ryggemann Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 (endret) Hei! Er litt usikker på disse begrepene, og er interessert i å vite litt mer om de... Formulerer kanskje litt vanskelig... men... Har noen spørsmål... 1. Objektivets perspektiv vs vårt eget øye. Det vårt eget øye ser tilsvarer en brennvidde på 50-60mm. Altså hvis en velger et objektiv 50-60mm så vil perspektivet bli det samme uansett crop. Dene eneste forskjellen er at utsnittet vil bli forskjellig... et 2xcrop kamera vil se trangt, et ff kamera vil se mer, og øyet ser mest... Øyet har samme perspektiv men har "større sensor" Korrekt? 2. Ved f.eks. portretter må man velge 50-60mm objektiv UANSETT kamera for å få et riktig perspektiv (riktig avstand nese-ører mm) 100mm = liten nese og store ører 30mm = stor nese og små ører Riktig? Setter pris på rettelser/kommentarer! takk! Endret 26. mars 2008 av ryggemann Lenke til kommentar
pederk Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 La oss nå si at beina dine sitter fast i sement. Imens du står og venter på at brannmennene skal komme for å redde deg løs så ser du et fint hus. Du observerer huset ei lita stund før en lastebil kjører forbi og velter. Ut av lastebilen velter all verdens kameraer og objektiver, og mirakuløst nok blir de ikke skadet, men bare lander rett foran deg. Uansett hvilken kombinasjon av kameraer og objektiver du plukker opp og ser det fine huset gjennom, så vil perspektivet være det samme hver eneste gang. Det som forandrer seg mellom hver gang du bytter objektiv (og muligens kamera) er brennvidden og utsnittet. Brennvidden står angitt på objektivet. Et 50mm objektiv på full-frame vil gi 50mm brennvidde i praksis. Et 50mm objektiv på et 1.5-crop kamera vil gi 75mm brennvidde i praksis. Perspektivet er stadig det samme siden du står og ser på huset fra det samme stedet, men samtidig som brennvidden endrer seg så endrer utsnittet seg også. Brennvidde og utsnitt går hånd i hånd. Om du tar et bilde av hodet til noen med et 20mm objektiv, og lar hodet fylle nesten hele bildet, så vil nesa bli stor, og ørene kan faktisk forsvinne. Om du tar bildet med et 100mm objektiv istedet, og justerer avstanden slik at hodet fortsatt fyller nesten hele bildet, vil du få et meget anerledes bilde. Du kunne tatt bildet fra langt unna med 20mm-objektivet også, men du ville ikke fått det samme utsnittet. Du ønsker jo at ansiktet skal se fint ut og fylle mesteparten av bildet, så da må du stå et stykke unna og bruke et "langt" objektiv. Å ta bildet fra langt unna med 20mm-objektivet og beskjære det etterpå vil gi deg dårlig oppløsning, og er ikke noen god løsning. Ble du noe klokere? Lenke til kommentar
ryggemann Skrevet 26. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2008 Uansett hvilken kombinasjon av kameraer og objektiver du plukker opp og ser det fine huset gjennom, så vil perspektivet være det samme hver eneste gang. Det som forandrer seg mellom hver gang du bytter objektiv (og muligens kamera) er brennvidden og utsnittet. Hei! La os si at man kan se fullmånen rett over huset. Da vil vel perspektivet forandre seg ved ulike brennvidder? Ved 200mm vil månen være for stor, ved 15mm vil den være for liten og ved 50mm vil den være korrekt i forhold til det øyet ser. (?) Lenke til kommentar
pederk Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 Så lenge hverken du eller månen flytter på dere så kan ikke noe objektiv i verden endre perspektivet. Ta et bilde på 15mm, et på 50mm og et på 200mm av månen. Beskjær 15mm og 50mm-bildene til å ha samme utsnitt som bildet tatt med 200mm. Du vil se at perspektivet er akkurat det samme. Oppløsningen på 15mm og 50mm-bildene vil være lavere, som er grunnen til at vi bruker høyere brennvidder når vi skal ta bilder av ting langt unna, istedenfor å bare beskjære i etterkant. Perspektiv er synonymt med synsvinkel. Du kan ikke endre synsvinkelen din på noe som helst uten å bevege deg i forhold til det du ser på. Lenke til kommentar
Amund_Blix Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 (endret) Uansett hvilken kombinasjon av kameraer og objektiver du plukker opp og ser det fine huset gjennom, så vil perspektivet være det samme hver eneste gang. Det som forandrer seg mellom hver gang du bytter objektiv (og muligens kamera) er brennvidden og utsnittet. Hei! La os si at man kan se fullmånen rett over huset. Da vil vel perspektivet forandre seg ved ulike brennvidder? Ved 200mm vil månen være for stor, ved 15mm vil den være for liten og ved 50mm vil den være korrekt i forhold til det øyet ser. (?) Nei, så lenge avstand mellom motivet og kamera er konstant, vil perspektivet alltid være det samme, uansett brennvidde. Endret 26. mars 2008 av Amund_Blix Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 Nei, så lenge avstand mellom motivet og kamera er konstant, vil perspektivet alltid være det samme, uansett brennvidde.Utsnittet derimot, vil være forskjellig. Kompenserer man utsnittet for forskjellig brennvidde, ved å forandre avstanden, vil man også forandre perspektivet... Lenke til kommentar
Amund_Blix Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 Nei, så lenge avstand mellom motivet og kamera er konstant, vil perspektivet alltid være det samme, uansett brennvidde.Utsnittet derimot, vil være forskjellig. Kompenserer man utsnittet for forskjellig brennvidde, ved å forandre avstanden, vil man også forandre perspektivet... Jepp, det er jo selvsagt. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 Jepp, det er jo selvsagt. Ut fra de spørsmålene som dukker opp her på forumet om dette, vil jeg ikke si det er selvsagt for alle :-) Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 (endret) 1. Objektivets perspektiv vs vårt eget øye. Det vårt eget øye ser tilsvarer en brennvidde på 50-60mm.Nei, det vårt øye ser tilsvarer en normalbrennvidde hva perspektiv angår (bildevinkelen er stor på det menneskelige øyet), tilsvarende diagonalen på sensoren - uansett sensorstørrelse. For fullformat er det ca 43mm - ofte rundt opp til 50mm, på 1.5x crop er det 28-29mm, FourThirds er det ca 23mm etc. Endret 27. mars 2008 av k-ryeng Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 2. Ved f.eks. portretter må man velge 50-60mm objektiv UANSETT kamera for å få et riktig perspektiv (riktig avstand nese-ører mm) Nei, du må velge en normalbrennvidde. Dog vil de fleste anse bilder tatt med en kort tele (og lenger arbeidsavstand for samme utsnitt) som mer tiltalende å se på, da dette "korrigerer" litt "rare" proporsjoner i normalperspektivet... Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 Hei, vil bare lenke opp dette svaret fra k-ryeng i en annen post angående dette. Svaret er genialt enkelt forklart, spesielt andre avsnitt. Faktisk den beste forklaringen noen sinne jeg har lest om dette. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...&p=10822840 Mvh, Beej80 Lenke til kommentar
ryggemann Skrevet 27. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2008 Glad jeg startet denne tråden for no er jeg blitt mye klokere på dette ! takk alle sammen. Tror det meste jeg skrev i første innlegg var feil... hehe. Perspektivet er kun avhengig av hvor man står når man tar bilder, har ingenting med brennvidde/utsnitt å gjøre. Men har jeg et poeng når jeg sier at 50mm brennvidde er den som er likest øyets brennvidde (zoom)? uansett crop. svar meg på det takk. Lenke til kommentar
Amund_Blix Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 (endret) Men har jeg et poeng når jeg sier at 50mm brennvidde er den som er likest øyets brennvidde (zoom)? uansett crop. svar meg på det takk. Eh nei, helt feil det også. Overforenklet kan man si at det kun gjelder på 35mm film og såkalte "fullformatkameraer", med mellomformat må man ha en 75-80mm som normalobjektiv, med 4x5" storformat bruker man 150mm og på 8x10" storformat bruker man 300mm. Stiller man disse kameraene opp ved siden av hverandre, vil alle gi et nogenlunde likt bilde, med ca samme utsnitt og det samme perspektivet. Endret 27. mars 2008 av Amund_Blix Lenke til kommentar
ryggemann Skrevet 27. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2008 Men har jeg et poeng når jeg sier at 50mm brennvidde er den som er likest øyets brennvidde (zoom)? uansett crop. svar meg på det takk. Eh nei, helt feil det også. Overforenklet kan man si at det kun gjelder på 35mm film og såkalte "fullformatkameraer", med mellomformat må man ha en 75-80mm som normalobjektiv, med 4x5" storformat bruker man 150mm og på 8x10" storformat bruker man 300mm. Stiller man disse kameraene opp ved siden av hverandre, vil alle gi et nogenlunde likt bilde, med ca samme utsnitt og det samme perspektivet. Ok, men la oss si at man har et ff kamera og et 1.6 crop kamera. Man har samme objektivet på begge. (50mm) Holder begge kameraene på siden og ser inn i begge søkerene, ett øye i hver søker. Vil man ikke da se nøyaktig det samme, bare at ff-siden ser MER? at det man ser på er like stort i begge søkerene? Hvis dette og er feil, gir eg opp Lenke til kommentar
pederk Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 (endret) I tilfellet du oppgir så vil det du ser gjennom søkerne være ganske forskjellig. FF-kameraer har større søkere, og crop-kameraet vil ha høyere effektiv brennvidde (for å kalle det noe). FF-siden vil altså ha mer vidvinkel, og dermed vise et bredere utsnitt Vit at alle objektiver gir det samme perspektivet som ditt eget øye, så lenge bildet blir tatt fra det samme stedet som øyet ditt. Tingen med 50mm-objektiver på FF er at de gir et utsnitt som er omtrent like stort som det øyet ditt klarer å fordøye skikkelig. Du ser ca 180 grader i bredden med ditt eget øye, men mesteparten av det svære utsnittet øyet ditt gir får du ikke til å oppfatte skikkelig. Normalobjektiver gir et utsnitt som føles normalt. Vet ikke hvor godt det kan bevises fysisk/matematisk, eller om jeg ordlegger meg sketchy/feil. Endret 27. mars 2008 av pederk Lenke til kommentar
ryggemann Skrevet 27. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2008 I tilfellet du oppgir så vil det du ser gjennom søkerne være ganske forskjellig. FF-kameraer har større søkere, og crop-kameraet vil ha høyere effektiv brennvidde (for å kalle det noe). FF-siden vil altså ha mer vidvinkel, og dermed vise et bredere utsnitt Vit at alle objektiver gir det samme perspektivet som ditt eget øye, så lenge bildet blir tatt fra det samme stedet som øyet ditt. Tingen med 50mm-objektiver på FF er at de gir et utsnitt som er omtrent like stort som det øyet ditt klarer å fordøye skikkelig. Du ser ca 180 grader i bredden med ditt eget øye, men mesteparten av det svære utsnittet øyet ditt gir får du ikke til å oppfatte skikkelig. Normalobjektiver gir et utsnitt som føles normalt. Vet ikke hvor godt det kan bevises fysisk/matematisk, eller om jeg ordlegger meg sketchy/feil. Hei! Men vil ikke søkeren på ff kameraet bare vise mer bilde men egentlig akkurat det samme størrelsen på tingene i bildet. (sett med øyet). Prøv å sette stille inn brennvidde 50mm på kameraet ditt og hold det på høykant slik at du kan se fritt med det andre øyet. se med begge øynene. Da vil du se helt fint. Men ikke om du skifter brennvidde. Har bare prøvd dette med 1.6 crop kamera... Hvordan blir dette med ff? Noen som forstår hva jeg mener? takk! Lenke til kommentar
pederk Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 Jeg forstår hva du mener, men det er ikke noen fast størrelse på søkere. Det du beskriver er sannsynligvis flaks. Et 50mm objektiv på et annet kamera, ff eller ei, kan godt gi et annet resultat enn det du fikk nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå