uranus Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 <?php function merke($merke) { $sql = "SELECT * FROM users WHERE merke = $merke"; $result = mysql_query($sql); $num_rows = mysql_num_rows($result); } merke("Nissan"); echo $num_rows." har Nissan.<br>"; ?> Tanken er at jeg skal telle hvor mange medlemmer som har hvert bilmerke. Da tenkte jeg det blir lettere med funksjon for å definere sql spørringen, men jeg får det ikke til. Warning: mysql_num_rows(): supplied argument is not a valid MySQL result resource in /home/12/w74700/tgatebil/bilene.php on line 22 Noen som kan hjelpe? Lenke til kommentar
trygveaa Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 Du må koble til databasen først. f.eks. //Koble til databasen $connect = mysql_connect("localhost", "user", "password"); mysql_select_db("database", $connect); //Deretter kjøre spørringen $sql = "SELECT * FROM users WHERE merke = $merke"; $result = mysql_query($sql, $connect); Lenke til kommentar
Martin A. Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 (endret) Og variabler du setter inni en funksjon vil ikke være tilgjengelig på utsiden. <?php function merke($merke, $db) { $sql = "SELECT * FROM users WHERE merke = $merke"; $result = mysql_query($sql, $db); return mysql_num_rows($result); } $db = mysql_connect...... mysql_select_db..... $nissan = merke("Nissan", $db); echo "{$nissan} har Nissan.<br>"; ?> Endret 27. mars 2008 av M4rTiN Lenke til kommentar
uranus Skrevet 27. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2008 Jeg har koblet til. Er ikke hele koden dere ser. Men må jeg da ha variablene på utsiden i tillegg da eller. Lenke til kommentar
itsmebth Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 Du har en feil i MySQL-spørringen din. Under utvikling vil jeg anbefale at du bruker echo mysql_error(); (Husk å fjerne dette etterpå) PS: Feilen er at du ikke har fnutter rundt $merke Lenke til kommentar
Peter Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 (endret) For ikke å snakke om at du heller burde la mysql telle ved hjelp av SELECT COUNT(*) FROM users WHERE merke = $merke Dette er mye mer effektivt både med tanke på hastighet og minne. Endret 27. mars 2008 av Peter Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå