Gå til innhold

Juryformann - Hva er juryformannens jobb?

Anbefalte innlegg

Vi skal ha en rettsak i klassen på fredag.

Vi har satt sammen hele pakka med dommere, aktorat, forsvarere, jury osv..

Vi er da en jury på 10 personer, der en er juryformann.

Hva er juryformannen sin jobb, utover de andre jurymedlemmene?

Hvis dette emnet er feilpostet. Bruk rapporter funksjonen, så hjelper vi hverandre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg aldri sittet i en jury, så dette er med forbehold:

Juryformannen er juryens ordfører. Han/hun velges ved at alle jurymedlemmene skriver navnet på den blant dem de ønsker som ordfører på en lapp, og stemmene så telles opp av dommeren.

Formannen har tre viktige oppgaver:

1. Han/hun er ordstyrer under juryens diskusjoner.

2. Han/hun er juryens talerør i retten. Det vil si at han er den som besvarer dommerens spørsmål etter at juryen er blitt enig. Det vil også si at han er den som stiller spørsmål på vegne av juryen dersom den har slike. Det skjer dog bare unntaksvis i praksis, men er altså en rett juryen har, både under og etter bevisførselen.

3. Juryformannen blir også automatisk valgt ut til å vurdere straffeutmålingen etter en fellende dom, sammen med tre andre jurymedlemmer som velges ved loddtrekning.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Så under rettsaken kan jeg (som juryformann) stille spørsmål under rettsaken, men kun fra jurymedlemmenes kjennelse siden jeg snakker på vegne av selve juryen?

Og hvis et jurymedlem vil stille et spørsmål, så må vedkommende spør meg, og deretter spør jeg spørsmålet?

Og hvem er det jeg kommuniserer direkte med i rettsaken? Er det dommeren? Kan jeg snakke direkte med tiltale?

Når juryen har avgjort skyldspørsmålet, og dommeren ber om juryens kjennelse. Hvordan skal jeg som juryformann lese opp skyldspørsmålet? Her er det fint hvis noen kan være litt presise :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...