Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Lage skjult hjemmenettverk.

Anbefalte innlegg

Admin'c: Jeg vet linuxmce er istand til å gjøre noe á la dette.. den broadcaster f.eks en kanal over multicast UDP om det er mer enn en mottager som ser på den kanalen.

Bare så synd at de må pjåte alt mulig annet drit i den.. :/

Men om det er av interesse kan du alltids prøve den i det minste.. koster bare noen cd'er og litt tid å finne ut.. ;)

St Thicket: Helt enig. å tenke framtidsrettet er en ting, men å tenke økonomisk er mer viktig. er ikke alle som er like geeky..

Selv må jeg si meg litt enig med Mazeking ang. lite gjennomtenkt legging selv, så ser jeg ingen grunn til at du skal tenke sånn vi gjør med bakgrunn i hva du tidligere har fortalt at du skal bruke nettverket til. Selv med tankegang om 5-10 års bruk, så vil Cat.6 holde LENGE.

Cat.7 er ikke verdt det.. av flere grunner.. men først og fremst kostnaden.

Cat.6 koster marginalt mer enn Cat.5, men Cat.7 bruker spesielle kontakter, krever spesielle patchesnorer, og derfor har en høyere selvkost med dertil høyere salgspris.

For de som tror behovet øker med tiden, så er jeg enig i at å tenke Cat.7 nå er en framtidssikring, men for sånne som deg, så vil det være bedre å heller legge rom for å kunne trekke om i skjultanlegget.

Siden spredenettet ditt ikke har mer enn maks 10 meter lengder, vil ikke et dyrt system lønne seg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tenker som så:

Å legge mye penger i noe som jeg potensielt kan ha bruk for om 5-15 års tid er for meg uinteressant. Det er jo uansett bare å oppgradere når det er ønskelig. Rørenen er lagt, så infrastrukturen tillater oppgradering i det uendelige. Jeg kan jo trekke fiber om ønskelig....

Men jeg bor uansett på landet, så de heftige linjene er jo ikke akkurat lett å få tak i. Intranett er jo ikke akkurat det store...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Jeg skjønner tankegangen din. Jeg ser ikke noen problemer i å gjøre det slik du har tenkt. Når rørene er lagt, har egentlig ingenting å bekymre deg over.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Jeg har selv vært hos en kompis som har et "Elko-system". Jeg synes rett og slett det virker upraktisk. Synes du det er fett å leke sentralbord-dame, tenk om igjen. En ordentlig server, noen gigabitswitcher og WLAN som støtter N-standaren er nok mye lurere.

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar

Det aller viktiste som har kommet fram her er å strekke nok rør så man har mulighet til å strekke det kabelsettet som til enhvertid er mest hensiktsmessig. Alle vet jo at trådløst suger på alt annet en generell websurfing.

8

Det er jo heller ikke dyrt å legge to rør når man først er i gang.

Til opplysning har ELKO en del fete trådløse systemer for å styre lys. Det forutsetter da at man installerer en mottaker boks i stikkontakten der man har koblet lyspunktet. Lysbryteren har batteri, og er trådløs og kan monteres hvor som helst.

Det å lage Smarthus med å legge styringskabler (svakstrøm) over hele huset til alle punkter ser jeg på som et håpløst prosjekt. Sats derfor heller på trådløs teknologi.

Det har kommet en del fete sentrale som kan programmeres via PC der man kan ha kontroll på mye rare trådløse enheter via et enkelt grensesnutt, Moeller, Triac(?) og en del andre jeg ikke husker navn på har en del fete produkter. Dette er ting du ikke får kjøpt fra Clas Ohlson men må gå igjennom forhandler, elektrikker eller grosist. Fordel å kjenne noen i bransjen :-)

Nå er jeg langt unna topic, men det var ikke jeg som starta med å spore av! :-)

Lenke til kommentar
Det aller viktiste som har kommet fram her er å strekke nok rør så man har mulighet til å strekke det kabelsettet som til enhvertid er mest hensiktsmessig. Alle vet jo at trådløst suger på alt annet en generell websurfing.

8

Det er jo heller ikke dyrt å legge to rør når man først er i gang.

Til opplysning har ELKO en del fete trådløse systemer for å styre lys. Det forutsetter da at man installerer en mottaker boks i stikkontakten der man har koblet lyspunktet. Lysbryteren har batteri, og er trådløs og kan monteres hvor som helst.

Det å lage Smarthus med å legge styringskabler (svakstrøm) over hele huset til alle punkter ser jeg på som et håpløst prosjekt. Sats derfor heller på trådløs teknologi.

Det har kommet en del fete sentrale som kan programmeres via PC der man kan ha kontroll på mye rare trådløse enheter via et enkelt grensesnutt, Moeller, Triac(?) og en del andre jeg ikke husker navn på har en del fete produkter. Dette er ting du ikke får kjøpt fra Clas Ohlson men må gå igjennom forhandler, elektrikker eller grosist. Fordel å kjenne noen i bransjen :-)

Nå er jeg langt unna topic, men det var ikke jeg som starta med å spore av! :-)

Hva slags protokoll bruker de? Jeg orker ikke noe som ikke bruker noe standard-greier (EIB hadde vært bra feks). Trådet er mer stabilt en trådløst, legger man ny kabling mener jeg man like greit kan legge styringskabler i samme slengen, de fleste bra varianter støtter begge deler uansett. Disse sentralene er i mine øyne alt for overpriset, en PC gjør samme jobb enda bedre.

AtW

Lenke til kommentar

Dessverre er det oftest prorpietære protokoller..

Både Moeller sin X-Comfort og Elko sin Elko Wireless er basert på proprietære teknologier som opererer i samme frekvensbånd (rundt 865 MHz).

Begge løsninger er faktisk overraskende stabilt, og kan måle seg med kablet i veldig stor grad per idag.. det foreløbige problemet nå er at de ikke har samme funksjoner som et EIB anlegg.. men så er også prisen betydelig lavere.

X-Comfort kan brukes til lys/varme/ventilasjonsstyring, mens Elko Wireless foreløbig bare er for lysbrytning og dimming.

Dette er noe jeg vet de er på vei til å endre, så der kommer det til å skje utvikling fram mot sommeren.

Håper dette besvarte noe av det du lurte på ATW..

Jeg jobber i grossistleddet til elektromiljøet så jeg kan bekrefte at det stemmer at du må til en elektroinstallatør for å få tak i noe av dette.

(dog.. det er noen utsalgssteder som godtar kontantbetaling, men der kan det fort bli dyrt om du ikke kjenner en elektromontør som er villig til å fronte for deg)

Lenke til kommentar
Dessverre er det oftest prorpietære protokoller..

Både Moeller sin X-Comfort og Elko sin Elko Wireless er basert på proprietære teknologier som opererer i samme frekvensbånd (rundt 865 MHz).

Begge løsninger er faktisk overraskende stabilt, og kan måle seg med kablet i veldig stor grad per idag.. det foreløbige problemet nå er at de ikke har samme funksjoner som et EIB anlegg.. men så er også prisen betydelig lavere.

X-Comfort kan brukes til lys/varme/ventilasjonsstyring, mens Elko Wireless foreløbig bare er for lysbrytning og dimming.

Dette er noe jeg vet de er på vei til å endre, så der kommer det til å skje utvikling fram mot sommeren.

Håper dette besvarte noe av det du lurte på ATW..

Jeg jobber i grossistleddet til elektromiljøet så jeg kan bekrefte at det stemmer at du må til en elektroinstallatør for å få tak i noe av dette.

(dog.. det er noen utsalgssteder som godtar kontantbetaling, men der kan det fort bli dyrt om du ikke kjenner en elektromontør som er villig til å fronte for deg)

Greit nok at trådløst er ganske stabilt, men jeg tenker at skal man først trekke strømkabler kan man like gjerne legge ved styring. Hva er det som er det som er så mye dyrere med EIB? Selve bryterene og slikt skulle man tro var ganske like, så det er jo sånn sett ingen "god grunn" til at det skal være mye dyrere.

AtW

Lenke til kommentar

Brytere til EIB har en pris på mellom 500,- og 800,- i liste, (dette er nettopriser) så det er ikke der kostnaden ligger..

det som gjør EIB kostbart er det faktum at du må legge ut for strømforsyning og filter på ca 5000,- bare for å i det hele tatt begynne å legge inn komponenter på linja..

Oppå der så ligger kostnaden for dimmere og 4-veis reléer, eller mer.. og de begynner på 14-1500,- og stiger raskt avhengig av funksjoner..

Jeg føler ihvertfall selv at jeg får gjort ganske mye av det jeg ønsker av et tilsvarende anlegg i hjemmet for 1/3 av prisen.. og da klarer jeg ikke å forsvare kostnaden av EIB..

Lenke til kommentar
Brytere til EIB har en pris på mellom 500,- og 800,- i liste, (dette er nettopriser) så det er ikke der kostnaden ligger..

det som gjør EIB kostbart er det faktum at du må legge ut for strømforsyning og filter på ca 5000,- bare for å i det hele tatt begynne å legge inn komponenter på linja..

Oppå der så ligger kostnaden for dimmere og 4-veis reléer, eller mer.. og de begynner på 14-1500,- og stiger raskt avhengig av funksjoner..

Jeg føler ihvertfall selv at jeg får gjort ganske mye av det jeg ønsker av et tilsvarende anlegg i hjemmet for 1/3 av prisen.. og da klarer jeg ikke å forsvare kostnaden av EIB..

Hvorfor må man det? Ha filter og strømforskyning altså? Det er jo forsåvidt synd EiB er dyrt, jeg kan nesten ikek annet enn å anta at konkurransen er for dårlig på slike produkter, en dimmer er en dimmer, det bør være svært små forskjeller i den fysiske kostnaden selv om man endrer protokoll, Nesten alt elektroutstyr koster jo kjempeme penger selv om det er den simpleste kontruksjon. Og mange ting er jo hårreisende dyrt selv med montørpriser.

AtW

Lenke til kommentar

EIB baserer seg på en spenningsforsyning med tilhørende filter som visstnok setter de rette forholdene for forsyning på linja.

De nøyaktige tekniske detaljene rundt det har jeg dessverre ikke i hodet, men jeg vet at produsentene krever at du har disse 2 komponentene på linja for å i det hele tatt kunne bruke den..

Ja.. jeg er enig i at det er skremmende hvor dyrt noen ting er.. men.. jeg synes elko wireless og x-comfort sine komponenter ikke er så altfor galt priset.. de har klart å segmentere utstyret så det har en fornuftig pris i forhold til forventing. (da sett i forhold til enklere komponenter ellers i elektrosortimentet)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...