Gå til innhold

Proteiner, selvom man går ned i vektt?


Anbefalte innlegg

Er det ikke like mye kcal i protein som i karbohydrater? Mener jeg leste at det var 4 kcal per gram.

 

Men jeg lurer forsåvidt og på spørsmålet her. Proteinshake bør vel være greit når man skal få ned fettprosenten sålenge man holder seg innenfor den daglige kcal grensa.

 

Ser at det er vrient og få i seg nok protein i kosten min slik jeg spiser nå..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøvde og sette opp sånn roughly og jeg kom up på 4271Kj.

Fant ikke ut hvordan man så kcal, men det er sikkert meget enkelt og regne ut for de som kan det.

 

Skal gå litt grundigere igjennom i morgen og sette opp helt ned til minste detalj, men nå må jeg sove :)

Lenke til kommentar

Det tilsvarer litt over 1000kcal. Det er aaaaaaaaaaaaaaltfor lite. Kroppen din vil fort, om det ikke allerede har gjort det, gå inn i såkalt "starvation-response". Og du vil enten slutte å gå ned i vekt, eventuelt rase ned i vekt en stund, samtidig som du mister "alt" du har av muskelmasse, og så slutte å gå ned i vekt.

 

For en fyr på over 100kg ville jeg nok langt på noen tusen kcal til. Kjør på med styrketrening og kardio, men sørg for at du ligger i omlag 500kcal i underskudd. Det kan være greit å ta noen dager innimellom, hvor du går opp i positive kcal, for å "kickstarte" forbrenningen litt. Når det gjelder kardio ville jeg sett på intervalltrening. Du kan brenne mer med det, enn ved f.eks langvaring moderat jogging/sykling/elipse eller hva det nå måtte være, også på kortere tid.

 

Edit.

Sikt mot å miste 0.5 til 1kg i uka, ikke mer. Ting tar tid. (Mister du mye mer, mister du også mye muskelmasse, noe du ikke vil. Du vil etterhvert bli en såkalt "skinny fat guy" (google it).

 

Edit2.

 

For å regne fra kj til kcal ganger du ut med "0.239005736". Enkleste er selvsagt å velge kcal i mat på data. Tror du kan gjøre det under "velg referanse", eller "referanse". Husker ikke, er en stund siden jeg brukte programmet, og har det ikke installert for tiden.

Endret av Stian89
Lenke til kommentar
Er det så fryktelig mye kalorier i proteinpulver?(finner ingen vare deklarasjoner for øyeblikket)

 

Har ikke boksen med meg på jobb, men husker jeg ikke helt feil har proteinpulverne stort sett 70-80% protein, resten er bl.a. kalorier/karbohydrater. Om du balanserer det med den andre kosten din, kutter du ut en brødskive f.eks. og tar heller en scope pulver.

Resten er kalorier/karbohydrater? Vet du hva en kalori er? :)

 

Kjør heller kardio en dag du ikke trener styrke. Det programmet der var også så som så.

Jeg vet godt hva en kalori er og jeg har regnet ut mengden jeg får i meg per dag, kan ikke gå ut fra annet enn den deklarasjonen som står på pakken. Og som sagt jeg kutter ut ett brødmåltid for og få plass til dette. Proteinene jeg har kjøpt inneholder 82%protein. Og har 388kcal per 100g, så hvis jeg baserer meg på 60g protein pulver per dag så vil jeg få i meg 228,8kcal fra proteinpulver om dagen.

 

Mengden proteinpulver vet jeg ikke om burde ha vært større eller mindre, er det noen måte og finne ut hvor mye jeg burde ha i meg på en dag?

Les hvem det er jeg siterer. Han sier at "resten er kalorier/karbohydrater". Det gir ingen mening.

Lenke til kommentar

Ok jeg er enig, 1020kcal hørtes veeeeldig lite ut, men det er litt rart for jeg er aldri sulten og noen ganger blir jeg stappmett etter middag, skal ta morgendag og sette meg ned med innholds fortegnelser, vekt og kalkulator. For og få ett mer nøyaktig tall men også for og vite bedre hvordan jeg kan styre inntaket opp og ned og ikke bare ta det på feelinga sånn som jeg gjør nå.

 

Da lurer jeg på, skal jeg ta med innholdet i grønnsaker? Tomater, agurk, salat og chili?

 

Hvordan kan jeg finne ut hvor mye kroppen min forbrenner på en dag? Lege?

Lenke til kommentar

Alt du putter i kroppen skal med, selv om det er sunne ting som frukt og grønnsaker. Fant selv ut at en vekt er et must.. alt veier mer enn hva jeg trodde.

 

For å finne ut hvor mye du forbrenner så finnes det en del kalkulatorer rundt om på nett som regner ut sånt. Men det er vel på ingen måte nøyaktige mål..

 

Skulle selv likt og visst om det fantes mer nøyaktige måle metoder?

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg er en jente på 22 som gjerne også vil ha noen råd?

Jeg har trena før., pga en ulykke måtte jeg vente et år, og nå har jeg trent ca fast i ett år igjen. Sist gang jeg trente gikk jeg ned 10kg, men må ned 15-20 for å komme på "normalen" igjen, som jeg hadde for tre år siden.

 

Jeg trener styrke 3-4ganger i uka, med apparater (alltid fullt på manualene og jeg føler ikke for å gå dit å menge meg med muskelgutta når jeg har ca 20kg for mye). I tillegg har jeg utholdenhetstrening 4-6ganger i uka. Gjerne styrke og utholdenhet samme dag. Bruker pulsklokke, og går der til ca 500kcal hver gang jeg trener. Vet dette ikke er nøyaktig, men liker å trene ca like mye hver gang. Hopper over trening helt om jeg føler meg slapp.

Mens jeg har trent det siste året gikk jeg ned 5kg men tror jeg har gått opp igjen (har for tiden ikke vekt hjemme).

 

Når jeg trener styrke trener jeg ca 45-60min, der jeg tar 3x12 (evt litt mindre om jeg føler meg litt dårlig), og dette trener jeg:

 

lårcurl

knebøy med vektstang/smithpress (avogtil)

leg extention

benkpress-apparat

sittende biceps curl

dips (avogtil, har noen problemer med den ene armen etter operasjon)

benpress

rygghev (avogtil)

 

i tillegg tar jeg to maskiner på mage, en for musklene på sidene og en for musklene nede. Ser at jeg ikke har fått med alle apparatene - kan ikke navn på apparatene.

Men jeg trener to apparat på mage, en på biceps, en på tri, en-to på rygg, en på lår og ett på bryst.

 

Er dette dårlig? Og burde jeg bruke noe protein? Spiser ikke kjøtt. (ikke si noe på det, gidder ikke noe stress på det, jeg brekker jeg når jeg spiser det, har prøvd i flere år, det går ikke. Jeg har ingen sykdommer pga det så det går bra men får lite protein)

Endret av PiaJenta
Lenke til kommentar

Skriv opp alt du spiser i løpet av en gjennomsnittsdag.

 

Programmet ditt er ikke så veldig bra.

 

Bruk frivekter fremfor apparat. (Eks, ikke kjør pec-dec/brystpress i apparat til fordel for vanlig benkpress).

 

Kjør noe ala f.eks dette. Drit i isolasjonen.

 

Knebøy

Benkpress

Stangroing

Press

Dips

Lenke til kommentar

Hva mener du med press?

 

Var på trening nå, og dette er det jeg tar til vanlig:

seated leg curl

leg extention

rotary hip (istedet for de to ovenstående en gang i uka)

assisted dip

back extension

chest press

seated leg press

arm extension

ab crunch

arm curl

row/rear delt

 

evt hip abduction og hip adduction (selv om disse to egentlig bare er tull, tar disse når det er så fullt på treningssentret at jeg ikke får tatt knebøy)

 

Grunnen til at jeg tar disse er for jeg vil ha litt muskler i armene, ha stabil rygg/mage og generelt tone opp litt. Er det helt feil?

 

EDIT:

 

Frokost: 1-2brødskiver med ost (evt annet pålegg)

Lunsj: 1-2brødskiver el ca 300-400g 4korn/salat

middag: normal norsk kost, uten kjøtt, mye grønnsaker (ikke ideelt nei,vet)

mellommål: 4korn og go dag frukt/yoghurt med 4korn

kveldsmat: 1brødskive/4korn og go dag frukt/banan/appelsin

 

 

Jeg spiser definitivt for mye brød, og go dag er nok ikke helt sunt,men sinnsykt godt. Drikker også en del vann,mellom 1 og 2liter + 7-14dl på trening.

 

Spiser som sagt ikke kjøtt, annet enn kjøttdeig, men spiser en del fullkornpasta, egg og yoghurt.. Prøver som sagt å tone + få mindre fettprosent, derfor jeg spiser litt rart kanskje?

Endret av PiaJenta
Lenke til kommentar

Jepp, er "helt" feil. Vil du forbedre deg selv, tren baseøvelser, ikke isolasjonsøvelser. Vil du bli sterkere, større, mer muskuløs eller hva faen det er -> BASEØVELSER. :)

 

Stangroing eller f.eks pull-ups, er kjempegode øvelser for biceps hvis du er opptatt av den muskelen. Bicepscurl kan ikke engang måle seg. Les training for newbies på t-nation.com.

 

Kostholdet ditt er dessverre helt jævlig. Eneste nevneverdige proteinkilden du har med der er egg. (Og selvsagt kjøttdeig, men regner ikke med at du spiser i nærheten av nok for å dekke behovet ditt). PS. Spis karbonadedeig, ikke vanlig kjøttdeig.

 

Proteiner er kroppens byggesteiner når det kommer til bl.a muskler. Sånn er det bare. Prøv å få i deg minst 2g protein pr kg kroppsvekt pr dag. Hvis du prøver å gå ned i vekt, vær nøye med å holde prot. inntak høyt for å unngå å miste for mye muskelmasse i sammen slengen som du mister fett. Kutt ned på karb inntaket. Her har du gjort det stikk motsatte. Ikke gå ned mer enn 0.5-1kg i uka.

 

Hva betyr "4korn"? Fire hva? Dl?

 

Edit.

 

Forresten, les "nutrition for newbeis" også. (t-nation.com)

 

Edit2.

 

Så lenge du ikke er vegitarianer, har religiøse "forpliktelser" eller ikke "tåler" det, fatter jeg ikke hvorfor du ikke kan spise kjøtt. Du kan jo spise kjøttdeig, det er jo kjøtt. Du klarer liksom ikke spise en biff? En karbonade? En kyllingfilet? En boks tunfisk? ;)

 

 

Edit3.

 

Med press mener jeg overheadpress (som egentlig bare heter press). Se coopersguns.com eller exrx.net for øvelser.

Endret av Stian89
Lenke til kommentar

Jeg regner ikke med du skal forstå det, jeg forstår det ikke selv, ikke noe burger, ikke noe pølse med brød, ikke kyllingvinger, ingenting sånn. Jeg klarer det bare ikke. Jeg klarer få det i munnen og tygge men når jeg skal svelge brekker jeg meg bare og det kommer opp igjen. Har vært sånn noen år, og "lært" meg å godta det. Begynner i det små. Før likte jeg ikke kjøttdeig, må blande med tacokrydder eller koke det inn i tomatsaus, og bare pittesmå biter, sånn at jeg slipper å tygge det. Om jeg kunne forandret det hadde jeg det altså. Skjønner at du ikke skjønner. Jeg sier bare at man ikke skal kritisere før man opplever det selv.

 

Takk for hjelp forresten. Men tror du det hjelper å bruke proteintilskudd for å få i meg nok protein i hverdagen?

Lenke til kommentar
Er det så fryktelig mye kalorier i proteinpulver?(finner ingen vare deklarasjoner for øyeblikket)

 

Har ikke boksen med meg på jobb, men husker jeg ikke helt feil har proteinpulverne stort sett 70-80% protein, resten er bl.a. kalorier/karbohydrater. Om du balanserer det med den andre kosten din, kutter du ut en brødskive f.eks. og tar heller en scope pulver.

Resten er kalorier/karbohydrater? Vet du hva en kalori er? :)

 

Kjør heller kardio en dag du ikke trener styrke. Det programmet der var også så som så.

 

Prøv for en gangs skyld å lese teksten, i det minste sitere riktig...

Bl.a. betyr blant annet. Dvs (oops, nok en forkortelse men den betyr 'det vil si') en del er kalorier, det er fett, kolesterol, natrium, kalsium mulighens litt fiber. Mengden kalori i en dose varierer fra pulver til pulver, men et sted mellom 100-200 kilokalorier er sannsynlig. Karbohydrater i en porsjon gjerne mellom 5-15g. Nå spurte ikke trådstarter om alle de andre bestanddelene, men enkelte henger seg jo mest mulig opp i det irrelevante.

 

Ja, jeg vet sånn noenlunde hva en kalori er. Det er et mål for energi, hovedsaklig brukt om energi i mat. Og hvor mye energi det er, om jeg ikke husker feil, er mengden det kreves for å varme 1g vann opp 1 grad.

Lenke til kommentar
Du vet også at et gram protein gir fire kcal?

 

Kan godt være, det skal jeg skrive ned bak øret. Men jeg vet også at det ikke vil være et konstant mål. Dersom kroppen allerede går på underskudd, vil en større del av proteinet forbrukes som energi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...