Gå til innhold

Må man være IT genier for å installere linux programmer?

wil

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på dette fordi at jeg har ikke fått til å installere et eneste linux program i red hat 8.0, jeg har lest og jeg har prøvd de svarene som jeg har funnet her, men jeg for det ikke til. commandoen finnes ikke står det når jeg prøver å skrive det. jeg skjønner ikke hva jeg gjør feil. er det noen forskjell på om man bruker KDE eller GNOME, jeg for min del bruker GNOME, kan noen forklare meg hvordan det gjøres. det er bare dette jeg trenger for å komme meg sikkelig i gang med linux.

Håper noen gang hjelpe til litt her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilen kommando er det som ikke finnes? Er det RPM? Selv pleier jeg å installere programmer fra skallet. Da går jeg til root via su kommandoen og så skriver jeg rpm -Uvh <filnavn på rpm pakken>

Det aller enkleste er å installere apt-get for rpm baserte systemer og så bruke apt-get til å installere nye pakker. Det er den aller beste måten som jeg har vært borte i og slår alt Windows mekk langt ned i støvlene. Sjekk denne linken:

http://apt-rpm.tuxfamily.org/

Lenke til kommentar

jo, men jeg fikk et svar fra en at jeg måtte bruke $tar zfxv eller noe sånt også filnavnet også, .rpm eller .tgz.gz eller hva det no var. men jeg for det ikke til. har lest litt på nette også, men finner ikke ut så mye. er dette den rette kommandoen? eller er det feil kommando? jeg prøver også å gjøre det fra rooten, men det er der det ikke går, håper det ikke er noen foskjell om jeg bruker KDE eller GNOME. håper noen kan gi meg noen tips om hvordan det kan gjøres har så lyst til å begynne å bruke linux sikkelig. men jeg prøver jo selv også, men jeg kunne tenkt meg litt hjelpe fra noen som har litt mer peiling.

Håper noen vil hjelpe meg.

Lenke til kommentar

da ser det ut som det blir enklere, men hvordan gjør man det med rpm package da? bare lurer, for hvis jeg vet det så kan jeg endelig installere linux program.

PS: tusen takk for alle svarene som jeg fikk det var kjempe bra at dere ville svare.

Lenke til kommentar

Jeg er ganske sikker på at du har spurt om dette før :wink:

Men uansett. La oss si du har lastet ned en fil: filnavn.tar.gz

gz betyr at fila er komprimert, akkurat som en zip-fil du sikkert kjenner igjen fra windows. tar betyr at fila egentlig består av mange filer. Alle disse filene er pakket sammen til en tar-fil, uten at de er komprimert. Så om du har lastet ned filnavn.tar.gz må du skrive følgende:

tar xvzf filavn.targz

x gjør at den ikke lenger er komprimert. Den fjerner altså .gz fra filnavnet.

z pakker ut fila i mange små filer. Den fjerner .tar fra filnavnet.

v gjør at alt som skjer under prossessen vil skrives ut på skjermen

Deretter må du lese ei fil som ofte heter INSTALL eller README. Disse beskriver hvordan du skal installere alle filene du akkurat har pakket ut. Ofte gjøres det med disse tre kommandoene:

./configure (sjekker at du har alt som trengs på maskinen for å installere)

make (kompilerer filene, dvs gjør dem til et språk maksinen forstår)

make install (installerer filene du akkurat har kompilert)

Deretter skriver du bare filnavn. Har du f.eks installert ei fil som heter mozilla-1.2.1.tar.gz, skriver du bare mozilla. IKKE mozilla-1.2.1 eller noe annet.

Siden du bruker Redhat, er det enklere å installere RPM-filer. Da skriver du bare

rpm -ivh filnavn.rpm

Når så skal starte programmet skriver du bare navnet på fila uten .rpm, tilsvarende som for .tar.gz - filer. Det er ikke alltid at programmet blir lagt til menyen på "start-knappen". Derfor er det kanskje enklest å starte programmet som besrevet over.

Nå burde du virkelig få det til :D ![/u]

Lenke til kommentar

nå skjønner jeg det, tusen takk for hjelpe gutter. det var kjempe snilt, dere skal få høre hvordan det gikk når jeg er ferdig, men det blir ikke enda, sitter på internet maskina mi som har windows akkurat nå, så det blir litt senere, takk for hjelpen.

Lenke til kommentar

konvertere til hva?, hvis det er å konvertere til BSD systermer, så har jeg prøvd det også, men det fikk jeg ikke til å installere en gang, det var iallefall ikke enkelt synes jeg. kom bare et lite stykke også kom jeg ikke lenger, det er såpas lenge siden jeg prøvde å installere det så jeg husker ikke hvilken feilmelding jeg fikk, men kanskje det kunne vært en idee å prøve det igjen. kanskje vi for se, men først så skal jeg lære meg å instalere linux program, så for vi se hva som skjer videre.

Lenke til kommentar
BTW: mye lettere og installere fra ports i FreeBSD ;)

(+at det er mange andre bra grunner til å velge bsd)

Ser ut som om du ikke er så veldig dypt i det enda, så hvorfor ikke konvertere?

Nå har Wil endelig valgt en distro etter tidligere endeløse tråder, så nå skal ikke du komme her å helle bensin på bålet :D

Men fra spøk til side, hvordan gikk det Wil ?

Lenke til kommentar

jo, jeg hadde litt dårlig kontakt i pc akkurat nå, det er noen kabler som ikke er helt med så jeg skal fikse det først. jeg skal holde meg til red hat lenge nå, og jeg har tenkt til å lære meg å legge inn linux program også, for hvis ikke så er det jo liten vits i at jeg har linux på pc`en. men det er godt mulig at jeg går over til Red hat 8.1 i stede for 8.0 det er bare Red Hat 8.1 beta som er ute, og det gidder jeg ikke så jeg venter til den sikkelige versjonen kommer. gleder meg litt. den pc`en som jeg har linux på er litt rar fortiden, noen ganger så vil den og noen ganger så vil den absolutt ikke. den er jo 8 år gammel. hehe. men når når jeg skal legge inn programmer fra cd går det på samme kommandoene da også? for det er å legge programmene inn fra cd jeg har prøvd hele tiden, er det noen foskjell. jeg kommer nok sikkelig i gang med linux snart, håper jeg. men en ting har jeg lurt litt på, dette handler litt om hardwaren i maskina og linux, la oss si at jeg har 512 MB DDR ram, vil for eksempel red hat kunne bruke all rammen jeg har eller lar den noen bli igjen? og støtter linux store harddisker f. eks 120 GB?

Håper på mange svar.

Lenke til kommentar

Hehehe når jeg har klart å installere linux (Mandrake og RedHat) så klarer alle det, men linux er jo litt mere begrenset enn windows om du skal bruke PC'n til å spille litt på, så derfor gikk jeg tilbake til windows :(

Husk at master boot recorden på harddisken må sletes hvis du skal legge inn windows på samme hd ijenn...tror komandoen var "fdisk /mbr" eller no

Lenke til kommentar

man bør helst være kompis med Linus Torvalds såvidt jeg har forstått det, har selv kødda med install av rpm's som skal være "nobrainers", hvorfor ikke lage installere som finnes for windos? så lager den automatisk mappe eller man velger mappe for install, spør deg pent om du vil ha snarveier til skrivebord og startmeny osv. :D

lurer på en ting, ved å høyreklikke på en rpm-fil i mandrake 9.1 får jeg opp flere valg, blant annet install with .....(2 eller tre mulige progs.), fønker det som en windos install?

Lenke til kommentar

jeg tror ikke at jeg er smart men klarer nå å installere Red Hat nesten uten problemer, man må bare lære seg litt nye ting MEN det anbefales fra min side at dere har brukt DOS litt før da det går nesten i de samme kommandoene....bruk nettet og readme filenne...manualer dreper ikke :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...