"Chris" Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 Har søkt på ingeniørskolen og teknisk fagskole til høsten. Begge to er innenfor maskinfag. Problemet er bare det at jeg er usikker på hvilken av de to retningene som vil være den rette for meg. Hvordan er arbeidsmarkedet for maskinteknikkere i forhold til maskiningeniører? Liker nok best litt praktisk arbeid, og trives godt ute der ting foregår. Men kan samtidig også tenke meg noe kontorarbeid i form av pc utvikling av utstyr osv. Er det noen her som har tatt en av disse type utdanninger som kan fortelle meg hvordan jobben er og hva de sjøl anbefaler. Har sett i en del andre innlegg at det virker som en ingeniør jobber litt for teoretisk for min smak. Er redd for å ende på et kontor Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 Du kunne tenke deg kontorarbeid, men er redd for å ende på et kontor? Lenke til kommentar
"Chris" Skrevet 27. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2008 hehe var kanskje litt utydelig der ja:) Det e ser for meg er å jobbe litt ute på et annlegg el. og innimellom sitte litt på pc og planlegge. Ikke hele dagen hver dag Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 Jeg tror det du egentlig mener er at du ønsker å jobbe praktisk og teknisk - ikke administrativt. Jeg går ikke ingeniør selv så jeg har ingen personlig erfaring av studier eller arbeidsliv, men ut ifra hva jeg har hørt fra venner og bekjent som studerer ingeniørfag og lest rundt om på forumet, så bestemmer også lengden på utdannelsen din hva slags stilling du mest sannsynligvis vil få. Veldig ofte vil høyskoleingeniører med 3-årig bachelorgrad i ingeniørfag ofte få de praktiske oppgavene, mens sivilingeniørene med 5-årig mastergrad fra universitet (eller enda høyere/lengre utdanning) ofte får de mer administrative stillingene. Men, dette vil jo også variere litt. Så jeg vil tro at en 3-årig bachelor i ingeniørfag vil være hva du sikter etter. Nøyaktig hvilken disiplin du velger må du jo se an etter interesser. Lenke til kommentar
turbz Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 Jeg tror det du egentlig mener er at du ønsker å jobbe praktisk og teknisk - ikke administrativt. Jeg går ikke ingeniør selv så jeg har ingen personlig erfaring av studier eller arbeidsliv, men ut ifra hva jeg har hørt fra venner og bekjent som studerer ingeniørfag og lest rundt om på forumet, så bestemmer også lengden på utdannelsen din hva slags stilling du mest sannsynligvis vil få. Veldig ofte vil høyskoleingeniører med 3-årig bachelorgrad i ingeniørfag ofte få de praktiske oppgavene, mens sivilingeniørene med 5-årig mastergrad fra universitet (eller enda høyere/lengre utdanning) ofte får de mer administrative stillingene. Men, dette vil jo også variere litt. Så jeg vil tro at en 3-årig bachelor i ingeniørfag vil være hva du sikter etter. Nøyaktig hvilken disiplin du velger må du jo se an etter interesser. Da har jeg hørt den også. Ingeniører ender ofte opp med "praktiske" oppgaver hahaha Jeg har gått 3 år på ingeniør for så 2 år og får siv. ing nå til våren. Ingen av mine studiekamerater (og det er f*** meg en del) har endt opp med å gjøre noe praktisk. Foruten om en siv. ing Forøvrig skal jeg jobbe med noe praktisk til høsten hihi Lenke til kommentar
"Chris" Skrevet 28. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2008 (endret) tom Endret 3. august 2009 av zero0 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå