Gå til innhold

Krasj ved bruk av sdl_ttf [løst]


Anbefalte innlegg

Jeg prøver å få fram litt bokstaver og sånn i et sdl-spill jeg lager. Følger en fin guide på gamedev.net:

 

http://www.gamedev.net/reference/articles/article1953.asp

 

Dessverre fungerer ikke koden min sånn som jeg hadde tenkt den skulle gjøre. Jeg får kun opp et lite svart vindu som forsvinner igjen (og ja, jeg har en gameloop som gjør at spillet ikke avsluttes).

 

Her er den koden jeg prøver å bruke:

 

	//init ttf-stuff
TTF_Init();
atexit(TTF_Quit);

TTF_Font *mfont = TTF_OpenFont( "font.ttf", 12 ); //mfont is main font
TTF_CloseFont( mfont );
if (mfont == NULL){printf("Unable to load font: %s %s \n", " ", TTF_GetError());}
SDL_Color tcolor = {150,0,255,0}; //testcolor
SDL_Surface *sText=TTF_RenderText_Solid( mfont, "test", tcolor ); //denne linja fucker opp alt
SDL_Rect rcDest = {0,0,0,0};
SDL_BlitSurface( sText,NULL, screen,&rcDest );
SDL_FreeSurface( sText );

 

Koden kompilerer helt fint

 

Som dere ser har jeg sjekket at fonten blir lastet riktig. Problemet oppstår når jeg bruker TTF_RenderText_Solid(), da bestemmer programmet seg for å avslutte.

Kommenterer jeg ut de fire siste linjene over, kjører spillet som normalt, noen som har noen idé om hva som er galt?

 

Jeg så en annen tråd på nettet om en som hadde akkurat samme problem, det ser ut som han fant løsningen på egenhånd, tråden døde i hvertfall ut, og nå er det forbudt å svare på den fordi den er såkalt "retired".

 

http://www.gamedev.net/community/forums/to...topic_id=318333

 

EDIT: Fant ut av det, jeg må selvfølgelig ikke lukke fonten før jeg er ferdig med den.

Endret av nahoy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...