Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hva er lykke?

Gjest Guest_anton_*

Anbefalte innlegg

okjatakk : Jeg skreiv jo akkurat det du snakker om også. Økonomisk sikkerhet og materielle ting kan være med på å øke livskvaliteten og gjøre ting enklere. Men husk at også med mye penger kommer det mange bekymringer. Det at masse penger = ingen bekymringer er en stor illusjon. Finanstopper tar også livet av seg.

Det jeg sa var at materielle goder alene kan umulig føre til lykke, og jeg kan si med meg selv at jeg har til tider følt meg ulykkelig når jeg fokuserer på alt det jeg IKKE har. Derimot har jeg vært veldig lykkelig med mindre og akkurat det samme som da jeg følte meg ulykkelig. Derfor sier jeg at lykke komme innenfra og har mye med, slik som PencilCase sier, hvordan man tar/ser på ting. Det at noen i familien faktisk er syke osv er en belastning for mange, men det er også veldig mange som har snudd denne erfaringen til noe positivt som har gjort dem enda lykkeligere.

Derfor tror jeg også at lykke er et valg. Jeg mener at jeg kan velge å være lykkelig til en hver tid, men vi har alle "programmeringer" som er ubevisste som gjerne fører oss inn i negative tankemønster og dermed ulykkelige følelser. Derimot, gjennom å jobbe med seg selv og livet sitt tror jeg det går an å bli bevisst disse programmeringene og jobbe for å snu på dem. Og gjennom dette tror jeg man kan velge til en hver tid å være lykkelig, uansett hva som måtte skje i livet.

Betyr det at man ikke kommer til å føle vonde følelser som sinne, frustrajon og sorg? Nei så klart ikke. Men det går an å føle disse følelsene på en sunn måte og samtidig være lykkelig tror jeg. Som en skriver her oppe, være lykkelig for å kunne føle følelsene sine. Jeg leser nå en bok som snakker om å si JA TIL SITT UNIVERS. Gjennom å si ja til hva som skjer deg i livet tror jeg også at hva som helst som kommer kan være lettere å bære og man blir i stand til å takle det meste med en følelse av at det er greit og dermed være lykkelig for det. Det har ihvertfall funket så langt på meg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Jeg fikk lyst til å poste denne, Selv om dette handler om livsgleden i et samliv, så tror jeg i prinsipp den også kan anvendes for ekeltindivider!?

Kanske ordet "livsglede" er bedre enn "livslykke"?

"Undertrykking av følelser

Jeg hørte et praktfullt intervju med et gullbrudepar i radioen. De hadde holdt sammen i 50 år! De skulle jo vært stoppet ut! De fortalte at de hadde hatt det rimelig bra i disse femti årene. De sa at grunnen var en avtale de inngikk da de giftet seg. De bestemte at de ville praktisere bibelordet: ”La ikke solen gå ned over din vrede.”

Jeg vil gjerne føye til i parentes at det trolig er det beste mentalhygieniske råd vi overhodet kjenner til.

De fortalte at det hendte så mang en ettermiddag eller aften at det lå noen spenninger i luften som var utydelige og ubehagelige. Hver gang stanset de og tok tak i problemet: ”Hva er dette?” De fortalte at de kunne snakke sammen i entreen, på kjøkkenet, i stuen, på verandaen eller ute i haven. Men alltid før de gikk inn på soverommet. På soverommet, fortalte gullbrudeparet, hadde de kun gjort to ting i femti år. De hadde elsket og de hadde sovet. De hadde ikke gjort soverommet til et endeløst diskusjonskammers. De hadde alltid klarert sine kyster før de gikk over nattens terskel.

Det var moro å høre på dem, for de var så vitale i stemmene. Høydepunktet i intervjuet kom litt senere da intervjueren spurte gullbruden om hun noen gang i disse femti årene hadde vurdert skilsmisse?

”Nei,” sa hun. ”Aldri. Men mord.”

La ikke solen gå ned over din vrede. Send ikke vonde følelser til lager uten å ta i dem. Det går an å snakke om det ubehagelige uten å øke ubehaget. Det er ordene som gjør oss til mennesker."

:)

Lenke til kommentar

Det er meg nevnt, uten at jeg husker i farten hvem som sa det, at enkelte som jakter på rikdom gjør dette av frykt for ikke å ha nok penger, eller penger i det hele tatt. Dette blir i beste fall det samme som et hvilket som helst annet tilfelle av avhengighet, hvor man er dømt til evig å skulle tilfredsstille et behov som aldri gir seg. Man vil aldri få nok. Noen former for avhengighet er mer alvorlig enn andre, uten tvil, men de psykologiske konsekvensene av konstant å skulle gjennomgå dette er betydelige og negative. Det er en kilde for dyp ulykkelighet. Det er med dette i bakhodet jeg sier at materialisme og mer eller mindre luksus er ok så lenge man benytter seg av måtehold. Så fort det blir en jakt i seg selv har man gått for langt. Dette forteller egentlig at behovet for luksus som en betingelse for lykke er en illusjon. Stephen Fry snakket litt om dette i dokumentaren om ham selv og sin bipolare lidelse med andre problemer på kjøpet, blant annet tidvis kjøpemani.

Visse former for luksus gir oss en følelse av komfort, men komfort er så absolutt ikke ensbetydende med lykke i dette henseende (eller i noe annet for den del, med mindre man er av den personlige oppfatning av at dette er tilfelle). En buddhist og andre med lignende livssyn kan med letthet demonstrere dette for oss vestlige, materialistiske stakkarer.

Endret av TrondH86
Lenke til kommentar
Jafs

Er enig i det du skriver, unntatt dette: "tror jeg man kan velge til en hver tid å være lykkelig, uansett hva som måtte skje i livet."

Har sett hvor tøft personer med f.eks. alvorlige psykiske lidelser har det, og tviler på at de alltid kunne klart å være lykkelig uansett hvor hardt de prøvde.

Jeg tror heller ikke det er meningen at man skal være lykkelige hele tiden. Uten nedturer blir det ingen oppturer.

Men hele denne diskusjonen avhenger jo av hvordan man definerer lykke. Uten en slik definisjon sitter vi sannsynligvis og prater forbi hverandre.

I dag har jeg vært lykkelig (basert på min følelse av hva lykke er). Hadde penger til å dra på ski med kamerater og har kjørt kul skogsskjøring i temmelig dyp løs-snø i hele dag. :dribble:

Hadde jeg ikke hatt disse pengene hadde jeg sannsynligvis sittet foran PC-en og kjedet meg. Slapp heldigvis det!

:thumbup:

Lenke til kommentar

Strengt tatt er lykke rett og slett stoffer som stimulerer hjernen. Dopamin, serotonin osv. Kankje ikke svaret du håpet på, men det er et poeng at veien til lykke kan være så enkel som å ta en pille. Ikke at jeg anbefaler det, siden man da hemmer egenproduksjon av disse stoffene og vil være avhengig av piller resten av livet for å oppleve lykke.

Lykke er ihvertfall relativt. Det finnes ikke en perfekt situasjon der alle vil være lykkelige. Men hjernen har et psykisk immunsystem som setter oss i stand til å oppleve lykke i nær sagt enhver situasjon. Selv om du er hjemløs, alene og ikke eier nåla i veggen så er man i stand til å oppleve lykke så lenge man er i stand til å tenke "Ja ja, sånn er det bare".

Vi vet at en vei til lykke er lave forventninger og få valgmuligheter. F.eks. kommer begrepet luksusproblem fra dette. Når man må velge mellom to goder vil spørsmålet om man vil gjøre det riktige valget gjøre oss ulykkelige. Altså står behovet for å oppnå lykke faktisk i veien for lykken.

Enda verre blir det hvis man gjør et såkalt reversibelt valg. Altså når man kan ombestemme seg etter valget. Da vil spørsmålet om man har valgt riktig fortsette å gnage selv etter at man har valgt. Med et irreversibelt valg vil man etter å ha valgt slutte å tenke på det, og kan fokusere på å være fornøyd med valget.

Allikevel banner jeg på at så å si alle vil foretrekke reversible valg, mange valgmuligheter og høye forventninger selv om man vet dette. Inkludert meg selv. Hvis jeg noen gang finner ut av hvem som tegnet dette sinnsyke systemet... :hmm:

Lenke til kommentar
Jeg har god erfaring fra å være dpt ulykkelig, mens i dag kjenner jeg meg mer lykkelig enn noen gang, selv om ikke lykken er noe som er konstant. For meg kommer det og går. Jeg er ikke sånn at livet mitt er fullt av lykke hele tiden, men jeg er stort sett alltid takknemlig fordi jeg har kommet her jeg har kommet i dag i livet mitt.

En ting jeg har definitivt lært meg når det gjelder lykke er at : Lykken kommer kun innenifra og er umulig å finne i yttre faktorer som f.eks. fet bil, hus, kjæreste, fast sex, penger, makt osv. Det er kun en måte å finne sin egen lykke på tror jeg, og det er å bli kjent med seg selv og hele tiden strebe etter å bli det beste en kan være for seg selv og sine medmennesker. I dette ligger det mye åndelighet tror jeg (ikke misforstå med religion for det har ingenting med saken å gjøre). En åndelig søken er en god søken, uansett hva man finner og bruker så lenge det er til å utvikle seg selv til det absolutt beste man kan være. Lære seg å elske seg selv og andre, lære seg å akseptere livet på livets primisser og være takknemlig for hver eneste lærdom livet gir deg, og jobbe for å gi slipp på og kvitte seg med så mye unødvendig frykt som mulig, være uavhengig og ta selvstendige valg i tillit til seg selv om at dette vare et riktig valg uansett resultat. Så gå ut og velge det som føles mest meningsfullt for deg ut i fra de erfaringene du har gjort deg tidligere i livet. Det som føles mest meningsfullt i ett øyeblikk tror jeg er det som er mest riiktig, mens i neste øyeblikk trenger det ikke være samme greia som er like meningsfull lengre. Derfor hele tiden være i utvikling og søke det som er mest meningsfullt for en selv i det øyeblikket en driver med det. For min del er mestring av interaksjon med damer noe som gir meg god mening å jobbe med om dagen, mens senere kan det være noe helt annet. Jeg har allerede gått prosesser gjennom denne jobbinga som gjør at jeg har et helt annet (og mye bedre etter min egen mening) syn på ting enn jeg hadde før jeg begynte å jobbe med det. Jeg skal snart skifte jobb fordi jeg føler jobben jeg har nå gir meg ikke det jeg ønsker og kan heller ikke bidra til å oppfylle målene mine i livet. Derfor søker jeg nå nye utfordringer og nye ting som gir mening og helhet i livet mitt.

Dette er ihvertfall faktorer som når jeg klarer å utføre de i praksis så gir de meg en lykke som ingen yttre faktor noen gang kan gjøre. Yttre faktorer kan gjøre livet mer behagelig og være med å øke kvaliteten på livet til en viss grad, men de kan aldri alene bidra til fullstendig lykke slik jeg ser det.

Derfor vil jeg anbefale alle som søker lykke i livet sitt om å begynne på den mest spennende reisen som går an å reise, nemlig reisen i seg selv. Les bøker, gå på kurs, utfør øvelser, finn ut hva du vil tro på, hva du ønsker innerst inne osv osv. Det er den beste anbefalingen jeg kan komme på å gi ihvertfall.

Fint tema å kunne diskutere forresten.

Jeg har god erfaring fra å være dpt ulykkelig, mens i dag kjenner jeg meg mer lykkelig enn noen gang, selv om ikke lykken er noe som er konstant. For meg kommer det og går. Jeg er ikke sånn at livet mitt er fullt av lykke hele tiden, men jeg er stort sett alltid takknemlig fordi jeg har kommet her jeg har kommet i dag i livet mitt.

En ting jeg har definitivt lært meg når det gjelder lykke er at : Lykken kommer kun innenifra og er umulig å finne i yttre faktorer som f.eks. fet bil, hus, kjæreste, fast sex, penger, makt osv. Det er kun en måte å finne sin egen lykke på tror jeg, og det er å bli kjent med seg selv og hele tiden strebe etter å bli det beste en kan være for seg selv og sine medmennesker. I dette ligger det mye åndelighet tror jeg (ikke misforstå med religion for det har ingenting med saken å gjøre). En åndelig søken er en god søken, uansett hva man finner og bruker så lenge det er til å utvikle seg selv til det absolutt beste man kan være. Lære seg å elske seg selv og andre, lære seg å akseptere livet på livets primisser og være takknemlig for hver eneste lærdom livet gir deg, og jobbe for å gi slipp på og kvitte seg med så mye unødvendig frykt som mulig, være uavhengig og ta selvstendige valg i tillit til seg selv om at dette vare et riktig valg uansett resultat. Så gå ut og velge det som føles mest meningsfullt for deg ut i fra de erfaringene du har gjort deg tidligere i livet. Det som føles mest meningsfullt i ett øyeblikk tror jeg er det som er mest riiktig, mens i neste øyeblikk trenger det ikke være samme greia som er like meningsfull lengre. Derfor hele tiden være i utvikling og søke det som er mest meningsfullt for en selv i det øyeblikket en driver med det. For min del er mestring av interaksjon med damer noe som gir meg god mening å jobbe med om dagen, mens senere kan det være noe helt annet. Jeg har allerede gått prosesser gjennom denne jobbinga som gjør at jeg har et helt annet (og mye bedre etter min egen mening) syn på ting enn jeg hadde før jeg begynte å jobbe med det. Jeg skal snart skifte jobb fordi jeg føler jobben jeg har nå gir meg ikke det jeg ønsker og kan heller ikke bidra til å oppfylle målene mine i livet. Derfor søker jeg nå nye utfordringer og nye ting som gir mening og helhet i livet mitt.

Dette er ihvertfall faktorer som når jeg klarer å utføre de i praksis så gir de meg en lykke som ingen yttre faktor noen gang kan gjøre. Yttre faktorer kan gjøre livet mer behagelig og være med å øke kvaliteten på livet til en viss grad, men de kan aldri alene bidra til fullstendig lykke slik jeg ser det.

Derfor vil jeg anbefale alle som søker lykke i livet sitt om å begynne på den mest spennende reisen som går an å reise, nemlig reisen i seg selv. Les bøker, gå på kurs, utfør øvelser, finn ut hva du vil tro på, hva du ønsker innerst inne osv osv. Det er den beste anbefalingen jeg kan komme på å gi ihvertfall.

Fint tema å kunne diskutere forresten.

Lenke til kommentar

Lykke for meg er å kunne glede en anne, ha gode venner og familie. Det å sette mål for seg selv og oppnå dem gir jo også en større lykke, i hvertfall for meg. Det å ha en kjæreste som er der for meg er bare et pluss! :) Jeg tror heller ikke lykke kommer helt av seg selv, man må nok jobbe litt for det

http://dikt.no/index.php?page=vis_tekst&TekstID=242580 Sjekk ut linken hvor det står litt om lykke:)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Lykke for meg er å kunne glede en anne, ha gode venner og familie. Det å sette mål for seg selv og oppnå dem gir jo også en større lykke, i hvertfall for meg. Det å ha en kjæreste som er der for meg er bare et pluss! :) Jeg tror heller ikke lykke kommer helt av seg selv, man må nok jobbe litt for det

http://dikt.no/index.php?page=vis_tekst&TekstID=242580 Sjekk ut linken hvor det står litt om lykke:)

Fint at du er snill, men hva med dine behover?

Lenke til kommentar

For meg er det viktigste grunnlaget for lykke venner og familie. Har du en peridod som er litt kjip så er de der for deg og de hjelper deg gjennom det, og lt blir som regel bedre=)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Edit: Tok del i endel diskusjoner som jeg ikke passet godt nok på. Sorry!

Lenke til kommentar
For meg er det viktigste grunnlaget for lykke venner og familie. Har du en peridod som er litt kjip så er de der for deg og de hjelper deg gjennom det, og lt blir som regel bedre=)

Om man er så heldig å ha venner man kan åpne seg såpass for... Jeg ville aldri i mitt liv fortalt noe mer personlig enn hva slags farge trusa mi har til noen av dem jeg henger med. Derfor aner de ikke at jeg faktisk har det jævlig, og ikke klarer de å skjønne det heller, enda jeg er totalt forandret - i stedet går de rundt og diskuterer det på en negativ måte når jeg ikke er der, og så kommer løpegutten(jenta) og forteller det til meg seinere.

Såå... For meg er begrepet "lykke" mye mer relevant når jeg sitter alene ute på verandaen i tjue minus og snøstorm og drikker cola og røyker, enn når jeg er sammen med venner og familie og har en "litt kjip periode"...

Haha, er det rart jeg klarte å få "deppetråden" stengt :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...