Gå til innhold

Crop-faktor - utsnitt og forstørrelse

Anbefalte innlegg

Jeg forstår det slik at crop-faktoren på mitt kamera er 1.6. Dvs. at et 100mm objektiv "fungerer" som et 160mm objektiv.

Spørsmålet er da:

Er det ikke kun utsnittet, altså kantene på bildet, som blir "beskjært" vekk, men at forstørrelsen av objektet ikke blir større/kommer nærmere enn hva det ville gjort med 100mm objektivet på et 35mm-SLR? Eller får man forstørrelse også?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du får ingen optisk forstørrelse ved crop sensorer, kun beskjæring som du skriver.

Så om jeg har et SLR og et DSLR, og begge kameraene har det samme objektivet, så vil jeg få lik forstørrelse i begge, men et mindre bildeutsnitt i DSLR-kameraet... Håper jeg da har forstått det riktig.

Lenke til kommentar
Så om jeg har et SLR og et DSLR, og begge kameraene har det samme objektivet, så vil jeg få lik forstørrelse i begge, men et mindre bildeutsnitt i DSLR-kameraet... Håper jeg da har forstått det riktig.
Jepp, men siden sensoren er mindre, vil du ved utskrift til samme størrelse (f.eks. A4) få en effektiv forstørrelse på cropfaktoren - det er dog ikke optisk forstørrelse, og vil generelt ikke frembringe flere detaljer, det er bare en skalering.

For å forklare det på en annen måte: du har en avbildning på sensoren av virkeligheten med en forstørrelse gitt av objektivet, og den avbildningen strekker du ut i et gitt format. Da vil du ha en relativ forstørrelse mellom fullformat og cropsensor på cropfaktoren.

Et enkelt eksempel: et ekte makroobjektiv har forstørrelse 1:1, altså at motivet du avbilder gjengis i riktig størrelse på sensoren. Tar du bilde av et motiv på 24x36mm med fullformat, vil det fylle hele bildet, tar du bilde av et motiv på 16x24mm med Nikon DX-format, vil det også fylle hele bildet, men selve bildet vil egentlig være litt mindre, og du vil ikke få med hele motivet du tok bilde av med 24x36mm sensor. Skriver du ut begge bildene (eller viser dem på samme skjerm), vil bildet tatt med cropkamera være mer forstørret i forhold til sensorstørrelsen enn bildet fra fullformat - 1.5 ganger større i både horisontal og vertikal retning. Dersom du tar et utsnitt av fullformatbildet som er like stort som crop-bildet og printer det i samme format, vil du ha samme effekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...