Gå til innhold

Ingeniører og sykepleiere samme lønn?


Anbefalte innlegg

Ja jeg mener de bør få lik lønn.

 

Når det gjelder det mattematiske vil jeg anta at også du vil at sykepleiere greier å dosere medisiner rett, for din tur til slik hjelp vil komme, før eller siden.

Hvorfor mener du helseforetakene bør kutte mange stillinger? Det er i praksis det du gjør om du mener at avdelingsykepleierne skal opp på avdelingsingeniørlønn. Helseforetakene har begrensede ressurser og jo høyere lønn hver ansatt får jo lavere antall ansatte har de råd til.

 

Eller mener du at avdelingsingeniørene bør ned i lønn til det avdelingssykepleierne får? I så fall ber du om at de slutter i det offentlige og starter i det private. Hvor gunstig er det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet i denne saken er at det offentlige generelt betaler for dårlig! Det burde ikke være ett tema å senke lønnen for ingeniørene i det offentlige for å "subsidiere" sykepleierlønningene. Jeg jobber i det offentlige, som IT-ansvarlig på en videregående skole, jeg har 3-årig høgskoleutdanning. I min nåværende jobb så tjener jeg under 300.000 med 3 års ansinitet, hadde jeg skaffet meg en jobb i privat sektor så kunne jeg lett lagt på ca 100.000 i årsinntekt om ikke mer. Eneste årsaken til at jeg fortsatt jobber her er at jeg er veldig fornøyd med miljøet på jobb. Det er nok av ledige stillinger i privat sektor å velge i, men jeg blir altså værende fordi jeg trives.

 

Jeg lurer på når det skal gå opp for folk at det private markedet betaler godt for godt utdannede folk. Helsesektoren har ikke den samme graden av privatisering og får derfor ikke det samme presset på lønninger for sine ansatte. Ingeniørene som kan jobbe i hvilken som helst sektor omtrent, kan velge og vrake fra offentlige og private stillinger og kan derfor kreve høyere lønn. Den eneste måten å få opp lønningene for helsearbeidere er å få større konkurranse fra private aktører, men med ett sosialistisk styre så blir det aldri en realitet.

 

Det sykepleiere og andre i helsesektoren må forstå er at om de får høyere lønn og kommer på nivå med ingeniørene så vil ingeniørene også kreve høyere lønn for ikke å stikke til private bedrifter. Jeg kan faktisk ikke forstå hvorfor det er så vanskelig å forstå.

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig i det. Kort oppsummert kan vi vel si at det offentlige styrer etter "komminustiske" prinsipper om lik lønn til hele folket uansett jobbtype, sted og etat. Sånt fungerer ikke i en verden styrt av markedskreftene. Markedskreftene er ikke bare et onde slik venstresiden fremstiller det, men et fantastisk gode det ikke går an å komme unna. Problemet er bare å tilpasse det offentlige og næringslivet etter markedskreftene og ikke omvendt. Hadde det vært friere konkurranse og det offentlige hadde vært med på det ville lønningene blitt mer variable, generelt høyere. Dette er ingen motsetning til å ha lik lønn for likt arbeid.

Lenke til kommentar
Jeg er helt enig i det. Kort oppsummert kan vi vel si at det offentlige styrer etter "komminustiske" prinsipper om lik lønn til hele folket uansett jobbtype, sted og etat. Sånt fungerer ikke i en verden styrt av markedskreftene.

no overser du det som er rett forann nasen din. du seier det ikkje funkar at staten styrer etter "kommunistiske" prinsipp (noke som ikkje er tilfelle), men allikvel er Noreg det annt verdas rikaste landet forutenom island som er endå meir kommunistiske enn oss.

Så om du kallar det kommunisme eller kva du gjer, så funkar det i alle fall.

 

 

Og når det er sagt, vil eg berre seie at det overbetalde inginørane godt kan gå ned i lønn, i stadden for at sykjepleiarar går opp. Men eg vil altså at lik utdanning skal gje lik lønn!

Lenke til kommentar
Blir ikke prosjektet med utarbeiding av ventilasjonssystem til kjølelageret ferdig idag så kan det gjøres imorgen, får ikke pasienten som er avhengig av epilepsimedisin dosen idag er det kanskje for sent å gjøre noe imorgen, for å sette det litt på spissen.

Tåpelig sammenlikning og i det hele tatt sammenlikne disse to yrkene er jo meningsløst. Nedlatende holdning har du også, du studerer vel ikke medisin gjør du det ? Du kan si ingeniører lager blant annet ting tryggere, f.eks. biler, slik at folk i utgangspunktet ikke skal skade seg. Du kan se på hvor mange dødsulykker og registrerte biler det fantes på veien f.eks. 1970 og 2007.

 

Det er dessuten tull at matte og fysikk er vanskelig -- det er logikk, lettere enn å lære seg å tegne og male: Logiske fag er akkurat like vanskelig som å lære alfabetet på gresk, det tar bare lengre tid.

Enkelt sakt enn gjordt. Grenser nesten på wiseass argumentasjon.

Lenke til kommentar
Blir ikke prosjektet med utarbeiding av ventilasjonssystem til kjølelageret ferdig idag så kan det gjøres imorgen, får ikke pasienten som er avhengig av epilepsimedisin dosen idag er det kanskje for sent å gjøre noe imorgen, for å sette det litt på spissen.

Tåpelig sammenlikning og i det hele tatt sammenlikne disse to yrkene er jo meningsløst. Nedlatende holdning har du også, du studerer vel ikke medisin gjør du det ? Du kan si ingeniører lager blant annet ting tryggere, f.eks. biler, slik at folk i utgangspunktet ikke skal skade seg. Du kan se på hvor mange dødsulykker og registrerte biler det fantes på veien f.eks. 1970 og 2007.

Ja, det var en tåpelig sammenligning, det var poengent, ment som ironi men det kom kanskje ikke så godt frem. Var ment som en motpol mot enkelte meninger som hentydet at det å være ingeniør var en "bedre" jobb\utdanning enn sykepleier, noe jeg var uenig i. Jeg har som sagt flere gode venner som er ingeniører og sykepleiere og har stor respekt for begge yrker, mener begge grupper gjør en svært viktig jobb, men synes ikke den ene utdanningen er mer verdt. Kom faktisk inn på siv.ing da jeg var i militæret, men sa fra meg plassen da andre yrker etterhvert fristet mer selv om siv.ing alltid var en god nr 2 som jeg sterkt vurderte. Yrkesmessig var ingeniør mer interessant enn sykepleierutdanninga for min del så ikke tro at jeg misliker ingeniører ;)

Lenke til kommentar
Kom faktisk inn på siv.ing da jeg var i militæret, men sa fra meg plassen da andre yrker etterhvert fristet mer selv om siv.ing alltid var en god nr 2 som jeg sterkt vurderte. Yrkesmessig var ingeniør mer interessant enn sykepleierutdanninga for min del så ikke tro at jeg misliker ingeniører ;)

 

Hehe, å komme inn på studiet er easy sailing :) Det er føllføring av studiet som er vansklig.

 

AtW

Lenke til kommentar
Kom faktisk inn på siv.ing da jeg var i militæret, men sa fra meg plassen da andre yrker etterhvert fristet mer selv om siv.ing alltid var en god nr 2 som jeg sterkt vurderte. Yrkesmessig var ingeniør mer interessant enn sykepleierutdanninga for min del så ikke tro at jeg misliker ingeniører ;)

 

Hehe, å komme inn på studiet er easy sailing :) Det er føllføring av studiet som er vansklig.

 

AtW

Ja, jeg vet, flere venner av meg med ca de samme karakterene sliter rævva av seg deg så jeg vet hva som hadde ventet meg om jeg kom inn. Grunnen til at jeg sa det var ikke fordi studiene er så tøffe å komme inn på, var for å vise at jeg faktisk liker ingeniørutdanningen godt og vurderte den sterkt. Med noe over 4 og full pot i tilleggspoeng for realfag kommer du inn på mange av de, men å komme seg gjennom dem er en annen sak ;)

Lenke til kommentar
no overser du det som er rett forann nasen din. du seier det ikkje funkar at staten styrer etter "kommunistiske" prinsipp (noke som ikkje er tilfelle), men allikvel er Noreg det annt verdas rikaste landet forutenom island som er endå meir kommunistiske enn oss. Så om du kallar det kommunisme eller kva du gjer, så funkar det i alle fall.

Norge er et sosialdemokrati. Det funker bra. Norge kan likevel styre etter kommunistiske prinsipper i en del saker, noe de ikke gjør her, helt ennå, men debatten styrer i hvert fall den veien. Island ser jeg på som noe mer mot høyre enn det Norges regjering er. Med forbehold om at jeg ikke kjenner Islands politikk så godt.

 

Og når det er sagt, vil eg berre seie at det overbetalde inginørane godt kan gå ned i lønn, i stadden for at sykjepleiarar går opp. Men eg vil altså at lik utdanning skal gje lik lønn!

Statlige og kommunale ingeniører er på ingen måte overbetalte. De er faktisk sterkt underbetalte i forhold til det markedet er villig til å gi for en ingeniør. Derfor havner også gode ingeniører ofte i det private i stedet for i det offentlige. Hvordan sykepleierlønna er er jeg mer usikker på siden det er minimal konkurranse fra det private på det området i Norge, men jeg tipper de også er underbetalte. Altså at det private markedet er villig til å gi mer for en sykepleier enn det offentlige vil gi.

 

Lengde på utdanning, type utdanning, ansvar i jobben osv mener jeg er irrelevant for lønna. Det er og bør være tilbud og etterspørsel i markedet som bestemmer lønna, men det må selvsagt ikke diskrimineres på bakgrunn av kjønn, legning, hudfarge osv.

Lenke til kommentar
Nå er Island faktisk ikke rikere enn oss. Tenker du på Irland?

Irland er ikke rikere enn oss. Island er til og med rikere enn Irland.

 

Jeg tror du bør ta deg en titt her: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_count...P%29_per_capita

 

Tallene varierer, men på både IMF og Verdensbankens liste er Irland over Norge. Island er ikke over verken Norge eller Irland på noen av dem.

 

Edit: før du viser til http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_count...l%29_per_capita, varierer prisnivåene så mye at å si at et land er rikere enn et annet på grunnlag av den ujusterte listen er en grov feil.

Endret av operg
Lenke til kommentar
Nå er Island faktisk ikke rikere enn oss. Tenker du på Irland?

Irland er ikke rikere enn oss. Island er til og med rikere enn Irland.

 

Jeg tror du bør ta deg en titt her: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_count...P%29_per_capita

 

Tallene varierer, men på både IMF og Verdensbankens liste er Irland over Norge. Island er ikke over verken Norge eller Irland på noen av dem.

 

Edit: før du viser til http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_count...l%29_per_capita, varierer prisnivåene så mye at å si at et land er rikere enn et annet på grunnlag av den ujusterte listen er en grov feil.

Jeg hadde gamle tall, beklager for det.

 

Uansett, Norge er helt klart over Irland. Blandt 6 lister er Norge over Irland på alle unntatt en. Verdensbanken puttet Norge over Irland.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Så er ombudet på ferde igjen. Er målet deres å gi seg selv et elendig rykte?

 

At det skal være "lik lønn for likt arbeid" er de aller fleste enige om. Men her strekker Ombudet denne maksimen ut i det absurde, og det er dette som forklarer den underlige konklusjonen deres.

 

Poenget med "lik lønn for likt arbeid" er at det er selve arbeidet som skal ha noe å si for lønnen, ikke om man er mann eller kvinne eller hva det nå måtte være. Altså: Det er usaklig å lønne A lavere enn B på grunnlag av kjønn, etnisitet etc.

 

Men forutsetningen er jo at arbeidet er LIKT, at A og B må være *sammenlignbare.* Det er først da det er urettferdig å behandle dem annerledes. Det er på dette punkt ombudet synder.

 

LDO har i sin behandling av saken sammenlignet de to avdelingssykepleiers lønn med fire sammenlignbare avdelingsingeniører i Harstad kommune.

 

Nei. En avdelingssykepleier har en ANNEN SLAGS jobb enn en avdelingsingeniør. Selv om de sikkert har visse likheter, er fagområdene VIDT forskjellige. Dette er svært viktig: For ikke bare tilsier de rent yrkesmessige/faglige forskjellene at likebehandling prinsipielt sett er tøvete - siden det jo ikke er tale om "likt arbeid." I ulike yrker gjelder også ulike lønnsnivåer, justert etter tilbud og etterspørsel. Ingeniører er etterspurt arbeidskraft, og arbeidsgivere må konkurrere med hverandre i lønn for å få tak i de ingeniørene de vil ha. Slik er det ikke med sykepleiere.

 

Ombudet har her forlatt tanken om lik lønn for likt arbeid. Det de nå gjør, er å plassere ulike yrker i to grupper: Kvinneyrker og mannsyrker. Dette alene er tabloid og støtter faktisk opp under stereotypier. Men å komme til at disse to yrkesgruppene skal ha lik lønn, helt uavhengig av at yrkene er forskjellige, er veldig vanskelig å begrunne. En skal altså se bort i fra alminnelige markedskrefter av hensyn til et forstokket likestillingsmål? Nå kan det være at Ombudet er for en marxistisk økonomi, men det hjelper liksom ikke.

 

Hadde jeg ikke hatt dårlige erfaringer fra Ombudet før, ville jeg sikkert antatt at dette kun var et slags PR-stunt. Men nå er jeg faktisk tilbøyelig til å tro at de virkelig MENER det de sier.

 

Lik lønn for likt arbeid er rettferdig. Men lik lønn for ULIKT arbeid er urettferdig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...