icemat Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 (endret) Hei! Er det noen her som kan si meg hvordan fremgangsmåten er for å beregne termisk belastning i en tavle? La oss si at man har en rekke med 12(16A) automatsikringer og et Overbelastningsvern på 63A hvordan blir den termiske belastningen i dette tilfellet? Har ikke noe mål på selve skapet. noe jeg mener og tror må være med for å utføre denne beregningen! Håper noe tar seg tid til å se på problemstillingen! Endret 29. mars 2008 av icemat Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 dimmensjonene på skapet har ikke noe å si, det som betyr noe er hva det er godkjent for. husker ikke den termiske effekten fra de forskjellige vernene, men det vil produsenten kunne gi opplysninger om Lenke til kommentar
Arteju Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Har aldri drevet med slikt selv. Men vet at tavler levert med utstyr i alle fall har en oppgitt verdi. Og at man ikke kan sette inn ubegrenset med ekstrautstyr uten å resertifisere pga at man overskrider hva tavlen er beregnet for. Hvordan de beregner dette har jeg ikke snøring på Er typisk ingeniør arbeid vil jeg tro. Men ting som spiller inn er omgivelsestemperatur i rommet,mengden utstyr i tavle, varmen de avgir, mengden kabler, belastning på kabler og utstyr osv. Men 12 sikringer samt en hovedsikring. Er det snakk om en tavle, eller bare et lite sikringsskap? Lenke til kommentar
icemat Skrevet 29. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2008 (endret) Men 12 sikringer samt en hovedsikring. Er det snakk om en tavle, eller bare et lite sikringsskap? I mitt lille eksempel blir det jo så klart et sikringskap ja. Ble litt feil med tavle i overskriften til innlegget. Jeg slo opp i montøhåndboka side 74-75,der står det noe om effekttap på forskjellige vern. Dette har vel noe med det min problemstilling? Endret 29. mars 2008 av icemat Lenke til kommentar
2rgeir Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 På denne linken vil du finne programvare som kalkulerer termisk effektutvikling i en tavle.Trykk her Lenke til kommentar
icemat Skrevet 30. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2008 På denne linken vil du finne programvare som kalkulerer termisk effektutvikling i en tavle.Trykk her Vell og bra dette, men jeg er ute etter hvordan man dokumenterer dette uten hjelp av beregningsprogram. Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 burde gå greit med nye skap, da disse kommer med plass til et vist antall moduler. tror dette er et større problem i eldre skap beregnet på UZ, der du vil kunne få plass til betydelig flere kurser ved bruk av Elementautomater Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 (endret) Hei. Jeg mener å huske at dette står et eller annet sted i Montørhåndboka. For å finne ei tavles termiske kapasitet leses det fra en tabell etter hvor stort skapet er og hvordan det er montert (feks støpt inn i betong eller utenpåliggende). For å finne termisk belastning regner man antall skruer på sikringer under XX A og over XX A (husker ikke helt, kanskje 32A?). Plusser sammen alt dette, plusser på 3% for ledningenene og vips. Så ser du hvor mye varmeeffekt koblingene lager. (også er det forskjellige verdier for diazed- og automatsikringer) Jeg mener at verdiene (samt. veiledning for utregning) skal være oppgitt i montørhåndboka. I praksis beregner en sjeldent termisk belastning i tavler.. Endret 30. mars 2008 av Melkekartong Lenke til kommentar
Arteju Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Hmm. Har jeg driti på draget her... Har da montert sikringskap i boliger noen ganger. Og har ikke foretatt noen Termisk beregning. Er dette påkrevt i det hele tatt dersom man bruker godkjente skap? Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Spør en hvilken som helst elektriker om termisk beregning og de rister på hodet. Det er flere som beregner kortslutningsstrømmer enn termisk belastning for å si det sånn Tror ikke dette er påkrevd for når det er snakk om høye strømmer og mange automater er det ytterst sjeldent snakk om et F-skap.. Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Spør en hvilken som helst elektriker om termisk beregning og de rister på hodet. Det er flere som beregner kortslutningsstrømmer enn termisk belastning for å si det sånn Tror ikke dette er påkrevd for når det er snakk om høye strømmer og mange automater er det ytterst sjeldent snakk om et F-skap.. min tolkning er litt anderledes enn din. sånn jeg ser det er det spessielt ved rehab. og bruk av gamle NEBB skap at det er fort gjort å få flere poler enn tillatt, og det dermed vises ekstra varsomhet (i praksis beregnes) andre ting kan være ytre påvirkninger (temperatur) som så mye annent i vår brangsje vil jeg si at det i de fleste tilfeller ikke vil være nødvendig å faktisk gjøre beregningen, bare du er klar over hvilke hensyn som må taes for å sikre at utstyret blir brukt på den måten det er ment. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå