Gå til innhold

Må man være IT genier for å installere linux programmer?

wil

Anbefalte innlegg

men en ting har jeg lurt litt på, dette handler litt om hardwaren i maskina og linux, la oss si at jeg har 512 MB DDR ram, vil for eksempel red hat kunne bruke all rammen jeg har eller lar den noen bli igjen? og støtter linux store harddisker f. eks 120 GB?  

Linux støtter store disker ja, null problem.

Når det gjelder minne støtter linux minst 896MB RAM. Dersom du har mer enn det, må en opsjon i kjerna kompileres inn. De fleste distribusjoner har denne på som default. Med denne på kan du smekke inntil 64GB inn i boksen din uten å få trøbbel. Du er med andre ord safe for now.

En ting som du kanskje kommer til å lure litt på senere, er at linux tilsynelatende ser ut til å bruke opp nesten alt minnet ditt. Det stemmer også, men når en ser nærmere på det vil en se at linux faktisk fyller opp minnet med cache og buffere. Det vil si at den legger data eller kode som den tror den vil få bruk for i RAM, slik at det ikke er nødvendig å hente det inn fra disk. Typisk vil du kunne se noe slikt som dette her:

[kenneth@krypton linux]# free

total used free shared buffers cached

Mem: 1033496 1022228 11268 0 22400 857772

-/+ buffers/cache: 142056 891440

Her er det totalt 1GB med RAM. Av det er mesteparten brukt, men ca 850MB av dette er cache, og 22M er buffere. Det vil si at linux har fylt opp nærmere 900MB med minne med data og kode som senere vil kunne hentes fra RAM i stedet for fra disk. 142056 er den mengden minne (kB) som reelt sett er i bruk.

Linux er særdeles flink til å gjøre dette effektivt - i motsetning til at visst annet OS - som ikke håndterer dette like bra.

Så ikke fortvil - linux "bruker" ikke alt minnet ditt, den bare utnytter det.

Edit: Glemte en ting: Besøk disse sidene: http://www.tldp.org - masse bra dokumentasjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

dos håppa jeg over, gikk rett til windows hehe, dos er gammelt veit dere, joa, jeg kan endel kommandoer jeg også, men de sier at det veldig mange kommandoer i linux, men jeg synes det ikke er så veldig mange flere kommandoer i linux enn i windows. men jeg kommer allikevel ikke helt til å slutte helt med windows selv om jeg begynner å kunne linux litt.

Takk for svarene gutter. det var veldig fint at dere ville svare

Lenke til kommentar

Begynner med en litt viktig skillnad i linux, gnu og X.

Linux er kjerna som lastes ved boot, den vil prøve å gjenkjenne hw for å så initialisere hw-en ved hjelp av drivere. Driverene ligger enten kompilert inn i kjerna eller som moduler. Er det en modul, f.eks en ide cdrom driver, så vil den lastes automatisk dersom behov. Når kjerna er ferdig så vil den prøve å starte et program på et root filsystem. Dette er som regel init - som igjen starter resten.

Kjerna håndterer hw

Så ja, nyere linux kjerner har støtte for den nyeste hw-en, store disker, 64 gb minne, usb 1.1 og 2, firewire, raidkontrollere etc. etc. Redhat bruker å være flinke med kjerner, så bruk en av deres kjerner til å begynne med (blir automatisk installert ved installasjon).

Dersom du vil bruke mindre minne enn det kjerna detekterer så må du angi en bootopsjon (mem=xM)

gnu - samling av verktøy som er open source. bash/gcc/ls m.mye mer.

X - Det grafiske grensesnittet.

Redhat bruker pakkesystemet rpm (skriv man rpm i et skall og _les_)

For å legge til/fjerne/oppgradere pakker så må du være root. Dersom du er vanlig bruker : su -

<skriv inn root passordet>

Som alle operativsystemer så bør du oppgradere til nyeste versjoner av programvare, dette kan bli slitsomt med kun rpm. (nyeste versjon av bash 'depender' på en nyere værsjon av readline enn den du har etc) så man bruker pakkehåndteringsystem til dette. Redhat kommer med up2date, men siden jeg ikke bruker det så kan jeg ikke gi noe info.

Et mer kraftig system er apt-get som er bygd på debian sitt system.

Tidligere ble det gitt noen url-er for å få inn dette.

Fordelen er at et slikt system kan konfigureres til å sjekke på nett for oppdateringer og oppgradere automatisk til nyeste, eller legge inn nye pakker, f.eks

apt-get install mozilla

Vil hente og installere mozilla og alle pakker mozilla er avhengig av.

Man kan også spesifisere å hente fra nettfilsystem/cdrom/lokalt på disk.

Så vidt jeg har sett så er Redhat veldig snærtent satt opp fra bunnen av (loginmanager/gnome/kde) så det ser veldig pent ut.

For å installere fra cd så er det vel sagt før hvordan du installerer source pakker i tgz format og hvordan du installerer en rpm.

Dersom du skal installere fra cd, sett i cd

(dersom ikke rødhette monterer cd automagisk : mount -t iso9660 /dev/cdrom /mnt/cdrom )

cd /mnt/cdrom

gjenta enten rpm installsjon skrevet tidligere, eller kopier source tgz pakke over til disk og følg det som er skrevet tidligere)

http://www.tldp.org/tldp-redirect.php?url=/ - linux documentation project - masse fine howtoer.

http://www.redhat.com/support/resources/basics/ - start dokumentasjon til redhat

http://www.redhat.com/apps/support/ - flere guider.

Og til slutt til den som mener at man må være ansatt i NASA for å kunne installere en pakke i linux, hold deg til windows delen av disse boardsa.

Bjarne

Lenke til kommentar

men sånn som jeg har ikke internet på den maskina som jeg har linux på, og hvis jeg ikke har internet så kan jeg antagligvis ikke bruke pakkesystemet apt-get da. men jeg har satt meg som mål og få til å installere linux program så det skal jeg nok få til, tilslutt, det som er veldig bra med de nyeste linux distroene som kommer nå fortiden er at det meste følger med under installasjonen, nå vet jeg jo at linux er open source så det er kanskje derfor at så mye program og sånne ting blir gratis i linux. mens man snakker om guider og sånne ting, nå er jeg ikke så veldig god i engelsk, finnes det en red hat guide på norsk, kunne vært greit å begynne med det. har søkt på nettet men fant ikke noe særlig om akkurat red hat, men litt om installasjonen av linux, men jeg har jo installert linux så det er jo ikke noe problem. gleder meg veldig til jeg har fått det til. da kan jeg jo bruke linux akkurat som jeg bruker windows til de samme oppgavene. bortsett fra spilling, men det bryr jeg meg ikke noe om, så det gjør ikke noe. det sies jo at linux kan gjøre de samme oppgavene som windows kan bare at linux gjøre det litt bedre. men det for tiden vise tenker jeg, men allikvel så må jeg holde meg til windows også, for på skolen så bruker de bare windows.

Lenke til kommentar

Noe som kan være et s*tans herk, er å installere tar-pakker! Du finner ut at du trenger et dev. bibliotek (eller hva man kaller det) .feks GCC 3.01. Du går ut på internett for å finne dette, men når du skal kompilere den, så finner trenger du tre andre biblioteker osv. :-(

Btw: Jeg får ikke startet X Windows; Jeg får feilmelding om "error 2"

PS! Jeg valgte å konfigurere X senere under installasjonen, og satte derfor opp config-fila med kommandoen xf86config med standard vga driver. Jeg må liksom ha X Windows for å installere driverne til skjermkortet (Geforce 4 ti4200)

Lenke til kommentar

Kom på en ting som jeg glemte å si en gang her, når jeg skulle pakke ut det ene linux programmet, så kom det mangler argument som feilmelding, hvorfor det da? hva skal jeg gjøre da?

Kan noen forklare.

PLEASE

Lenke til kommentar

jeg skrev de kommandoene der, men på en av dem (jeg husker ikke hvilken) men på en av dem så kom det mangler argument, hmm, lurer på hva det er for noe. for jeg har prøvd alle kommandoene som jeg fikk tips om her, men enten så kom det kommandoen finnes ikke eller så kom det faktisk på en kommando så kom det veldig mye tekst.

kunne vært artig å visst hvordan jeg egenltig gjør det for dette var litt vanskelig, men jeg skal nok få det til på et vis

Lenke til kommentar
BTW: mye lettere og installere fra ports i FreeBSD ;)

(+at det er mange andre bra grunner til å velge bsd) konvertere?

Eller så kan han alltids installere Gentoo og få det beste av begge verdener (såfremt han ikke har noe imot å lese litt dokumentasjon og lære litt i installasjonsprosessen).

(sier styx som har satt *BSD on hold til han får grafset til seg noe billig hardware)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...