Gå til innhold

Ingeniører og sykepleiere samme lønn?


Anbefalte innlegg

Det som er skremmende er at en del av dem som går på ing. ser ned på dem som blir lærere og sykepleiere.

Det skyldes mest at de ikke kan forstå at noen er villig til å ta en utdanning de vet er lite verdsatt.

 

Er sykepleierne lite verdsatt? I kroner og øre, ja, men jeg ville aldri likt meg i et samfunn uten dem! Bare tenk så traust utvalget ville vært på kondomeriet... :)

 

 

Lik lønn for likt arbeid er rettferdig. Men lik lønn for ULIKT arbeid er urettferdig.

 

Første del er nok alle enig. Andre setningen kan tolkes i alle retninger. Om en frisør har 300 000 i året, blir det ikke automatisk urettferdig om en sykepleier har 300k.. (Nei, jeg har ingen aning om hva en frisør tjener, men ut i fra timepris de tar når de hugger over meg tyder det på en årslønn på langt over 500k..)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er sykepleierne lite verdsatt? I kroner og øre, ja, men jeg ville aldri likt meg i et samfunn uten dem! Bare tenk så traust utvalget ville vært på kondomeriet... :)

Otth snakker om verdi i kroner og øre, temaet for denne tråden. En sykepleier velger sin utdanning fult vitende om sin økonomiske framtid og det blir jo noe kunstig å komme etter studiet å si "jammen jeg viste jo ikke at resten av livet mitt skulle bli relativt sparsommelig".

 

Eller kanskje det bør være mer veiledning om yrkesvalg og konsekvenser for ungdommen før de skal velge?

Lenke til kommentar

Jeg antar de fleste som går sykepleien vet godt hva de tjener når de går ut.. Jeg vet om flere som har gått / går sykepleie, gjevnt over synes jeg disse syter mindre enn dem jeg kjenner som går på lærerskolen. En gang jeg var med flere av disse lærerstudentene måtte jeg spørre om de hadde et eget fag i syting der. De hadde gått litt over 1 semester, og maste allerede om hvor lite de tjente når de kom ut..

Lenke til kommentar

Det er så urettferdig at vi ingeniører tjener mindre enn advokater, buhuhu!!

 

Ser ut som om sykepleiere burde lære seg at forskjellige arbeidsmarked har forskjellige lønninger, siden de i motsetning til resten av samfunnet merkelig nok ikke så ut til å vite det da de påbegynte utdannelsen til sitt lavtlønnede yrke. Yrker som kan utnyttes til økonomisk gevinst i privat sektor har alltid og vil alltid være høyere lønnet enn der hvor det offentlige i siste instans er arbeidsgiver. Jo større potensiell gevinst det er i markedet, dess høyere lønn gir bedrifter faggruppen for å tiltrekke de dyktige.

Lenke til kommentar
Det er så urettferdig at vi ingeniører tjener mindre enn advokater, buhuhu!!

 

Ser ut som om sykepleiere burde lære seg at forskjellige arbeidsmarked har forskjellige lønninger, siden de i motsetning til resten av samfunnet merkelig nok ikke så ut til å vite det da de påbegynte utdannelsen til sitt lavtlønnede yrke. Yrker som kan utnyttes til økonomisk gevinst i privat sektor har alltid og vil alltid være høyere lønnet enn der hvor det offentlige i siste instans er arbeidsgiver. Jo større potensiell gevinst det er i markedet, dess høyere lønn gir bedrifter faggruppen for å tiltrekke de dyktige.

 

Amen

Lenke til kommentar
Ser ut som om sykepleiere burde lære seg at forskjellige arbeidsmarked har forskjellige lønninger, siden de i motsetning til resten av samfunnet merkelig nok ikke så ut til å vite det da de påbegynte utdannelsen til sitt lavtlønnede yrke.

 

Det er de nok i høyeste grad klar over. Derimot så er ikke det noen grunn for ikke å arbeid for høyere lønn. :)

Lenke til kommentar

Å arbeide for høyere lønn er selvfølgelig helt ok.

 

Å bruke argumenter som lik lønn for ulikt arbeid er noe helt annet. Det viser at de ikke har skjønt hva likelønn innebærer og ødelegger bare for dem selv. Når de ikke klarer å argumentere rasjonelt for høyere lønn så mister de både troverdighet og respekt med sine irrasjonelle argumenter.

 

Det er samme grunn til at man ikke begrunner sitt lønnskrav med "jeg har lyst på hytte og synes derfor jeg skulle få bedre lønn"

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Liten oppdatering:

 

Vil kjempe mot likelønn

 

I følge Harstad Tidende så valgte Høyre, Venstre og Fremskrittspartiet å lytte til anbefalingene fra advokatene i Kommunenes Sentralforbund, som mener Harstad kommune må trekke saken for domstolen om vedtaket opprettholdes.

 

Bra å se at de borgelig i Harstad i alle fall tar ansvar. Arbeiderpartiets Kari-Anne Oppsal kan vi derimot ikke si har vettet i behold. Hun mente arbeid av lik verdi skal lønnes likt, men som vi allerede har fastslått tidligere i denne tråden er arbeidskraften til en ingeniør verdsatt mer enn sykepleierens arbeidskraft.

Lenke til kommentar

Bra!

 

Jeg mener overskriften er villedende fordi parolen om likelønn hele tiden har vært "lik lønn for likt arbeid". De fleste leserne vil nok automatisk tenke på likelønn som den nevnte parolen og det er jo ikke den parolen det kjempes mot. Journalisten/redaksjonen forsøker altså bevisst å villede leserne. Aftenposten har jo tradisjonelt blitt sett på som en politisk blå avis. Denne saken vinkler de etter min mening klart fra en politisk rød side.

Lenke til kommentar

Jeg har bladd i rapporten til Ombudet. Og jeg må si de anstrenger seg for å komme frem til at sykepleierne og ingeniørene skal ha lik lønn.

 

De baserer seg på en lovbestemmelse som sier at det skal være lik lønn for "likeverdig arbeid." Og for å finne ut hva som er "likeverdig arbeid," må man vurdere "kompetansen og andre relevante forhold" (ikke ordrett sitat).

 

Her finner de at kompetansen er helt ulik, det er det ingen tvil om. Så kommer vi til kunststykket, som bringer hele saken ut på viddene:

 

Det de gjør, er å vurdere hvor *stor* kompetanse ingeniørene og sykepleierne har hver for seg. De finner at sykepleierne har minst like god kompetanse som ingeniørene, siden de har hatt minst like lang utdannelse!

 

Og vips! så spiller det ingen rolle at kompetansen er helt ulik.

Lenke til kommentar
Jeg mener overskriften er villedende fordi parolen om likelønn hele tiden har vært "lik lønn for likt arbeid". De fleste leserne vil nok automatisk tenke på likelønn som den nevnte parolen og det er jo ikke den parolen det kjempes mot. Journalisten/redaksjonen forsøker altså bevisst å villede leserne. Aftenposten har jo tradisjonelt blitt sett på som en politisk blå avis. Denne saken vinkler de etter min mening klart fra en politisk rød side.

 

Nå er det ganske mange år siden uttrykket likelønn dukket opp i språket vårt (ikke overraskende dukket det opp da målet om lik lønn for likt arbeid ble oppnådd) så folk burde egentlig vite hva det betyr, men tragisk nok er ikke dette tilfellet.

 

Overskriften, om villedende, er ikke et forsøk på å vinkle saken venstre, men ganske enkelt få flere til å lese artikkelen. Det er altså en overskriftstabloidisering som alle nettaviser gjør. Selve artikkelen finner jeg på ingen måte å være vinklet mot venstre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...