Gå til innhold

Spørsmål rundt Gentoo

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har sittet på Ubuntu en liten stund, og linux-ferdighetene mine er langt ifra største selv om de vokser "enormt" hver dag. MAO: Er noob og kan lite, men er ivrig etter å lære.

Nå har det seg sånn at Gentoo virker spennende. Man kan velge sitt eget skrivebordsmiljø, og pakkesystem og ettersom jeg har skjønt.

-Hvor vanskelig er det å f.eks innstalere skrivebordsmiljø? Har f.eks innstalert XFCE på Ubuntu'en min, og det var jo ikke verre enn "sudo apt-get install xubuntu-desktop".

-Samme når det gjelder pakkesystem.

Altså, hvordan skal jeg innstalere skrivebordsmiljø uten pakkesystem? Ha en fil klar på hdd'en?

Er det noe "mellomsteg" mellom Ubuntu og Gentoo? Har prøvd litt; Ubuntu'ene, Fedora, PC-Linux.

MVH Torstein

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har prøvd gentoo, og det er absolutt en bra distro, men vil heller anbefale archlinux. Der har du omtrent like stor valgfrihet når det kommer til valg av pakker, og pakkebehandleren er en av de beste jeg har prøvd. I tillegg slipper du å bruke evigheter på kompilering.

Et ferdig installert system vil oppføre seg temmelig likt som gentoo, men vil nok ligge hakket bak på ytelse i forhold til et godt oppsatt gentoo-system.

Alt du trenger å vite om installasjon osv finner du her.

Lenke til kommentar

Vil du ha skrivebordseffekter må du konfigurere X (vindusbehandler) før du installerer skrivebordsmiljø. Avhengende av maskinvare kan dette bli noe tungvint (har et HD2400 PCI som jeg selv sliter litt med), men det går ofte ganske enkelt. Ellers har du pakkesystem uten DE som du kan bruke for å installere X og et DE/WM.

Husk at Gentoo kan bli et brått hopp fra Ubuntu, og i og med at alt må kompileres er det ikke nødvendigvis klokt å gå helt ut i det ukjente. Det blir lite tidseffektivt i forhold til forhåndskompilerte distroer som f.eks Arch eller Debian. Dermed kan det være en god idé å trene på en slik distribusjon, og når du er trygg nok på at du kan få til det aller meste, installerer du Gentoo.

Lenke til kommentar
Takker for alle svar! Da har jeg bestemt meg for å velge archlinux:)

Er det samme opplegg i Archlinux, at man kan laste ned en gammel version så oppdaterer den seg til den nyeste?

----

Nå har det seg sånn at Gentoo virker spennende. Man kan velge sitt eget skrivebordsmiljø, og pakkesystem og ettersom jeg har skjønt.

-Hvor vanskelig er det å f.eks innstalere skrivebordsmiljø? Har f.eks innstalert XFCE på Ubuntu'en min, og det var jo ikke verre enn "sudo apt-get install xubuntu-desktop".

-Samme når det gjelder pakkesystem.

Altså, hvordan skal jeg innstalere skrivebordsmiljø uten pakkesystem? Ha en fil klar på hdd'en?

Er det noe "mellomsteg" mellom Ubuntu og Gentoo? Har prøvd litt; Ubuntu'ene, Fedora, PC-Linux.

Et lite tips jeg fikk av Skinney var å installere Arch i Virtual Box kjøre det i det programmet. Dette kan være veldig greit om du kun har en PC og ønsker tilgang til dokumentasjon og dette forumet :)

Å installere Virtual Box er lett, og det meste er veldig selvforklarende. I tillegg til "virtualbox-ose" trenger du "virtualbox-ose-modules-2.6.22-14-server".

Deretter må du legge brukerkontoen din til gruppen vboxusers, den enkleste måten er "sudo adduser brukerkonto vboxusers"

Det er forresten veldig mye god dokumentasjon til Arch på wikisiden dems:

http://wiki.archlinux.org/index.php/Main_Page

---

Det kan du i de fleste distroer, enten ved å laste ned CD/DVD som inneholder ønsker GUI, f.eks Kubuntu for KDE og Xubuntu for xfce eller openSUSE DVD for å velge GUI under installasjon ... eller så kan du laste ned Ubuntu Server 7.04.

Pakkesystemet til Gentoo er portage, og bruker kommandoen emerge (emerge vlc streamtuner etc). Arch bruker pacman.

Enten så installerer GUI du via pakkesystemet over internet, eller så inneholder de fleste distroer et eller flere grensesnitt på CD/DVD-en.

Ubuntu blir ofte betegnet som kanskje den enkleste distroen for de som aldri har prøvd Linux før, Gentoo er blandt de vanskeligste (LFS for de som trenger en utfordring etter Gentoo), så det meste av distroer der ute havner et eller annet sted mellom Ubuntu og Gentoo.

---

Har ikke hatt tid til å leke så mye med Arch enda, men den virker brukervennlig og godt dokumentert i tillegg til at den er anbefalt av mange ... men uansett så kan du lære mye av å lese man pages, se etter tutorials på internet eller kjøpe en bok uansett hvilken distro du bruker. I butikken datajungelen i Oslo har de en stor bunke Boken om Linux som har "gått ut" på dato og selges for 75 kroner :) Boken er fra 2003 og tar for seg Red Hat Linux 8.0 (som nå er delt opp i to distroer Red Hat Enterprise og Fedora), men mye som står i denne boken er fortsatt relevant i dag og relevant også for andre disroer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...