Deleted__- Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 Synd det ikke går an å poste som anonym her. Jeg er inne i en noe seriøs skolekrise. Jeg kan først og fremst si at jeg gidder ikke diskutere i det vide og det breie om hvem som har noe skyldspørsmål i saken, da jeg kun er ute etter å komme meg på beina igjen. Jeg er derfor ikke interessert i en debatt rundt temaet om jeg har meg selv å takke eller om jeg kommer med rettmessige beskyldninger. Det er tross alt ikke skyldspørsmålet jeg vil ha svar på. Begge parter har såklart skyld. Sakens kjerne er at jeg har fått en lærer etter meg. Jeg kan kjapt si at det som startet det hele var at jeg var umotivert og hadde kjærlighetssorg. Jeg fikk lite søvn, og hadde perioder der jeg sovnet i blandt i timen. I tillegg har jeg en medført hjertefeil hvor jeg akkuratt har fått vite at trøtthet i hverdagen skyldes nettopp dette, og ikke bare demotivasjon og kjærlighetstull. Jeg føler meg urettferdig behandlet og jeg føler at læreren er skikkelig etter meg. Det blir sett på som "typisk" at hvis noen gjør en feil så er det "pytt pytt", men når jeg gjør en feil så er det en større deal. Jeg vil nevne to situasjoner: Noen elever har tidligere fått lov til å bruke praksistimen til å skrive jobbsøknader, og satt seg i kantinen. Etter hvert har de spurt meg om hjelp (og sagt fra til en lærer at de spør meg om hjelp) siden jeg er ansett som relativt god i å formulere meg. Når jeg da "akuratt" har sittet meg ned og sett over jobbsøknaden og skal til å revidere og komme med tips, kommer nevnte lærer inn og spør hva jeg driver med og hvorfor jeg ikke er i praksistimen. Jeg forklarer meg, han kjøper ikke forklaringen og gir meg anmerkning og truer med fravær om det gjentar seg. Jeg blir oppgitt, men det har i det siste blitt en vane så jeg "driter" i det. Senere samme dag skriver jeg mine egne jobbsøknader hjemme, men jeg har ikke printer på hybelen. Jeg laster dokumentene opp på It's Learning og skal til å printe de ut neste dag. Jeg møter opp på skolen, fraværet blir tatt og folk går å skifter til verneklær inkludert meg selv. Når jeg har skiftet stikker jeg en kjapp tur på datarommet for å printe ut søknadene mine. Jeg blir selvfølgelig "tatt på fersken", jeg forklarer meg men han kjøper ikke forklaringen. Jeg får en ny anmerkning, og en gjentakelse på truslene fra dagen før, til tross for at det satt 4-5 andre fra klassen på datarommet og SKREV selve søknaden, men alle disse hadde spurt om lov. Jeg trodde virkelig ikke jeg skulle få anmerkning for å skrive ut noen søknader som er gjort på to minutter, men det fikk jeg. Så vil jeg nevne en situasjon fra idag som riktignok ikke er noen big deal, men små ting får begeret til å renne over. På grunn av sjåførmangel i buss-selskapet Kolumbus dukket ikke bussen min opp idag, og jeg kom derfor en halvtime for sent. Vi hadde praksis idag også og alle er fullt påkledd med verneutstyr. En lærer jeg har god kontakt med kommer bort til meg og sier "Hei!" og jeg hilser tilbake. Jeg vet at praksisoppgaven jeg holder på med krever mye lesing for å finne frem til problemet, så jeg tenker "Jeg driter i verneklærne nå, jeg må vise at jeg jobber og prøver å ta igjen tapt tid". Jeg skulle jo tross alt lese i rundt 20 minutter. Den læreren som er etter meg kommer bort etter kun et lite minutt og spør meg: "Har vi ikke snakket om at du skal si fra når du kommer?" jeg svarer: "Joda, jeg sa hei til han" læreren sier så: "Nei. Det var læreren som sa hei til deg, ikke du..." så tar han en liten pause før han fortsetter: "..Forresten, er det de nye verneklærne dine?" Og refererer til joggebuksen og collagegenseren jeg går i. Jeg blir på nytt oppgitt. Jeg skulle jo tross alt bare lese, jeg hadde til og med begynt! I oppgitthet drar jeg med meg bagen min og går bestemt mot garderoben. Jeg prøver for hver dag å glemme episoder som har oppstått, men jeg klarer det ikke. Medelever vet om det, men jeg ber dem om å helst ikke bry seg da det har blitt personlig mellom meg og læreren. Jeg skal ikke ødelegge orden / oppførsel eller helt vanlige karakterer på medelever for noe som har blitt personlig mellom meg og en lærer. Andre lærere var før også "etter" meg da jeg tenker meg at denne læreren har snakket negativt om meg på karaktermøter og lignende. Lærere imellom har jo en tett dialog. Jeg har senere snakket med disse lærerene, de forstår meg hundre prosent men det er fortsatt denne ene læreren igjen. Jeg har prøvd å forklare for dem at jeg føler meg uthengt, mobbet og tråkket på av denne læreren, men de gjør intet med det. Jeg er på bristepunktet. Jeg har fått vite at jeg er hjertesyk, jeg har på ny fått kjærlighetssorg og jeg mistrives veldig på skolen. Jeg vet jeg har meg selv å takke for at det har blitt som det har blitt, men alt bunner ut i et meget feil inntrykk en lærer har av meg, og det forsvarer ikke måten han driver å forskjellsbehandler og gir meg mindre oppfølging enn andre. I tillegg slenger han ut diverse timesfravær og anmerkninger uten grunnlag for det, selv om jeg er på skolen. Jeg følte det var nødvendig å skrive min historie for å få forståelse for min situasjon og ikke bare slenge ut et spørsmål, men her kommer det: Kan jeg sykemelde meg fra skolen? Hvor lenge i såfall? Idag var første skoledag etter påsken og jeg hadde sett frem til å starte igjen, men alt tar fullstendig overhånd. Jeg klarer ikke gjennomføre dette. Med alt fraværet han har satt på meg er det mulig han har fratatt meg en mulig læreplass også (det er snakk om 15 +/- enkelttimer). I tillegg har jeg noen dager for skulk som igjen bunner ut i mistrivsel på grunn av denne ene læreren. Jeg ber om forståelse for min situasjon, og håper ikke vi ender opp med å diskutere skyldspørsmål. I så fall tar jeg her og nå min del av skylden. Jeg forstår det må være provoserende å undervise i noe man liker, og enkelte elever sover. Takk Lenke til kommentar
Hugbees Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 (endret) Har også vært i den situasjonen med mye fravær/nedsatt orden etc fordi en lærer ikke har likt meg. Dreit i det da, og endte opp med masse fravær og stryk og dårlige karakterer. nå sitter jeg her i en dårlig jobb 4 år etter og håper jeg kommer inn på drømmestudiet til sommeren =) Det jeg skulle gjort anderledes når jeg tenker tilbake er å skrive en lang liste over alle situasjonene du har følt deg mobbet, forskjellsbehandlet osv, og så ta den med til rektor på skolen. Kan jo ta med foreldre også. Hvis du legger fram saken din forledra dine tilstede og i tillegg forklarer helseproblemene dine kan jeg ikke skjønne annet enn at rektor skal årne opp med læreren din og sørge for at du mister anmerkningene/fraværet som du ikke skulle hatt. edit: Forresten skal det fint gå an å poste som anonym. vet ikke hvordan men ser mange som gjør det. Endret 27. mars 2008 av Hugbees Lenke til kommentar
atrax Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 (endret) Jeg tror det vil være bedre å snakke fortrolig med den læreren det gjelder først. Etter hva det høres ut som, kan det vel ikke bli noe verre? Som Hugbees sa, lag deg en liste (slik at du ikke glemmer noe du hadde tenkt å si), men ta den med til læreren. Om det ikke fører fram, kan du ta saken videre til rektor. Jeg vil anta at læreren ikke vil være like medgjørlig om du går direkte til rektor. Håper det ordner seg. =) Lagt til: Det går bare an å skrive anonyme innlegg i visse deler av forumet. Endret 27. mars 2008 av atrax Lenke til kommentar
Deleted__- Skrevet 27. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2008 (endret) Saken er den at jeg bor på hybel i Sandnes sør for Stavanger, familien min er fra Bergen. Xen min bor også i Bergen. En operasjon jeg skal på er også på Haukeland men er foreløpig utsatt. Jeg bor alene, og har behov for å komme meg hjem og samle krefter. Derfor en sykemelding. Jeg har ikke vært hjemme i påsken. Jeg er myndig og alt, og forhåpentligvis ødelegger det ikke noe. Jeg kommer meg garantert inn på påbygg, men jeg har lyst til å gå ut i lære i tillegg. Og det er kjipt å få spolert den sjangsen. Jeg vil ikke skade lærerens rykte. Det er tross alt en ålreit kar, og jeg dømmer han ikke ut fra hva han gjør mot meg. Jeg vil ikke sette han i problemer, selv om han gjør noe som ikke er riktig mot meg. Jeg er ikke ute etter hevn, jeg er bare ute etter å selv komme meg på beina igjen. --- Jeg har hatt en samtale med nevnte lærer. Vil ikke la det gå særlig lenger. Jeg vil ordne opp i mine egne problemer, ikke lage nye for han. Endret 27. mars 2008 av Insty Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå