Gå til innhold

Hvordan plukke fra hverandre en 400D?

Anbefalte innlegg

Jeg har gjort det helt store og klart å bøye CF kort pinnene på min Canon 400D. Det var ikke veldig vanskelig. :wallbash:

Nå har jeg fått pris på reperasjon, kr.3500.- :!: , som betyr at jeg like gjerne kan legge i en 1000 lapp å kjøpe meg nytt kamerahus i stedet for å vente på at kamera blir reparert.

Det betyr ikke at jeg ikke kunne tenke meg å prøve å plukke fra hverandre kamerahuset og se om jeg kan komme til CF kontakten og enten rette opp pinnene eller skifte kontakten (som betyr å skifte hovedkortet). Deler kan jeg skaffe.

Spørmålet mitt er om det finnes noen illustrasjoner/instruksjoner på demontering av kamera, bilder av demontert kamera eller liknende.

Er det noen som har sett noe slik eller har andre smarte tips å komme med?

Skulle også gjerne visst dette i tilfelle situasjonen skulle oppstå igjen i en mer prekær situasjon, som på reise eller liknende, hvor det kunne være praktisk å kunne rette disse kontaktpinnene selv, så jeg ikke blir stående uten kamera.

Alle tips mottas med takknemlighet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har kun plukket fra hverandre et dødt PowerShot A30, men kan bidra med følgende tips:

(0. Ikke gjør det selv. Få evt. et uautorisert servicesenter til å gjøre et forsøk.)

1. Det er idiotisk kompakt bygget opp. Antagelig må du skru ut alle skruer du kan fra kamerakroppen, og deretter se hvilke som kan løsne kortleseren ut fra resten av elektronikken.

2. Det er ofte en utrolig jobb å sette det sammen igjen. Pass på alle skruene (det er veeldig kjedelig å mangle en enkelt), og ta gjerne bilder av ting og tang før du fjerner ting som sitter godt (det er det antagelig en grunn til).

3. Dersom du ikke leser dette punktet, får du antagelig en overraskelse på noen hundre volt. Det er nemlig slik at blitsen i et kamera holder vel og lenge på ladningen, selv mange måneder etter at det sist gang var batterier i det (selvopplevd). Pass på at du ikke kommer i nærheten av kondensatoren (som regel en forholdsvis stor sort sylinder). Vet ikke hvor godt det har av at du kortslutter den for å lade ut, men hvis ikke har det en tendens til å bli deg som sørger for å tømme den. Det er ikke særlig godt, for å si det mildt. :)

4. CF-kontakt, ja. Naturlig nok bør du være ekstremt forsiktig når du retter ut disse pinnene, de brekker svært lett når du bøyer tilbake (metalltretthet).

Lykke til. Du er antagelig en av de første som med god grunn demonterer kameraet ditt. :)

Lenke til kommentar

Takk for for hurtig responser!

Jeg ser alle fallgruvene, men valget mellom å prøve og eventuelt feile eller dumpe kamerahuset i søppelbøtten(spesialavfall?), gjør at jeg vil prøve å plukke det fra hverandre. Hvis jeg lykkes så har jeg 2 kamerahus(siden jeg allerede har bestilt nytt fremfor å betale 3500.- for en rep.)+ at et kanskje er morro. :fun:

Etter litt søk på nettet så ser jeg at CF pinner som bøyes eller brekker er et av de mer vanlige problemene med DLSR.. Rart at ikke Canon designerne har sett dette problemet og laget kontakten utbyttbar. Er det derfor de har skiftet til SD kort som jo ikke bruker pinnekontakter på 450D?

Fant en annen på DP review som prøvde seg på samme rep. på en 350D, med litt problemer underveis http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=27111326

dessverre så informerte han ikke noe om hvordan han fikk plukket det fra hverandre. Han brukte ca.1 time på å få det fra hverandre.

Tips og gode ideer, "keep'em coming". :love:

Lenke til kommentar

Har klart å få ett par bøyde pinner på min 350D når jeg hadde det litt for travelt med å sette i et kort en gang selv. Med en liten lykt i munnen og en tynn og lang skrutrekker i hånden, fikk jeg forsiktig bøyd pinnene tilbake på plass. Tror ikke jeg pustet stort de minuttene jeg brukte på det, men det gikk greit og ingen pinner har falt ut det neste året fram til nå:)

Så kansje se om du kommer til med et tynt flatt instrument av noe slag før du dissekerer hele greia?

Lenke til kommentar

Det er ikke noe større svakhet på Canon kamera enn på andre kameramerker som bruker CF-kort.

Samme feilen får du også på de fleste kortlesere.

CF-kontakten blir heller ikke produsert av Canon, men av tredjepart-leverandør (som produseres til de fleste CF-produkter).

"Dårlig tid" er ikke noe reklamasjonsfeil! <:-)

Skru på kamera selv og du vil garantert miste all garanti.

Se på serviceproffen.no (Canons aut. verksted) og hør hva de skal ha.

Lenke til kommentar
3. Dersom du ikke leser dette punktet, får du antagelig en overraskelse på noen hundre volt. Det er nemlig slik at blitsen i et kamera holder vel og lenge på ladningen, selv mange måneder etter at det sist gang var batterier i det (selvopplevd). Pass på at du ikke kommer i nærheten av kondensatoren (som regel en forholdsvis stor sort sylinder). Vet ikke hvor godt det har av at du kortslutter den for å lade ut, men hvis ikke har det en tendens til å bli deg som sørger for å tømme den. Det er ikke særlig godt, for å si det mildt. :)

Jeg kan skrive under på det punktet her.

Demonterte et engangskamera en gang og kom nær kondensatoren til blitzen. Jeg spratt to meter rett opp fra den antikke stolen jeg satt på og knuste den til pinneved da jeg landet. :) AU

MYE verre enn den kilinga man får når man får støt fra et 220 volts anlegg.

Lenke til kommentar
Jeg har gjort det helt store og klart å bøye CF kort pinnene på min Canon 400D. Det var ikke veldig vanskelig. :wallbash:

Nå har jeg fått pris på reperasjon, kr.3500.- :!: , som betyr at jeg like gjerne kan legge i en 1000 lapp å kjøpe meg nytt kamerahus i stedet for å vente på at kamera blir reparert.

Det betyr ikke at jeg ikke kunne tenke meg å prøve å plukke fra hverandre kamerahuset og se om jeg kan komme til CF kontakten og enten rette opp pinnene eller skifte kontakten (som betyr å skifte hovedkortet). Deler kan jeg skaffe.

Spørmålet mitt er om det finnes noen illustrasjoner/instruksjoner på demontering av kamera, bilder av demontert kamera eller liknende.

Er det noen som har sett noe slik eller har andre smarte tips å komme med?

Skulle også gjerne visst dette i tilfelle situasjonen skulle oppstå igjen i en mer prekær situasjon, som på reise eller liknende, hvor det kunne være praktisk å kunne rette disse kontaktpinnene selv, så jeg ikke blir stående uten kamera.

Alle tips mottas med takknemlighet.

har du sendt inn kameraet selv?

syntes prisen på og fikse det var litt stiv

Lenke til kommentar

Nå har jeg fått mange tips og god hjelp fra mange her, takk for det!

Jeg kontaktet Serviceproffen og la frem problemet.

De sa at i de aller fleste tilfeller aksepterer Canon det som en garantirep. (kamera er under ett år gammelt).

Det ble aldri nevnt som en mulighet når fotobutikken sjekket saken i går.

Litt uklart hvordan de vurderer i enkelte tilfeller å ikke aksepterer å ta det på garantien, så jeg krysser fingrene.

Hvis det ikke aksepteres som garanti så koster vurderingen meg kr.250.- + pluss portoen for å sende dem kamera. Den kostnaden er verd å satse.

Rep. uten garanti koster ca. kr.3000.-, så da blir det i tilfelle skruing selv.

Nå sender jeg inn kamera. Skal holde dere oppdatert.

Lenke til kommentar
....De sa at i de aller fleste tilfeller aksepterer Canon det som en garantirep. (kamera er under ett år gammelt)....

Jeg tror garantien på kameraer er enten 3 eller 5 år. En del produsenter prøver å lure kunder ved å si at deres garanti bare varer 1 år, men i Norge følger vi norsk garanti, selv om en del produsenter prøver å lyve om dette. Jeg hadde det problemet med Apple på min tidligere iPod. Det tok dem 1 år å la meg sende den inn, de svarte ikke på min klage over internett, og lot meg ikke sende inn 2. Men det er en annen historie, lykke til med 400D'en din:)

Lenke til kommentar
....De sa at i de aller fleste tilfeller aksepterer Canon det som en garantirep. (kamera er under ett år gammelt)....

Jeg tror garantien på kameraer er enten 3 eller 5 år. En del produsenter prøver å lure kunder ved å si at deres garanti bare varer 1 år, men i Norge følger vi norsk garanti, selv om en del produsenter prøver å lyve om dette. Jeg hadde det problemet med Apple på min tidligere iPod. Det tok dem 1 år å la meg sende den inn, de svarte ikke på min klage over internett, og lot meg ikke sende inn 2. Men det er en annen historie, lykke til med 400D'en din:)

Nei, nei, nei

Lær deg å skille mellom reklamasjonsrett og garanti før du beskylder folk for løgn

Reklamasjonsrett er lovbestemt og hovedreglene er 2 vs 5 år.

Garanti er en frivillig ekstrarett produsent/selger gir deg ved kjøp og som dekker MER enn det loven allerede sikrer deg. Dekker ikke garantien mer, er det heller ikke lov å markedsføre det som en garanti.

Garantien kan være alt fra 1 dag til 100år.

Lenke til kommentar
Nå har jeg fått mange tips og god hjelp fra mange her, takk for det!

Jeg kontaktet Serviceproffen og la frem problemet.

De sa at i de aller fleste tilfeller aksepterer Canon det som en garantirep. (kamera er under ett år gammelt).

Det ble aldri nevnt som en mulighet når fotobutikken sjekket saken i går.

Litt uklart hvordan de vurderer i enkelte tilfeller å ikke aksepterer å ta det på garantien, så jeg krysser fingrene.

Hvis det ikke aksepteres som garanti så koster vurderingen meg kr.250.- + pluss portoen for å sende dem kamera. Den kostnaden er verd å satse.

Rep. uten garanti koster ca. kr.3000.-, så da blir det i tilfelle skruing selv.

Nå sender jeg inn kamera. Skal holde dere oppdatert.

jeg sendte akkurat inn et kamera for en fyr det kom på ca2300,-(inkl porto og alt mener jeg) det var vel en 350d

men det er jo det samme.. kontakt c&v i bergen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...