Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Spore bilen min i Sveits?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg kjøpte bilen min i januar uten noe service hefte osv osv. så jeg aner ikke hva som er gjort. Han jeg kjøpte av visste heller ikke da han kjøpte den uten info inn til Norge. Det jeg lurer på er hvem jeg kan kontakte med chassi nummer for å spore opp og finne tidligere eier.

Sveitsiske biltilsynet? Jeg trenger navn og nettadresser helst.

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta med chassinr til bilforhandleren som selger det merket du har. De kan sjekke hva som har blitt på bilen. Alle bilmerker har en felles database som man kan plotte inn chassinr og sjekke alt som er gjort på bilen.

Lenke til kommentar
Ta med chassinr til bilforhandleren som selger det merket du har. De kan sjekke hva som har blitt på bilen. Alle bilmerker har en felles database som man kan plotte inn chassinr og sjekke alt som er gjort på bilen.

Det tror jeg isåfall bare gjelder for hva evt. Nissan-verksteder har fyllt inn om bilen, ja.

Er det egentlig noen måte å oppdrive slik servicehistorikk på? Vet ikke om biltilsynet i Sveits holder styr på sånt...

Lenke til kommentar

Bilia her kunne ikke finne ut hva som hadde blitt gjort på bilen min på et annet Bilia verksted. Da tviler jeg på at det kan gjøres med en importert bil..

Lenke til kommentar
Ja derfor jeg må kontakte biltilsynet i Sveits, men er det noen som vet hva nettsiden deres er eller tlf nr?

Sveits har kantonene sine så det er et forskjellig biltilsyn i hver av de. jeg husker ikke noen tlf. i farten. Men hvis du finner et tlf nr. til en Wankdorf i en av de "tyske" kantonene har du kommet relativt langt. Evt. prøve å ringe Nissan i Sveits

Lenke til kommentar

Bilia her kunne ikke finne ut hva som hadde blitt gjort på bilen min på et annet Bilia verksted. Da tviler jeg på at det kan gjøres med en importert bil..

Ja- men det er kun fordi det er innenfor Bilia.

Alle verksteder legger ikke inn informasjon et sted.

Ta f.eks der jeg jobber, Bertel O steen. Alle bilene vi har ligger i Bertel O steen sin database- og alle bertel bedriftene får tilgang til de.

Det er da kjekt at kunden ikke har brukt ikke-merkeverksted i mellom ting.

Lenke til kommentar

Mtp. å finne ut servicehistorikken er det vel kanskje like greit å ta alt det enkle, som bytte av motorolje, luftfilter og tennplugger osv. med en gang, og evt. høre etter klunking og skraping fra slitte foringer og lagere etter hvert?

Virker lettere enn å spore opp først biltilsyn og så en kar i Sveits...

Lenke til kommentar

Er ikke sånne ting jeg er ute etter å vite. Jeg vil vite hvordan den har blitt behandlet. Har den vært til service, har den hatt regelmessig oljeskift. Når ble turboen bytta osv.

Er ting som kan ha mye å si for hvordan bilen vil oppføre seg fremover selvom jeg behandler den bra.

Lenke til kommentar
Er ikke sånne ting jeg er ute etter å vite. Jeg vil vite hvordan den har blitt behandlet. Har den vært til service, har den hatt regelmessig oljeskift. Når ble turboen bytta osv.

Er ting som kan ha mye å si for hvordan bilen vil oppføre seg fremover selvom jeg behandler den bra.

Skjønner. Vel, jeg har ikkeno mer å komme med. Prøvde å finne det sveitsiske biltilsynet, men det var ikke så lett. Vet ikke hva biltilsyn heter på "sveitsisk". :p

Lykke til i alle fall!

Lenke til kommentar

Kan være litt vrient tenker jeg.

De i sveits er vel ikke akkurat de beste når det gjelder Engelsk talende. Og forklare ting som tectylbehadlet, etc etc- er vel ikke det enkleste på engelsk.

Men ring å hør med biltilsynet i Norge da- kanskje de kan gi deg noe mer informasjon om hva som er lurt å gjøre.

Lenke til kommentar

Bilen har hatt storservice. Det er fortsatt ikke poenget, jeg ønsker å finne ut av dens tidligere liv. Den var tectylbehandlet før den kom til Norge, og turbo var visst byttet og reg.reim var ny (en orginal Nissan reg.reim) så regner med den har blitt behandlet bra, men vil uansett prøve å finne ut av litt av hvert.

I Sveits snakker de Tysk eller?

Lenke til kommentar

lol i den delen av svetis som er av intersse for deg snakker de Tysk

sveitsisk? det finnes ikke men det finnes en tysk dialekt som kalles swiss-deutch..

men du må nokk kontakte politiet i Sveits (bern). pass på de snakker skrøpelig engelsk der.. var polietiet som gå oss skiltene på bilen når jeg bodde i Sveits de var da diplomat skilt da

og de offislene språkene i svetis er Tysk, Fransk, Italiensk og Retoromansk

Lenke til kommentar
lol i den delen av svetis som er av intersse for deg snakker de Tysk

sveitsisk? det finnes ikke men det finnes en tysk dialekt som kalles swiss-deutch..

men du må nokk kontakte politiet i Sveits (bern). pass på de snakker skrøpelig engelsk der.. var polietiet som gå oss skiltene på bilen når jeg bodde i Sveits de var da diplomat skilt da

og de offislene språkene i svetis er Tysk, Fransk, Italiensk og Retoromansk

Er ikke alltids like enkelt å skjønne hva dem snakker om selv om man har lært seg tysk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...