Timeo Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 Har fått det for meg at jeg vil lære c++. Har begynt å lese en guide, men står nå fast i guiden siden jeg skal compile denne koden: #include <iostream.h> int main(); { cout <<"Hello World!\n"; return 0; } i en compiler som heter Dev-C++ Det jeg gjør er å skrive den nevnte koden i notepad, lagre som en .cpp fil. Så går jeg inn i Dev-C++ velger start ny prosjekt, og velger windows application. Så velger jeg "legg til prosjektet" og velger .cpp filen min. Da er det altså to .cpp filer i dette prosjektet, en som heter main.cpp og består av en kode jeg antar er nødvendig for å kjøre en windows application, samt hello.cpp filen min. Jeg velger "kompiler og kjør", men ingenting skjer. Det står at det er 2 errors, men jeg klarer ikke å finne ut av hva erroren består av. Og dermed kommer jeg meg heller ikke videre i guilden min. Noen som har noen gode råd? Bør jeg velge en enklere compiler, eller er det noe jeg har gjort galt i kompileringen? Lenke til kommentar
Hugbees Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 Kan du ikke skrive dette rett inn i dev++ etter at du har valgt nytt prosjekt? viktig å velge konsoll (ellerhvadetnåheter) når du lager nytt prosjekt. (en stund siden jeg tukla med dette) Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 27. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2008 Kan du ikke skrive dette rett inn i dev++ etter at du har valgt nytt prosjekt? Jo, jeg kan bare legge til en ny fil via compileren, men det blir det samme resultatet: to .cpp filer som hører til "prosjekt1" Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 det skal ikke være nødvendig med to .cpp filer. Fjern den andre, og sett prosjektet til å bruke console istedet for GUI Feilen kan være at du har to funksjoner som heter main. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 27. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2008 (endret) Hvor i main.cpp skal jeg såfall sette inn koden min? Legger ved et bilde som viser kompilatorloggen, kanskje det blir lettere å forstå hva jeg gjør feil da. Edit: Forandret til konsoll istedenfor GUI, men det forandret ingenting. Endret 27. mars 2008 av Bellicus Lenke til kommentar
Hugbees Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 Bruker du sånn guide du finner på nettet? jeg fikk også en ide om at jeg skulle lære meg c++ i fjor, og var så heldig at jeg fikk denne boka http://itpro.no/art/5326.html til bursdagen min av dama. Var veldig grei å bruke, og vil anbefale deg å kjøpe denne eller en liknenede. Lærer mye fortere og blir artigere. Følger også med Borland IDE i boka, men jeg brukte DEV som jeg ikke hadde noe problemer med. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 27. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2008 (endret) Jeg bruker en guide som heter Teach Yourself C++ in 21 Days, fant den via en side der de snakket om gratis guider for nybegynnere, og det var en som linket til denne. Virker forståelig så langt, og den er tilgjengelig for sånne som meg som ikke har noe erfaring med programmering. Hvorfor betale 300kr for noe som jeg kan få gratis? Endret 27. mars 2008 av Bellicus Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 slett main.cpp og bare la test.cpp være der, burde funke med unntak av to ting: - Det skal ikke være semikolon etter int main(); fordi det betyr at det er en funksjonsdefinisjon. - Du refererer ikke til namespace std, enkleste løsningen på det er å legge inn "using namespace std;" etter at du inkluderer iostream derfor blir det slik: #include <iostream> using namespace std; int main() { cout << "Hello World!\n"; return 0; } hvis du ikke vil bruke using namespace (av ukjente grunner) så blir det slik: #include <iostream> int main() { std::cout << "Hello World!\n"; return 0; } Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 27. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2008 (endret) Takk for svar, det poppet opp et vindu som forsvant igjen, antar at det stod Hello World der, så det fungerte nå, så er det bare å finne ut av hvorfor det fungerte, og eventuellt finne en annen guide som gir meg koder som fungerer til den compileren jeg bruker. Edit: Aha, jeg fant ut av det nå, det orginale koden jeg skulle skrive var: #include <iostream.h> int main () { cout << "Hello World!\n"; } Denne fungerer også. Aner ikke hvorfor jeg hadde plassert et semikolon for mye. Endret 27. mars 2008 av Bellicus Lenke til kommentar
Hugbees Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 Takk for svar, det poppet opp et vindu som forsvant igjen, antar at det stod Hello World der, så det fungerte nå, så er det bare å finne ut av hvorfor det fungerte, og eventuellt finne en annen guide som gir meg koder som fungerer til den compileren jeg bruker. Det koster deg 300,- Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 27. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2008 Nei, jeg fant ut av det nå, så da sparer jeg de pengene. Var forresten en veldig lærerik semi-kolon, selv om den var plassert feil. Nå er det på høy tid å komme seg i seng. Lenke til kommentar
Roptaty Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 Nei, jeg fant ut av det nå, så da sparer jeg de pengene. Var forresten en veldig lærerik semi-kolon, selv om den var plassert feil. Nå er det på høy tid å komme seg i seng. Jeg antar at det er second edition av boka du har funnet på nett? Denne begynner å trekke litt på årene, og følger ikke standarden som gjelder nå (f.eks iostream.h er utdatert, man bruker iostream og namespaces nå). Hvis du skal lære deg C++, anbefaler jeg f.eks Deitel: C++ How to Program. Lykke til. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 27. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2008 Nei, jeg fant ut av det nå, så da sparer jeg de pengene. Var forresten en veldig lærerik semi-kolon, selv om den var plassert feil. Nå er det på høy tid å komme seg i seng. Jeg antar at det er second edition av boka du har funnet på nett? Denne begynner å trekke litt på årene, og følger ikke standarden som gjelder nå (f.eks iostream.h er utdatert, man bruker iostream og namespaces nå). Hvis du skal lære deg C++, anbefaler jeg f.eks Deitel: C++ How to Program. Lykke til. Hmm, ja det er second edition, men å bruke penger på litteratur når jeg antageligvis kan lære det gratis er ikke så intressant. Da leter jeg heller etter en nyere guide. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå