Gå til innhold

Anbefalte innlegg

I lang tid nå har jeg hatt et ønske om å virkelig sette meg ned og begynne å lære meg x86-assembly. For nettopp dette formålet har jeg plukket opp en bok som jeg tror kan være en fin start og videre rettleder (Professional Assembly Language). Valget falt til slutt på denne, da den først og fremst benytter seg av samme AT&T-syntaks som jeg ønsker å benytte meg av når jeg skal skrive applikasjoner. Det hender i ny og ne at jeg setter meg ned for å lese litt. Det ender med at jeg leser 30-40 sider, blir trøtt og lei pga. komplisert teori o.l. Det jeg da lurer på, er hvordan jeg kan strukturere min egen læring. Selvsagt er det en slags mental barriere som må overkommes, men det må vel finnes noen tips for å kanskje kunne fordøye alt stoffet lettere? Burde jeg ta en pause mellom hvert kapittel og skumlese om og om igjen? Hvordan gikk læreprosessen din? Ønsker noen fine tips.

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
A. AT&T-syntaks er horribel.

B. Jeg lærte assembly ved å skrive en kompilator. Dessuten er det nyttig å lese utput fra andre kompilatorer.

A. Jeg liker AT&T-syntaks, passer meg veldig fint. Det er snakk om personlige preferanser.

B. Ok. Den er grei.

Lenke til kommentar

Når man starter å progge er det i alle fall to ting å tenke på,

1. Er dette ditt første språk, altså er det dette språket du skal lære å programmere med?

2. Er dette bare et nytt språk å lære seg?

Hvis 1, så har man et annet utgangspunkt. Man er nødt til å sette seg ned å studere teori og struktur.

Hvis 2, Så er det viktigste å bli komfortabel med språket, personlig synes jeg dette gjøres best å progge noe enkelt, noe jeg har gjort før. En parser, en input leser, manipuler minnet ... you name it. Du kan mye mulig lese om all mulig teori om et språk, men du kjenner ikke et språk før du snakker det. Og du kan ikke snakke det ved å lese en bok, bruk boken som refferanseverktøy når sitter fast.

Personlig: AT&T-syntaks er horribel.

Lenke til kommentar
B. Jeg lærte assembly ved å skrive en kompilator. Dessuten er det nyttig å lese utput fra andre kompilatorer.

Hvilke bøker brukte du for å lære å skrive kompilatoren?

Jeg har 4 assembly-bøker men de tar ikke opp dette som tema :(

Jeg brukte ikke noen bøker.

Det beste tipset er å lage noe du har lyst til å lage, ellers blir det kjedelig å holde på.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg har lært en god del via disassembly/debugging. Når man debugger programmer ser man hva som skjer med alle registre/flag/heap/stack/osv for hver enkelt instruksjon, noe som kan være ganske nyttig. Har man i tillegg references for generelle assembly-instruksjoner og win32-kall, så kommer man langt.

Hvorfor i huleste du liker AT&T-syntaks forstår jeg ikke, jeg støtter alle andre her som sier at den er horribel. Det er ikke så ofte man ser den i bruk nå om dagen heller, så det vil bli kjipt å omstille seg når du finner ut at du bør gjøre det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...