Gå til innhold

BK: St. Magnus Katedral - Orkenøyene

Anbefalte innlegg

Heisann!

Ønsker bildekritikk på tre bilder jeg tok av en nydelig katedral i Kirkwall, Orkenøyene.

Bildene er kun behandlet i Photoshop RAW Editor. EXIF ligger under hvert bilde.

post-93493-1206561358_thumb.jpg

F/7.1

1/640

ISO 100

12mm

post-93493-1206561377_thumb.jpg

F/10

1/250

ISO 100

10mm

post-93493-1206561386_thumb.jpg

F/13

1/320

ISO 100

10mm

Takk! :thumbup:

Endret av Seb.R
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det andre bildet tror jeg at jeg ville ha tatt i portrettorientering, og så fått med litt mindre av vinduet det er tatt gjennom.

Ellers, så synes jeg egentlig det er litt synd at bildene er i svart-hvitt. Noe av det virkelig magiske ved St. Magnus-katedralen er jo de vakre rødfargene.

Lenke til kommentar

Har ikke sansen for det ekstreme perspektivet i bilde nr 1. Eller har jeg det? Vingler litt. Det er kult, men jeg klarer ikke bestemme meg for om det ble for mye eller ei.

Bildet nr 2 ble litt kjedelig. Sannsynligvis pga komposisjonen og at mye av bildet gikk med til innramming i stein.

Tredje bildet var best i mine øyne. Det hadde vært et "kjeven-i-gulvet"-bilde om du hadde tatt med bittelitt mer kirkegård på høyresiden og undersiden (altså litt mindre himmel), og ventet til noen kom gående til/fra kirka på gangveien. Bare se for deg den lange skyggen som strekker seg inn mot kirka. Det hadde fått meg til å tenke.

Alle bildene hadde en gammel feeling grunnet redigeringen (eller slight undereksponering?). Det er kult, men jeg vet ikke om det er med vilje. Om det var det du var ute etter, så traff du jo. Om det ikke var med vilje så kan du jo vurdere å redigere på nytt, eller i alle fall ta med deg videre at det var den stilen du fikk her.

Lenke til kommentar
Det andre bildet tror jeg at jeg ville ha tatt i portrettorientering, og så fått med litt mindre av vinduet det er tatt gjennom.

Ellers, så synes jeg egentlig det er litt synd at bildene er i svart-hvitt. Noe av det virkelig magiske ved St. Magnus-katedralen er jo de vakre rødfargene.

Mulig du har et poeng der. Skal se hvordan det fungerer med portrettformat på bildet igjennom vinduet.

Jeg kan ta og legge ut fargeversjoner i morgen, for å se om de kanskje også tar seg bedre ut. Jeg liker dog effekten himmelen og skyene får av å bruke svart/hvitt. Det får det til å virke mer dramatisk, spør du meg. :)

Sånne bilder gir meg lyst til å kjøpe 10-22 linsa med en gang!

Jeg er veldig fornøyd med min Sigma 10-22mm. Litt kravstor på blendefronten, og blir dermed fort vrien å bruke i vanskelige lysforhold, men ellers er jeg meget fornøyd. Rask og stillegående fokus, fin og god bildekvalitet (spesielt skarphet) samt byggekvalitet. Du får mye moro for penga her. Perfekt å bruke på en solskinnsdag, hvor du kan lett blende ned til F/10 osv. Da er den sylskarp fra 20cm foran deg og utover i det uendelige. ;)

Det eneste jeg har å utsette på, som man absolutt burde kunne kreve fra et objektiv til en allikevel lav pris er deksel/solblender-løsningen, som er litt uheldig. Det er for eks. ganske vrient å ta av dekselet når solblenderen er på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...