Gå til innhold

Forskjellige bilde størrelse på filmer.

Anbefalte innlegg

Har nettopp koblet opp HTPC min mot min 37" LCD(37lb1) med HDMI.

Har teste med 2 forskjellige .mkv filer som begge er 1080P, tvn min støtter bare opp til 1080i men den viser fremdeles filmen, den ned skalerer vel bare? Men på den ene av de 2 filmene får jeg sorte streker oppe og nede, mens på den andre får jeg full-skjerm, jeg vil gjerne ha fullskjerm på alle filmene jeg ser, noen måte å fikse det på? Og er det noe negativt med å gjøre det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er begge filmane i 16:9? Ein del filmar er vel i 2,35:1, som er eit breiare format enn 16:9 (1,778:1), og då vil ein få svarte streker oppe og nede. No veit ikkje eg kva avspelingsprogram du bruker, men ein del program har mogelegheit for å beskjære eller strekke video so den passer til eit bestemt format. T.d. i VLC kan ein høgreklikke og velge Crop --> 16:9 for å beskjære vidoen, eller høgreklikk --> aspect ratio --> 16:9 for å strekke videoen til det formatet. Ulempa med beskjæring er at ein mister litt av biletet, ulempa med å strekke videoen er at proporsjonane vert feil.

Lenke til kommentar

Ser nå at når jeg går inn på properties så står det på det ene

Video: MEG¤ Video (H264) 1920:816 23.98fps

Video: MEG¤ Video (H264) 1920:1040 23.98fps

Kanskje derfor det er forskjell.

Jeg kjører 1360x768 oppløsning på skjermen, syntes denne ga et veldig godt PC bilde når jeg sitter å jobber/surfer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...