sdf123 Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 Har nettopp koblet opp HTPC min mot min 37" LCD(37lb1) med HDMI. Har teste med 2 forskjellige .mkv filer som begge er 1080P, tvn min støtter bare opp til 1080i men den viser fremdeles filmen, den ned skalerer vel bare? Men på den ene av de 2 filmene får jeg sorte streker oppe og nede, mens på den andre får jeg full-skjerm, jeg vil gjerne ha fullskjerm på alle filmene jeg ser, noen måte å fikse det på? Og er det noe negativt med å gjøre det? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 Er begge filmane i 16:9? Ein del filmar er vel i 2,35:1, som er eit breiare format enn 16:9 (1,778:1), og då vil ein få svarte streker oppe og nede. No veit ikkje eg kva avspelingsprogram du bruker, men ein del program har mogelegheit for å beskjære eller strekke video so den passer til eit bestemt format. T.d. i VLC kan ein høgreklikke og velge Crop --> 16:9 for å beskjære vidoen, eller høgreklikk --> aspect ratio --> 16:9 for å strekke videoen til det formatet. Ulempa med beskjæring er at ein mister litt av biletet, ulempa med å strekke videoen er at proporsjonane vert feil. Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 26. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2008 Ser nå at når jeg går inn på properties så står det på det ene Video: MEG¤ Video (H264) 1920:816 23.98fps Video: MEG¤ Video (H264) 1920:1040 23.98fps Kanskje derfor det er forskjell. Jeg kjører 1360x768 oppløsning på skjermen, syntes denne ga et veldig godt PC bilde når jeg sitter å jobber/surfer. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 Jepp, du ser det er forskjellig høve mellom breidd og høgd på dei to filmane. Det er med andre ord ingenting gale. Du kan gjere noko med dette, men eg ville ikkje gjort det. Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 26. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2008 Ok, for da må jeg fysisk strekke filmen på en måte? Ellers, finnes det noe normal størrelse man bruker på skjermoppløsningen? Er veldig ny med dette, så takker for all hjelp som kommer=) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå