deg er å prøve deg frem med nye designideer og skisser, for det er bare én måte du kan lage gode design på - og det er å øve. Endret 29. mars 2008 av Lokaltog Lenke til kommentar
FrodeNilsen Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Jeg klarer ikke helt å finne noen bilder noe sted på nettsiden til trådstarter som bryter med retningslinjer for personvern. FrodeNilsen: Hvilke bilder/informasjon mener du må fjernes fra nettsiden..? (Med forbehold om at trådstarter kan ha fjernet dette siden du skrev innlegget ditt.) Det eneste jeg finner på siden til trådstarter er det jeg vil kalle situasjonsbilder, som Datatilsynet har følgende å si om: Situasjonsbilder kan defineres som bilder der selve situasjonen eller aktiviteten er det egentlige formålet med bildet. Akkurat hvem som er med på bildet er da mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet. (...) Utgangspunktet her er at situasjonsbilder kan offentliggjøres uten samtykke fra de avbildede så lenge bildene er harmløse og ikke på noen måte er krenkende for de som er avbildet. ... Dette er en direkte gal fremstilling av personvernet i Norge, eller EU for den saks skyld. Jeg oppfordrer alle til å sette seg inn i lovverket, og hvis dere jobber mot religiøse miljøer setter dere inn i problematikken rundt religionsfrihet. Til Lokaltog burde han lese rundskrivet jeg har henvist til fra departementet, teksten på datatilsynets sider, jeg siterer: Hovudregelen er at mindreårige som er fylt 15 år sjølv kan samtykkje til innhenting og bruk av eigne personopplysningar. For barn som ikkje er blitt 15 år må eventuelt foreldra samtykkje til innhenting og bruk av opplysningar om barnet. To unnatak Datatilsynet og Forbrukerombudet har sett opp to unnatak frå denne hovudregelen: Sensitive personopplysningar skal berre innhentast med samtykket frå foreldra. Sensitive opplysningar er blant anna opplysningar om helse, om etnisk bakgrunn, livssyn, og seksuelle forhold. For småkonkurransar og liknande, der enkle kontaktopplysningar berre skal brukast til eventuell premiering og deretter slettast, kan også mindre barn enn 15 åringar samtykkje til deltaking sjølv. Her er det likevel ein føresetnad at opplysningane blir sletta etter premiering, personverntrusselen er vurdert, og klassifisert som særs låg, og konkurransen er eigna for den aktuelle aldersgruppa. Det finnes en rekke unntak i lovgivningen som er der for å sikre en fri presse og religionsfrihet. Det forhindrer ikke at vi har rettskrafig dom i Sverige, der en person i en menighet anmelte seg selv for å offentligjøre ett navn på nett uten samtykke, og ble dømt for brudd på EU sitt regelverk. Det er heller ikke lagt opp til rare reaksjonene på å bryte disse lovene. Vi snakker her om grunnprinsippene i vårt samfunn som religionsfrihet, ytringsfrihet, og vern om enkeltindivider. Når det gjelder sitatet til Lokaltog opplever jeg dette som direkte sitatforfalskning. Her er hele sitatet. SituasjonsbilderSituasjonsbilder kan defineres som bilder der selve situasjonen eller aktiviteten er det egentlige formålet med bildet. Akkurat hvem som er med på bildet er da mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet. Eksempler på dette kan være en gruppe mennesker på en konsert, et idrettsarrangement, 17. mai-tog, eller hendelser som har allmenn interesse. Utgangspunktet her er at situasjonsbilder kan offentliggjøres uten samtykke fra de avbildede så lenge bildene er harmløse og ikke på noen måte er krenkende for de som er avbildet. Det skal likevel alltid foreligge en helhetsvurdering bak offentliggjøringen, der man vurderer formålet opp mot hensynet til de som er avbildet. I en slik helhetsvurdering er det viktig å tenke på at bildene heller ikke skal virke krenkende ut fra sammenhengen de benyttes i. Når det derimot gjelder bilder av krenkende situasjoner eller mer spesielle anledninger, for eksempel der en ser ventende på et legekontor eller besøkende i et badeanlegg, bør disse normalt ikke publiseres på Internett uten samtykke, da interesseavveiingen fort vil falle ut til fordel for den avbildedes interesse. Les hele gria her: http://www.datatilsynet.no/templates/article____881.aspx I alle offentlige dokumenter, lover, rundskriv eller forskrifter som dreier seg om konflikter mellom ytringsfrihet, religionsfrihet og vern om individer er det interesseavveiinger, og de er som regel forsiktige. Det er ett ønske at vi ikke skal drepe frivillig arbeid som idretslag eller arangementer i den sammenheng, og lover skal også repekteres. De som tror at det helt uten videre bare er å fyre løs i ett kirkerom med tanke på offentlig publisering på Internett må være blåst i skallen. En konvertert muslim eller en mor på rømmen fra en voldelig ektemann vil ikke få sine behov vernet i henhold til grunnloven med ett sånt syn. Vi snakker her også om en kirke og prinsippet om religionsfrihet. For å oppnå religionsfrihet må man verne om idividene slik at de kan tro fritt. Det er ikke enkelt. Selv pressen vil i de aller fleste tilfeller spørre om tillatelse eller publisere sin tilstedeværelse, slik at de som ikke vil avfotograferes kan slippe dette. Det er dette jeg referer til med "enkeltindividers kåthet for eksponering og selvdyrkelse gjennom det å drive menighetens Internettside". En nettside med innhold som neppe kan ha stor allmen interesse som 10-13.net, har ingenting å stille opp med mot beskyttelsen av enkeltindivider, særlig barn. Holdningen Lokaltog har fremmet er tvilsom i forhold til Vær Varsom Plakaten. http://presse.no/Spesial/Skjulte_artikler/...licShow;ID=243; Ta en titt på punkt 4.12, 3.9, 1.5, og 3.3. Dette kan jeg skrive svært mye om. Våre forfedre har sloss hardt for de frihetene vi nyter godt av: Stemmerett, Pressefrihet, Ytringsfrihet, religionsfrihet, og vern om individer. Friheter det er verdt å dø for. Det minste vi kan gjøre er å hedre de som har sloss før oss. Gjør du? Lenke til kommentar
Lokaltog Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Det her begynner å bli litt sært, men: 1) Kan du påpeke nøyaktig hvilken tekst og hvilke bilder på Bakkehaugen Menighet du mener bryter med norske lover om personvern? Jeg klarer fortsatt ikke finne noe som er i strid med de tekstene du siterer. 2) Kan du fortelle meg hvorfor du mener at jeg forfalsker sitatet fra Datatilsynet? Jeg føler det provoserende at du kommer med slike påstander, da min hensikt ikke har vært å vri på datatilsynets avsnitt om situasjonsbilder, og jeg i tillegg har linket til hele sitatet i innlegget mitt (se webadressen i sitat-taggen). Du vrir dette til noe jeg opplever som et personangrep på meg og mine holdninger, fordi du slenger ut påstander som dette uten noen forklaring eller argumenter. Jeg forstår ikke helt hvordan alle de artiklene du siterer og linker til har sammenheng med hjemmesiden til Bakkehaugen Menighet. Fint om du kan komme med konkrete eksempler fra Bakkehaugen Menighet-siden med en forklaring om hvilke lover og retningslinjer du mener blir brutt. Lenke til kommentar
MrQuote-on-Quote Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Må bare få si at jeg synes det var kreativt å bruke en belgisk internettadresse. Stusset litt over dette, og trodde kanskje det var en kirke i Belgia, helt til poenget gikk opp for meg Lenke til kommentar
FrodeNilsen Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Det her begynner å bli litt sært, men: 1) Kan du påpeke nøyaktig hvilken tekst og hvilke bilder på Bakkehaugen Menighet du mener bryter med norske lover om personvern? Jeg klarer fortsatt ikke finne noe som er i strid med de tekstene du siterer. 2) Kan du fortelle meg hvorfor du mener at jeg forfalsker sitatet fra Datatilsynet? Jeg føler det provoserende at du kommer med slike påstander, da min hensikt ikke har vært å vri på datatilsynets avsnitt om situasjonsbilder, og jeg i tillegg har linket til hele sitatet i innlegget mitt (se webadressen i sitat-taggen). Du vrir dette til noe jeg opplever som et personangrep på meg og mine holdninger, fordi du slenger ut påstander som dette uten noen forklaring eller argumenter. Jeg forstår ikke helt hvordan alle de artiklene du siterer og linker til har sammenheng med hjemmesiden til Bakkehaugen Menighet. Fint om du kan komme med konkrete eksempler fra Bakkehaugen Menighet-siden med en forklaring om hvilke lover og retningslinjer du mener blir brutt. Dette er ikke det minste sært. Det er politisk og designfølger av klok poletikk, det eneste som er sært er at det ikke er teknisk. Det er sært og ikke ha ett rent teknisk perspektiv her. Når det gjelder bildene så er alle greie, så sant det er hentet inn generelt samtykke fra begge foreldre for alle under 15 (det finnes unntak også her), samt at de som er avbildet har blitt spurt om det er greit om disse bildene blir publisert på Internett. Hvordan i all hverden Lokaltog kan se på bildene om dette er tilfellet har jeg litt problemer med å forstå, jeg kan ikke uttale meg mer enn at jeg synes alle bildene ser greie ut i den forstand at de ser ut for å være harmløse. Om de er harmfulle kan jeg ikke bedømme utifra bare å se på ett bilde, da jeg ikke kjenner idividene på bildet eller om noen på bildene ikke ønsker å være på Internett. Når det gjelder sitatet har du helt tydelig ikke forstått at dokumentet du siterer fra er stappet av avveininger og er ment å leses i sin fullhet. Du har fjernet deler av disse avveinignene som svekker din påstand. Datatilsynet deler ikke din oppfatning om avfotografering i en kirke, noe som går tydelig frem av teksten. Dette er kompliserte avveininger og kan ikke forenkles til at du kan knipse hvem du vil og hvor du vil bare det er ett situasjonsbilde. Ett bilde er til informasjon likestilt med tekst i norsk personinformasjon praksis. Relevansen for en kirke er selvfølgelig om de designmessige valgene følger norsk lovgivning eller i tråd med hvordan en kirke ønsker å fremstå. Det å lage en Internettside endrer hvordan informasjon distribueres i en menighet, og stiller nye krav til resten av organisasjonen. Det å bemerke at det kommer ett behov for en strukturert og institusjonalisert innhenting av samtykke i en menighet og hvorfor, hvis man går på nett, er ett særdeles viktig aspekt ved det å utvikle ett informasjonssystem for Internett. En webside er akkurat det. Det er umulig å fremstå i tråd med klassiske kristne verdier eller i tråd med forskrifter og lover, uten å sette seg inn i problemstillingen jeg tar opp. Ikke på Internett. Hvis slike ting ikke er relevant her, så må forumet døpes om til web-styling, html-syntax og css-syntax. Noe det jo ikke heter, eller hurr? Lenke til kommentar
suppeman Skrevet 31. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2008 (endret) - Endret 1. april 2008 av suppeman Lenke til kommentar
FrodeNilsen Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Dette innlegget blir litt på kanten av hva som er relevant i denne tråden, men har relevans i henhold til publisering av mutimedia fra miljøet omhandlet i tråden. De av oss som har hatt gleden av å oppleve en dåp vet at dette er en en stor hendelse for familien og barnet. Jeg tror ikke det er praktisk mulig å forhindre mutimedia opptak under slike serimonier, og kirken har i realiteten svært liten inflytelse på hvordan slike opptak benyttes. Barnekor, konfirmasjon, og bryllup er også kraftig eksponert for faren for å havne på Internett, selv om menigheten selv ikke publiserer slikt på Internett. Det er de som ikke eier skam og som vil knipse bilder selv i en begravelse helt uten noen form for allmen interesse eller å snakke med pårørende. La oss heller ikke glemme alle mobiltelefoner som har kamera, og ett snikende problem med videokamera på alles mobiltelefon. Jeg er redd det i realiteten de som trenger beskyttelse ikke beskyttes godt ved at menigheten selv ikke publiserer dem på Internett. Hvis dere ønsker å verne om individer vil jeg anbefale dere å ha fokus på dette, og aktivt søke etter hvem som ikke ønsker avbilding og hvorfor de ønsker dette. Derfra må menigheten i felleskap søke å beskytte de som trenger det, samt forsøke å respektere ønskene andre har så langt det er fornuftig. Personlig ville jeg satt ett klart skille mellom de som trenger vern og de som ikke ønsker å bli eksponert på nett. En ting dere kan gjøre er å legge ut informasjon på nettsidene hvordan dere forventer at folk skal opptre under for eks. en dåp. Hvis presten forstår at dåpsfølget ikke kommer til å respektere den linjen dere ønsker, kan dere ha en dialog med de som trenger vern om problemet. Knytte sammen løse ender Dere må bestemme dere for hvem dere vil verne og hvem dere vil søke å respektere. Dere burde også ha litt tanker om hvordan. Disse beslutningene er en av rammene for designet av nettstedet: Som også gir relevansen for denne tråden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå