Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Splitter ny butikkbygd PC sluttet å fungere (i50)

Anbefalte innlegg

Har handlet en Premium Gamer i50 maskin fra Komplett og tenkte at denne skulle holde en stund. http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10208 (har konfigurert den med 750W Corsair strømforsyning og 4 GB RAM i forhold til standardkonfigurasjonen).

Fikk maskinen i hus i går kveld. Pakket den ut og ventet litt før den ble tilkoblet strøm og øvrig maskinvare. Slo på maskinen og den bootet igang og startet Vista (Ultimate). Men da jeg kom så vidt forbi innlegging av produktnøkkel hang maskinen seg. Ventet litt og valgte å reboote. Samme skjedde enda en gang. Valgte da å nappe ut nettverksledningen før jeg startet den på nytt.

Startet på nytt og alt fungerte greit. Fullførte installasjon, endret skjerm-innstilling til maks (1600ish) og installerte spillet Crysis som fulgte med. Plugget også inn nettverkskabelen og testet at nettet funket, noe det gjorde.

I det jeg har ferdiginstallert Crysis popper det opp melding om at 13 oppdateringer var klare til å installeres. Greit nok, meldingen gir beskjed om at maskinen måtte startes på nytt og jeg trykket ok på det (Crysis var ferdig installert da).

Maskinen rebooter og ingenting skjer. BIOS bilde kommer ikke opp.

Prøver 20-30 ganger til med alle mulige variasjoner med å slå av PC-en (reboot, av knapp, strømforsyning av knapp på baksiden). Flytter strømkontakt fra strømvern-kontaktklossen min til veggkontakt og tilbake. Ingen forskjell. Setter i Vista DVD disc og prøver et par ganger til. Ingenting skjer. Tar den. Da plutselig booter maskinen igang igjen og kommer til Vista loadingscreen. Etter 1 minutt henger hele greia seg og ingenting skjer. Venter lenge men loadingen er helt fryst.

Etter dette har jeg sikkert prøvd 30-50 ganger til uten at det har blitt liv i den.

Kort fortalt så booter ikke maskinen når jeg slår den på. Alt lyser, viftene suser, knitrer litt i harddisk (kommer 1 blink på HDD lyset i det strøm slåes på). Etter det skjer det null og niks.

Har åpnet side-dekslet og sett etter at ingen kabler er løse.

Jeg har sett komentarer om at man kan prøve å resette BIOS, men i mitt tilfelle er BIOS batteriet umulig å komme til uten at jeg tar ut skjermkortet. Og det ønsker jeg helst ikke å gjøre da dette er en butikk-bygd PC. Har sett på hovedkort-boka at det er et BIOS batteri og en jumpersetting. Bokens sier man må ta ut batteriet før man flytter jumpersetting. Og det er umulig i mitt tilfelle.

Noen råd og vink? Jeg skal ringe support nå, men jeg vet det er mange dyktige folk som leser forumet her som nok har en anelse om hva som er problemet :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sikkert en dødare-patch fra Microsoft som er synderen :)

Høres i grunn ut som det kan være kortslutning spør du meg... Du tok på maskinen og da boota den plutselig??

Men snakk med support du, hør om du får lov til å resette CMOS/kjøre repair på bios.

Endret av tommyms
Lenke til kommentar

Hei, det kan være du har fått noen minnebrikker som HK ikke liker.

ps. fjerne batteri er ikke nødvendig for å cleare cmos.

Neste gang du ikke får til boot, prøv å starte maskinen, så holder du inne resetknapp i ca 3-5 sek og ser om den booter.

Mange HK vil da gå inn i en "sikkerhetsmodus".

Tilsvarende problem har jeg hørt om mange som har, når de kjøper raskere minne enn hk støttet før biosupdates.

Lenke til kommentar
Hei, det kan være du har fått noen minnebrikker som HK ikke liker.

ps. fjerne batteri er ikke nødvendig for å cleare cmos.

Neste gang du ikke får til boot, prøv å starte maskinen, så holder du inne resetknapp i ca 3-5 sek og ser om den booter.

Mange HK vil da gå inn i en "sikkerhetsmodus".

Tilsvarende problem har jeg hørt om mange som har, når de kjøper raskere minne enn hk støttet før biosupdates.

Takker for kjappe tilbakemeldinger. Har også vært på telefonen med support hos Komplett.

Har nå testet å resette bios men det fungerte ikke. Ser ut for at jeg må sende den rett tilbake. Var ingen gode råd å hente der og å skru opp PC-en selv har jeg lite lyst til.

Hovedkortet er et ASUS P5N-D kort og jeg har nå tatt det for gitt at butikken oppdaterer det som skulle være nødvendig for at ting fungerer.

Jaja...garanti og servicepakke er kjekt...

Lenke til kommentar
Du har da garanti..

har ikke gidda å sjekket hvilket hk du har men det er ikke en eller 2 kanpper på det som kan trykkes? husker heller ikke hva det het men det gjør samme nytten som å ta ut batteriet..

Et par knapper hadde vært fint :-) Nei, jeg leste igjenom HK boka og det var batteri samt jumper-setting. Boken beskrev at man både måtte fjerne batteri og endre jumpersetting fra 1-2 til 2-3. Men for min del måtte jeg nøye meg med å teste jumpersetting da batteriet ligger under den digre skjermkort-klumpen.

Blir nok å sende den i retur ja så krysser jeg fingrene for at jeg får den fungerende i retur så snart som mulig.

Garanti/servicepakke er både en velsignelse og en forbannelse. Har skrudd mye PC i min tid og jeg vet jo det er fy-fy å skru sønder og sammen en slik ferdig-pc. Er jo det jeg har betalt for at ANDRE skal gjøre :-) Men det klør jo litt i fingrene og jeg vet jo jeg må vente ihvertfall 1 uke før jeg får den tilbake.

Jaja...sånn kan det gå.

Lenke til kommentar

Jepp.. det er ikke mye gøy.. men dessverre kan det virke som at feilprosenten er ganske stor.. kan jo evt ringe komplett å høre hva de sier og om de ber deg å skru opp eller om de ber deg sende inn..

i min forige jobb var jeg i kontakt med dell pga en laptop skjerm ikke virka.. da ba/guidet de meg gjennom "demontering" av hele dritt maskinen får å så sjekk / ta ut og sett inn en skjerm ledning på hk..

Dette e jo 100 ganger lettere enn å sende inn skiten...

Lenke til kommentar

viss jeg forstår rett kommer du inn i setup av vista, men så stopper alt. Prøv å installer vista med bare en rambrikke i (2gb), mange har problemer med å installere det med 4gb ram (meg selv inkludert). etter windows er instllert og oppdatert oppdaterer du bios. Når dette er gjort kan du sette inn den/de siste rambrikkene. Test og gjerne med memtest for å sjekke at alt virker.

Endret av tosha0007
Lenke til kommentar
viss jeg forstår rett kommer du inn i setup av vista, men så stopper alt. Prøv å installer vista med bare en rambrikke i (2gb), mange har problemer med å installere det med 4gb ram (meg selv inkludert). etter windows er instllert og oppdatert oppdaterer du bios. Når dette er gjort kan du sette inn den/de siste rambrikkene. Test og gjerne med memtest for å sjekke at alt virker.

les alt! han er ferdig med det for LENGE siden...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...