uranus Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 Hei! Jeg lurer på hvordan jeg kan få en kode til å vise f.eks 200x200 av et bilde uten å lagre ny bilde men dynamisk viser det utifra kildebilden, altså hovedbildet. Samme som Nettby gjør, deres "profilbilde" er en størrelse uansett dimensjon og så når du trykker på den ser du hele bildet i riktig dimensjon. Noen som skjønner hva jeg trenger og vet om en kode? Lenke til kommentar
trrunde Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 vil du at bildet skal bli skalert eller vil du vise en rar boks slik som nettby? For hvis du vil ha det skalert gjør du det akkuratt likt som du ville ha gjort det hvis du skulle ha lagret filen, bare tar vekk den linjen som skriver selve filen. Lenke til kommentar
uranus Skrevet 26. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2008 Nei asså den må vise permanent bilde men ikke lagre, på en måte. Nettby har bildet i en boks med ramme over deler av bildet på en måte slikt at det er en statisk størrelse i selve profilen til alle, så får du den ekte størrelsen når den er åpnet. Jeg har system som legger ut bilde, jeg vil bare gjøre at det er en fast størrelse på bildevisning i profilene. Lenke til kommentar
Knut Urdalen Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 Ferdigløsning med PHP/GD som håndterer både resize og cropping on the fly: http://shiftingpixel.com/2008/03/03/smart-image-resizer/ Ytelsesmessig er det jo smart å cache thumbnails til disk og ikke bruk unødvendig CPU på resize/cropping hver gang du skal vise et bilde. F.eks hvis du skal vise et galleri med 100 thumbnail-bilder har du et problem med at det tar litt tid å kjøre det scriptet og resize 100 bilder. Da er det bedre om den genererer det en gang og cacher alle thumbnails på disk. Så går neste forespørsel raskt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå