EchoMaker Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 Heisann! Har noen spørsmål angående Informatikk på Universitetet i Oslo, jeg. De tilbyr både et femårig masterprogram, og en treårig bachelor + toårig master i Informatikk. Har sett på de nye opptakskrava som kommer til å gjelde når jeg går ut av videregående, og der ser jeg at det følgende kreves for å komme inn på det femårige programmet: - R1+R2 - Fysikk 1 Derimot kreves det bare R1/S2 for å komme inn på den treårige bachelor-graden. Er det no forskjell i pensum osv. mellom de to? Lærer man det samme hvis man går bachelor og så master, som om hvis man går den 5-årige mastergraden? I så fall virker det rart at de har ulike opptakskrav. Takker for svar Lenke til kommentar
1503 Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 (endret) Lærer man det samme hvis man går bachelor og så master, som om hvis man går den 5-årige mastergraden? Det er mange like fag, men også mye forskjellig. Det spørs hvilken linje du velger. Profesjonsstudiet (den 5-årige mastergraden) har sju studieretninger, og du må søke deg inn på den studieretningen du vil inn på direkte gjennom Samordna opptak. Bachelorgraden har ingen studieretninger. Enkelte av studieretningene på profesjon har mange likheter med bachelorgraden, mens andre har færre. Med andre ord velger du med profesjonsstudiet en spesialisering med én gang, mens med bachelorgraden står du friere til å velge underveis. Hvis du vet hvilken del av informatikken som interesserer deg, kan det være en fordel å søke deg inn på profesjon, for da er du garantert en mastergrad, og du får et mer fastlagt løp med mer spesialiserte fag fra begynnelsen. Må nevnes at det er valgfrie emner også innen profesjonsstudiene. Fra studieåret 2009/2010 kommer det, som du sier, nye opptakskrav (ekstra fysikk) for enkelte av studieretningene, mens andre av studieretningene fortsatt vil ha samme opptakskrav som bachelorgraden. Grunnen til det er sikkert at med enkelte av studieretningene i profesjonsstudiet vil du ha en stor fordel av forkunnskaper i fysikk. Studieretningene det gjelder er Nano- og mikroelektronikk, Avbildning, Robotikk og Simulering og visualisering. De tre resterende retningene Distribuerte systemer og nettverk, Informasjons- og interaksjonsdesign og Systemutvikling vil altså fortsette med de samme opptakskravene. Det er også mulig å gå bachelor (3 år) og deretter master (2 år) og likevel få en spesialisering mer eller mindre lik den du får i en av studieretningene på profesjon, men spesialiseringen blir ikke så umiddelbar, du er ikke garantert mastergrad, og du blir mer overlatt til deg selv når det gjelder å velge de riktige fagene. Håper dette var til hjelp! Endret 27. mars 2008 av 1503 Lenke til kommentar
EchoMaker Skrevet 27. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2008 Takker, innlegget ditt var til stor hjelp Litt dumt at NTNU ikke has profesjonsløpet, siden jeg helst vil gå der. Men men, takker for svar Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 (endret) Litt dumt at NTNU ikke has profesjonsløpet, siden jeg helst vil gå der. Men men, takker for svar Hva mener du med det? Siv.Ing /Master i teknologi er jo en 5-årig profesjonsutdanning. http://www.ntnu.no/studier/mtdt Endret 27. mars 2008 av stadskle Lenke til kommentar
EchoMaker Skrevet 27. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2008 Unnskyld, var visst litt uklar. Mente da profesjonsutdanningen innenfor Informatikk, altså 5-årig informatikkprogram, slik UiO har. De har bare 3+2 løpet. Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 Ja, stemmer at informatikk på NTNU er bare 3+2, men slags spesialisering er du ute etter som du ikke kan få på Datateknikk NTNU? Altså hva er grunnen til at du ønsker å ta profesjon informat ikk på UiO istedet for Datateknikk NTNU? I alle fall hvis du ønsker å gå i Trondheim? Lenke til kommentar
EchoMaker Skrevet 27. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2008 Vel, etter å ha lest litt om forskjellene mellom informatikk og siv. ing. her på forumet, kan det vel oppsummeres med følgende: Informatikk fokuserer mer på software, siving på hardware. Jeg er mest interessert i software-relaterte ting. Men jeg setter gjerne pris på mer info, om du vet no mer utover dette Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 (endret) Nope det er feil. Skillelinjen mellom informatikk og siv. ing. kan være vanskelig å se og varierer fra sted til sted. Men Siv. ing. er generelt mer ingeniør-rettet, altså ofte litt mer matematikk og gjerne et fysikkfag. I tillegg så vil en del informatikk linjes (spesielt på universitetet) fokusere mer på hvordan software lages (modeller, prosesser) enn selve programmeringen. Jeg kan love deg at Siv.Ing Datateknikk absolutt ikke er hardware orientert og at det er en strålende utdanning hvis du vil jobbe med software. De aller fleste gjør det og kun en liten linje som spesialiserer seg på hardware. Her kan du se hvilke fag du har og hvilke spesialiseringer du kan velge: http://www.ntnu.no/studier/mtdt/oppbygging Jeg kan forøvrig anbefale Trondheim som studentby på det sterkeste etter 3 år i Trondheim og snart 2 i Oslo. Endret 27. mars 2008 av stadskle Lenke til kommentar
EchoMaker Skrevet 28. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2008 Takk for mer info. Jeg har gått gjennom informasjonen på ntnu sine hjemmesider og sammenlignet den med oppbygningen av Informatikk: Systemutvikling: Modellering og Programmering (Som er den linja jeg er mest interessert i). Jeg må si, jeg lener fortsatt mot Informatikk. Mindre fysikk, ikke fullt så mye matematikk og flere fag som jeg interesserer meg for (Organisering og Ledelse av Tekniske Prosjekter, Open Source Software Development osv.) Det er vel også det "riktige" valget økonomisk sett, å studere i Oslo. Ved å bo hjemme sparer jeg jo en god del penger. Og Informatikk-avdelingen skal jo få et flunkende nytt bygg som kommer til å være i bruk fra våren 2010 (Jeg starter på universitetet høsten 2010, så det passer jo fint) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå