Gå til innhold

Nytt nVidia skjermkort - middels pris

Anbefalte innlegg

Hei,

mitt (gode) gamle X1900PRO begynner nå å synge på siste verset, kanskje likegreit, da jeg er møkkalei hele kortet. Har hatt ATI-kort siden 9600XT, og omtrent hvert XT kort siden den gang - nå er det dog nok, og jeg skal skifte leir ...

Jeg er utkikk etter et "ok" kort, som i all hovedsak kommer til å bli brukt for spill. Jeg har også bestemt meg at jeg ikke skal bruke så forferdelig mye penger denne gangen, da dette som regel koster mer en det smaker.

Følgende kriterier stilles:

- Pris: 2-3000

- DirectX 10

- nVidia ...

Har kikket en del på 8800-serien, og da særlig GTS/GTX. Det jeg dog trenger deres hjelp til, er å bestemme hvorvidt det er verdt prisforskjellen i forhold til ytelsen imellom disse to.

Hittil har jeg kikket litt på dette kortet - noe som kan fortelle om dette er et godt valg?

Er også klar over at 9xxx-serien er på tur inn med full fart. Det jeg dog har erfart fra tidligere, er at de første kortene av en ny generasjon, som regel har mye barnesykdommer, og yter ei noe spesielt bedre en dets forgjengere. Noen meninger på dette?

- På forhånd, takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjenner en som har gt utgaven av det kortet og han er veldig fornøyd, det er i hvertfall stilligående, vil tro det der er det da også.

Hvis du vil bruke 500-700 kroner ekstra på et gts/gtx kort så ville jeg nok ha valgt GTX bedre ytelse på det. Det kortet vil kunne kjøre crysis meget bra om du har planer/ spiller det.

Jeg vil nok ha kjøpt et 8800 kort nå før du begynner på 9800 serien. Som du sier så kan det være noen barnesykdommer.

Et gtx kort vil absolutt være et godt kjøp for deg. :)

Lenke til kommentar
Er også klar over at 9xxx-serien er på tur inn med full fart. Det jeg dog har erfart fra tidligere, er at de første kortene av en ny generasjon, som regel har mye barnesykdommer, og yter ei noe spesielt bedre en dets forgjengere. Noen meninger på dette?

Nye GPU og Barnesykdommer? Jeg gleder seg til ny GPU og mye moro. 8800-srien er en gamel og utgått teknologi, velg heller 9800-serien og se fremover.

9800GX2 er bra men forløpige koster altformye, velg heller en 9800GTX.

Lenke til kommentar

Mjooo ... 9800GX2 er vel ikke noe særlig kort i det hele og store. Særdeles skuffende testresultater til en svimlende pris er mitt inntrykk så langt. Har forøvrig vurdert å vente på 9800GTX, men såvidt jeg vet, vet vi enda ingenting om evt slippdato. Ergo er det rimelig å forvente enda noen måneder.

Lenke til kommentar

Nye GPU og Barnesykdommer? Jeg gleder seg til ny GPU og mye moro. 8800-srien er en gamel og utgått teknologi, velg heller 9800-serien og se fremover.

9800GX2 er bra men forløpige koster altformye, velg heller en 9800GTX.

Hehe, her er det fint at man har satt seg inn i saker.

9800GX2, du er vel klar over at det er 2 x 8800gts 512, m. en intern SLI chip?

Ja, samme GPU, samme minne, MEN: Lavere clocks!!

Ergo. har du et SLI hk, så har du potensiellt større ytelsesbombe med 2 x 8800gts 512 i SLI, såvel som at X2 kort pleier alltid å ha bugs med noen få spill. (ser det på både ati og nvidia sine nyeste, i div. tester).

Når det er sagt, så ser det ut som GTX kortet, 9800GTX, bare også er "oppvask",dvs. ser ut som spesifikasjoner blir samme som 8800GTS 512, men at det bare får høyere minne-mhz? GPU og shaders blir jo lavere enn 8800gts 512 OC kortene.

Så, ja.. 8800GTS 512 OC, om du gamer 1600 eller lavere oppløsninger, sier jeg da. Koster vel rundt 2200kr sikkert. Evnt 8800GT OC kort.

PS. du kan mekke deg OC bios ganske enkelt, om du klarer å flashe og lage deg en bootdiskett, bootcd eller bootminnepenn.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå har lønna kommet, og til min store skuffelse har jeg blitt trukket en del mer skatt en hva jeg trodde - ergo må jeg holde meg til litt mer edruelige priser for nå.

Valget står nå i mellom 3 kort, 8800GT,GTS eller GTX. Alle utgavene koster omtrent det samme, fra 1500-2000kr. Så spørsmålet mitt er enkelt og greit, hvilket kort blir jeg mest fornøyd med? Kortet skal i all hovedsak brukes til spill, for det meste DX9, men muligens noen DX10 spill også (Crysis ...).

Håper noen kan gi meg et kort og godt svar :)

Edit: Legger til at jeg kun blir å spille med 1280x1024 oppløsning.

Edit2: Dette ser jo dog også ut som en alternativ som kunne fristet,

https://prisguiden.no/product.php?productId=93245

ikke så bra (og dyrt) som 9800X2, men yter vel bedre en 8800GTX?

Endret av the Stig
Lenke til kommentar

Hadde jeg vært deg ville jeg gått for 8800GTS, det yter jo ikke så mye dårligere enn GTX, i enkelte tilfeller bedre, og det tar mindre plass og er kjøligere. Du kan jo også gå for 9800GTX, litt dyrere enn budsjettet ditt (2500-3000,-), men yter omtrent som et Radeon HD3870X2, altså bedre enn 8800GTX, og det er kjøligere og mindre, trekker mindre strøm gjør det også.

GF 9800GTX:

https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=347860

EDIT: Ja, akkurat når jeg hadde postet, så jeg at du hadde endret posten din :p

Men hadde jeg vært deg ville jeg gått for 9800GTX, det yter jo bedre enn, og koster nesten det samme som 8800GTX, så det er jo ikke noe dårlig kjøp.

Endret av Arekey
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...