Gå til innhold

Hvorfor bør en nynazist stemme FRP?

Anbefalte innlegg

På hvilken måte gir markedsstyrte privatskoler like muligheter for alle?

Ytterste konsekvens av markedsliberalisme er at noen få sitter på det meste av makt og penger. Det ville nok passe nynazistene godt om det var noen av dem. Heldigvis er det befinner alle større partier i Norge seg et sted midt imellom.

Som sagt er det som ytterste konsekvens av fri flyt av kapital og arbeidsfaktorer. Som jeg skrev er det en utopi.

Men for å uttype tanken, så er det at innsatsfaktorer til enhver tid går der hvor det er mest å tjene. Når en advokat tjener mer enn en bussjåfør så blir folk advokater helt til det er nok advokater til at lønningene tilsvarer bussjåførers. Og tilsvarende for alle andre yrker.

Samme med kapital, altså at investorer vil gå inn i markeder hvor avkastningen er høyere enn andre steder.

For ditt konkrete eksempel så vil det bli dannet privatskoler helt til konkurransen tilsier at det ikke er lønnsomt å ha flere. Det skjer samtidig som at studentene (eller retter sagt deres foreldre) til enhver tid makimerer sitt potensielle inntektsgrunnlag i form av hva de selv har utdannet seg til å bli.

Så når alle løper etter høyest mulig gevinst så vil man utjevne forskjellene.

Jeg tror at alle mennesker vil løpe etter høyest mulig gevinst, uansett styreform. Spørsmålet er om samfunnet er tjent med at direktørens barn blir direktører og konduktørens barn blir konduktører. Med et system av markedsstyrte privatskoler så vil samfunnet helle mot denne retningen. Dette er ikke bare ille, fordi det fratar fattige barn samme rettigheter på utdanning som alle andre, men og fordi det på sikt vil bidra til å overføre mer makt til dem som har mye fra før, nemlig de rike.

Jeg er ikke interessert i å forsøke å ideologisk overføre all verdens urett over på "høyresiden/markedsliberalisme", da dette ville være en halvsannhet. Derimot så har man et navn på samfunnet i den perioden dere snakker om, nemlig føydalsamfunn. Den kan best sammenlignes med dagens diktaturer.

En god tanke etterfulgt av en god opplysning! :)

Now now ^^ Det er et ledd i min sleipe plan om å motvirke polarisering her på forumet ;)

Endret av AvieN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tror at alle mennesker vil løpe etter høyest mulig gevinst, uansett styreform. Spørsmålet er om samfunnet er tjent med at direktørens barn blir direktører og konduktørens barn blir konduktører. Med et system av markedsstyrte privatskoler så vil samfunnet helle mot denne retningen. Dette er ikke bare ille, fordi det fratar fattige barn samme rettigheter på utdanning som alle andre, men og fordi det på sikt vil bidra til å overføre mer makt til dem som har mye fra før, nemlig de rike.

Ja, men hva er høyest gevinst?

I tidligere østblokk land var det å på jobben som gav størst nytte, og ikke hva de gjorde på jobben som var avgjørende.

Konsekvensen var at grunnlaget for videre økonomisk vekst fallt bort og utviklingen stagnerte.

Noe som også strider mot rasjonalitetstanken hos mennesker er at det finnes noen som av helt andre motiver gjør gratisarbeid, eller til en lavere økonomisk kompensasjon enn hva man potensielt kunne fått andre steder. Igjen en annen form for nyttemaksimering, men gevinsten av det er heller tvilsom.

Og at barn velger sine foreldres yrker, har ikke nødvendigvis så mye med foreldrenes økonomi å gjøre. Det er et fenomen som vi ser i Norge i dag, og det til tross for at alle har mulighet til å ta høyere utdannelse, og at privatskoler kun i relativt liten grad eksisterer.

Og grunnlaget for det har mer med miljøet man kommer fra, enn at foreldrene har råd til å betale utdannelsen. Men selvfølgelig, hadde vi hatt en system som bygget på dyre privatskoler, så ville sosial mobilitet hatt enda større hinder.

Now now ^^ Det er et ledd i min sleipe plan om å motvirke polarisering her på forumet ;)

Er en fin plan det, men gud du skal få jobbe! ;)

*edit: wow; så nå at vi faktisk diskuterer Frp's store nazist tilhengerskare! :p

Endret av Montgomery
Lenke til kommentar

Såeh..

Hvis vi ser for oss et samfunn med en maktelite og et totalitært hiearki, der det virkelig ikke er likhet mellom de forskjellige "klassene". Er dette virkelig venstrevridd?

Mange som har nasjonalsosialistiske verdier ER høyrevridd. Face it. Høyresiden er ikke "clean" for skitt den heller, så ikke prøv å benekt det. Selv er jeg nok høyrevridd, men jeg kritiserer alt ;)

Jeg kjenner flere som stemmer FRP, som ser ned på jøder, afrikanere, slavere, etc. og er sterkt nasjonalistiske. Dette betyr jo IKKE at FRP er et "naziparti", men at noen tiltrekkes av deres innvandringspolitikk (grunnet det heller dårlige utvalget av god innvandringspolitikk i norske partiers programmer).

Men hva er så galt med at noen... "nynazister" (vil virkelig ikke kalle dem det.) stemmer FRP?

Hvis FRP er så hårsåre at de ikke tåler at noen slike er enige med dem, så betyr det at fundamentet deres er vaklende.

Lenke til kommentar
Men hva er så galt med at noen... "nynazister" (vil virkelig ikke kalle dem det.) stemmer FRP?

Hvis FRP er så hårsåre at de ikke tåler at noen slike er enige med dem, så betyr det at fundamentet deres er vaklende.

Så hva skal man kalle nasjonalistiske rasiter?

Endret av toeblast
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...