Gå til innhold

Paa reise med oedelagt objektiv!


Anbefalte innlegg

HJELP!

Jeg og kjaeresten min er paa reise i soer-oest asia.

I gaar tok vi bussen fra Luang Prabang til Vientiane i Laos, og hadde kameraene vaare i bagasjehyllen over hodene vaare. Vi mente de skulle vaere trygge der, men da vi kom frem, oppdaget vi at hennes objektiv var blitt oedelagt. Veiene her er ganske humpete for aa si det mildt...

 

Hun har et Canon ef-s 10-22mm, som vi kjoepte i Hong Kong for 4 uker siden. Vi har garantikortet, men det ligger for oeyeblikket hjemme, da vi tenkte det var tryggest aa sende det hjem. Kvitteringen hennes ble rotet bort, men vi skal tilbake til Hong Kong i en dag foer vi reiser hjem, og jeg mener vi boer faa tak i en bekreftelse paa kjoepet derifra.

 

Skaden er som foelger: Paa 10 og opp til 15-17mm er det sorte merker inne i linsa, mest nede i venstre hjoerne, noen i to av de andre hjoernene. Vises nesten ikke paa 22mm. Merkene er sorte felt som gaar paa skraa fra en side til den andre, og danner en slags sort trekant i hjoernene. Merkene er mer markante jo lenger ned man gaar i mm. Vi mistenker et glass aa vaere knust, kanskje noen har vaert borti denne typen skade foer?

 

Problemet er dette: Vi sitter i en liten by i Laos, langt i fra en Canon forhandler, og tror ikke vi moeter noen foer i alle fall Vietnam, men kanskje Kambodsja. Vi skal reise i 3 uker til, og er som sagt en dag i Hong Kong foer vi reiser hjem. Forsikringsselskapet dekker ikke denne skaden, og mitt spoersmaal er derfor:

 

Dekkes dette av garantien?

 

I saa fall, hvordan boer vi gaa frem for aa faa fikset objektivet, eventuelt byttet i et nytt?

 

Haaper paa god hjelp fra ekspertene her, har hentet mye god informasjon fra dere tidligere! Paa forhaand hjertelig takk fra to frustrerte reisende (uten vidvinkel :no: )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tusen takk for gode svar alle! Har ikke vaert innom en internettsjappe siden jeg postet, og har vaert spent paa hva som er kommet her av innlegg.

Jeg likte chris300 sitt forslag, veldig godt forslag om alt annet slaar feil. Jeg haaper vi kan finne ut av noe, men i alle fall kommer vi ikke til aa ha vidvinkel foer i Hong Kong, og det er jo vaar siste dag. Jaja.

 

Reiseforsikringen dekker kun slike skader dersom de er et resultat av naturkatastrofer (noen ganger), tyveri, eller innsjekket bagasje (men saa dekker de ikke skader paa elektronisk utstyr i innsjekket bagasje).

 

Men det er jo faktisk ikke en ytre skade! Det ser ut som om et av elementene inne i objektivet, et av linsene er loesnet eller knust eller noe. Det er jo selvfoelgelig paavirket av en ytre faktor. Men jeg tenker at dette maa jo vaere slitedeler. Man vet jo hvordan det er, det er jo surt aa betale nesten 4000 for et nytt objektiv naa...

Noen tanker rundt dette?

 

En siste liten kuriositet. Min 24-105mm L linse som jeg ogsaa kjoepte i Hong Kong, laa paa akkurat samme plass hele turen gjennom, og var med paa like mye risting og humping som 10-22mm. Og kom fra det hele uten en skade! Saa det beviser jo absolutt L-objektivenes suverenitet :yes: .

Lenke til kommentar
Men det er jo faktisk ikke en ytre skade! Det ser ut som om et av elementene inne i objektivet, et av linsene er loesnet eller knust eller noe. Det er jo selvfoelgelig paavirket av en ytre faktor. Men jeg tenker at dette maa jo vaere slitedeler. Man vet jo hvordan det er, det er jo surt aa betale nesten 4000 for et nytt objektiv naa...

Noen tanker rundt dette?

Skaden er fortsatt definert som ytre skade (oppstått via ytre påvirkning). Dermed kan ting riste løs/skades inne i objektivet. Linser i et objektibv er ikke slitedeler. Objektivet i seg selv er finmekanikk og kan lett skades ved ytre støt/slag kraftig risting over tid. Bekalger, dette er fortsatt hverken garantisak eller reklamasjonssak.

Lenke til kommentar

Sjekk om dere er forsikret på flere måter (overforsikret). F.eks forsikring via kredittkort-selskapet eller annet.

 

Evt. så kan dere se om dere får noe for det ødelagte objektivet hos en stor fotoforhandler. Det kan hende de tar et anslag på hvor mye det vil koste å reparere, tar litt høyde for risiko og avanse og gir dere litt for det. Kanskje 20-40% av nypris eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Sjekk om dere er forsikret på flere måter (overforsikret). F.eks forsikring via kredittkort-selskapet eller annet.

 

Evt. så kan dere se om dere får noe for det ødelagte objektivet hos en stor fotoforhandler. Det kan hende de tar et anslag på hvor mye det vil koste å reparere, tar litt høyde for risiko og avanse og gir dere litt for det. Kanskje 20-40% av nypris eller noe sånt.

 

Tusen takk for gode svar!!! Vi helte veldig mot din løsning, men når dama tok fram objektivet her en dag for å bruke det på trass, virket det faktisk akkurat som før!!!

 

Vi aner ikke hva som er skjedd, og håper det kan ha vært noe forbigående. Det vil selvfølgelig ikke overraske meg, men det er deilig å ha en god vidvinkel igjen!! Hjelper mye! Nå er vi i Saigon, snart på tur hjem, men heldigvis får vi ta bilder sammen igjen. (hjelper også mye på mine bilder når hun stopper opp og knipser løs).

 

Takk igjen for hurtige og gode svar, jeg håper vi aldri støter på noe slikt igjen, men nå vet jeg hvor å spørre:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...