Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hva er lykke?

Gjest Guest_anton_*

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_anton_*

Noe jeg har lurt en del på den siste tiden er hva lykke er. Hva er det som gjør folk lykkelige, og hvordan kan fullstendig lykke oppnås?

For tiden bruker jeg igrunn dagene mine mye bedre enn tidligere. Henger en del med kompiser, tuller og tøyser mye, gjør forskjellige artige ting som f.eks. kjøre go-cart og på snowboard, er mye ute på byen osv. Har det ofte veldig morsomt, men allikevel vil jeg ikke si at jeg er noe spesielt lykkelig, mangler liksom livsgnisten, gleden av å stå opp om morgenen.

Det jeg lurer på er om det er noen her som fra bunnen av sjela si kan si at de er lykkelige, og ikke ville ha levd noe annet liv enn det de gjør? Er du VIRKELIG lykkelig med det livet du lever, og synes elsker den prosessen livet er?

Er du lykkelig, og har erfaringer fra hva du mener gjør deg lykkelig ville jeg ha blitt veldig takknemmelig om du ville dele dine erfaringer med meg/oss.

(Og har du kun teorier om hva som gjør folk lykkelige trenger du ikke å svare. Vet det er litt negativt av meg, men slike teorier er ganske verdiløse i denne sammenhengen).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noe jeg har lurt en del på den siste tiden er hva lykke er. Hva er det som gjør folk lykkelige, og hvordan kan fullstendig lykke oppnås?

For tiden bruker jeg igrunn dagene mine mye bedre enn tidligere. Henger en del med kompiser, tuller og tøyser mye, gjør forskjellige artige ting som f.eks. kjøre go-cart og på snowboard, er mye ute på byen osv. Har det ofte veldig morsomt, men allikevel vil jeg ikke si at jeg er noe spesielt lykkelig, mangler liksom livsgnisten, gleden av å stå opp om morgenen.

Det jeg lurer på er om det er noen her som fra bunnen av sjela si kan si at de er lykkelige, og ikke ville ha levd noe annet liv enn det de gjør? Er du VIRKELIG lykkelig med det livet du lever, og synes elsker den prosessen livet er?

Er du lykkelig, og har erfaringer fra hva du mener gjør deg lykkelig ville jeg ha blitt veldig takknemmelig om du ville dele dine erfaringer med meg/oss.

(Og har du kun teorier om hva som gjør folk lykkelige trenger du ikke å svare. Vet det er litt negativt av meg, men slike teorier er ganske verdiløse i denne sammenhengen).

Har det på samme måten... Jeg kan le og henge ut med venner, kjæresten, familien og alt det der men jeg føler en tomhet i meg. Noe mangler for å si det sånn. Finner ikke ut hva... Jeg er langt fra lykkelig selv om jeg har "alt jeg trenger." Noen ganger føler jeg meg rett og slett skamfull. Jeg vet folk ville ha drept for å ha en familie, en tak å sove under, mat... jeg har alt det der og føler meg skamfull til å si, det er ikke nok.. jeg trenger noe annet også.

Lenke til kommentar

Jeg har god erfaring fra å være dpt ulykkelig, mens i dag kjenner jeg meg mer lykkelig enn noen gang, selv om ikke lykken er noe som er konstant. For meg kommer det og går. Jeg er ikke sånn at livet mitt er fullt av lykke hele tiden, men jeg er stort sett alltid takknemlig fordi jeg har kommet her jeg har kommet i dag i livet mitt.

En ting jeg har definitivt lært meg når det gjelder lykke er at : Lykken kommer kun innenifra og er umulig å finne i yttre faktorer som f.eks. fet bil, hus, kjæreste, fast sex, penger, makt osv. Det er kun en måte å finne sin egen lykke på tror jeg, og det er å bli kjent med seg selv og hele tiden strebe etter å bli det beste en kan være for seg selv og sine medmennesker. I dette ligger det mye åndelighet tror jeg (ikke misforstå med religion for det har ingenting med saken å gjøre). En åndelig søken er en god søken, uansett hva man finner og bruker så lenge det er til å utvikle seg selv til det absolutt beste man kan være. Lære seg å elske seg selv og andre, lære seg å akseptere livet på livets primisser og være takknemlig for hver eneste lærdom livet gir deg, og jobbe for å gi slipp på og kvitte seg med så mye unødvendig frykt som mulig, være uavhengig og ta selvstendige valg i tillit til seg selv om at dette vare et riktig valg uansett resultat. Så gå ut og velge det som føles mest meningsfullt for deg ut i fra de erfaringene du har gjort deg tidligere i livet. Det som føles mest meningsfullt i ett øyeblikk tror jeg er det som er mest riiktig, mens i neste øyeblikk trenger det ikke være samme greia som er like meningsfull lengre. Derfor hele tiden være i utvikling og søke det som er mest meningsfullt for en selv i det øyeblikket en driver med det. For min del er mestring av interaksjon med damer noe som gir meg god mening å jobbe med om dagen, mens senere kan det være noe helt annet. Jeg har allerede gått prosesser gjennom denne jobbinga som gjør at jeg har et helt annet (og mye bedre etter min egen mening) syn på ting enn jeg hadde før jeg begynte å jobbe med det. Jeg skal snart skifte jobb fordi jeg føler jobben jeg har nå gir meg ikke det jeg ønsker og kan heller ikke bidra til å oppfylle målene mine i livet. Derfor søker jeg nå nye utfordringer og nye ting som gir mening og helhet i livet mitt.

Dette er ihvertfall faktorer som når jeg klarer å utføre de i praksis så gir de meg en lykke som ingen yttre faktor noen gang kan gjøre. Yttre faktorer kan gjøre livet mer behagelig og være med å øke kvaliteten på livet til en viss grad, men de kan aldri alene bidra til fullstendig lykke slik jeg ser det.

Derfor vil jeg anbefale alle som søker lykke i livet sitt om å begynne på den mest spennende reisen som går an å reise, nemlig reisen i seg selv. Les bøker, gå på kurs, utfør øvelser, finn ut hva du vil tro på, hva du ønsker innerst inne osv osv. Det er den beste anbefalingen jeg kan komme på å gi ihvertfall.

Fint tema å kunne diskutere forresten.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke alt i livet mitt slik jeg vil ha det. Men jeg setter meg mål, og jobber mot de målene.

Det er mye jeg kunne tenkt meg, men jeg setter også pris på de tingene jeg har. Abstrakte ting også, som følelser.

Jeg anser meg selv som en lykkelig person. Jeg er lykkelig.

Hva lykke er, varierer nok fra person til person. Men dette mener jeg er et MUST:

Elsk deg selv, og vær fornøyd med den du er.

Skalle har veldig mange gode poenger.

Endret av Eivolele
Lenke til kommentar

Jeg er ganske fornøyd med livet mitt for tiden, men jeg er ikke lykkelig. Det har jeg heller ikke noe mål om å bli.

For noen er lykke å være totalt fornøyd med livet sitt, ha kontroll og være glad i seg selv, å ha en familie. Det kommer veldig an på hva slags land man lever i, hva slags oppvekst man har hatt og hva man tar for gitt.

Jeg har opplevd noe jeg vil kalle lykkefølelse flere ganger, og det varer i fra sekunder til minutter. Det føles som hele verden er vakker, alt går, livet er behagelig og mennesker er fantastiske. Det er lykke for meg ... sterk følelse.

Det er ikke en tilstand jeg vil eller kommer til å leve i over lengre tid. Hadde vært slitsomt.

Denne følelsen kommer helt uventet, og oftest når jeg gjør ting jeg virkelig liker. Så for min del ser jeg ingen grunn til å jakte på lykken.

Derimot, å jakte på et godt liv og gjøre det du selv drømmer om er veldig viktig.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Lykke er vel en følelse!? Når er man lykkeligst? Kanskje når man er forelsket, men aberet er at forelskelse er en tilstand av galskap hvor man har mistet kontakten med egen fornuft. Så da er det vel ikke så bra å gå i en konstant tilstand av forelskelse.

Jeg tror at hvis man er bevisst sine følelser og hele tiden respekterer, gir navn på, tapper for informasjon sine følelser så har man en metode for å bli mere fornøyd.

:)

Lenke til kommentar
En ting jeg har definitivt lært meg når det gjelder lykke er at : Lykken kommer kun innenifra og er umulig å finne i yttre faktorer som f.eks. fet bil, hus, kjæreste, fast sex, penger, makt osv.

Høres fint ut, men personlig tror jeg nok folk som eier et fint hus, har kjæreste og som slipper å bekymre seg for økonomien er en god del lykkeligere enn en singel person som aldri har penger og bor dårlig. Nok penger betyr ikke at man er lykkelig, men det er ihvertfall bedre enn evig pengetrøbbel, mas fra kreditorer og å ikke ha mulighet til å spise seg mett.

Jeg er mest lykkelig når jeg holder på med ting jeg liker, f.eks skikjøring. Har jeg ikke penger betyr det ganske enkelt at jeg ikke får kjørt på ski.

Lenke til kommentar
En ting jeg har definitivt lært meg når det gjelder lykke er at : Lykken kommer kun innenifra og er umulig å finne i yttre faktorer som f.eks. fet bil, hus, kjæreste, fast sex, penger, makt osv.

Høres fint ut, men personlig tror jeg nok folk som eier et fint hus, har kjæreste og som slipper å bekymre seg for økonomien er en god del lykkeligere enn en singel person som aldri har penger og bor dårlig. Nok penger betyr ikke at man er lykkelig, men det er ihvertfall bedre enn evig pengetrøbbel, mas fra kreditorer og å ikke ha mulighet til å spise seg mett.

Det gir dem komfort, og de slipper å bekymre seg. Men det hjelper lite om de ikke er lykkelig inne i seg selv.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Det gir dem komfort, og de slipper å bekymre seg. Men det hjelper lite om de ikke er lykkelig inne i seg selv.

Jo færre bekymringer, jo enklere er det å bli lykkelig.

Så "enkel" er ihvertfall jeg.

Betyr det at hvis bare du fikk ligge i den perfekte kuvøse, så hadde det vært nok for deg? Hva med å endre fokus fra det å tenke "bekymring" til "litt vanskelig" til "utfordring" til "utvikling" til "forbedring" til "ny kompetanse" til "nye muligheter" til "egenrealisering" til "egen lykke"?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
I min definisjon er lykke når du er fornøyd med tilværelsen din og hvem du er.

Hvem skal til for å gjøre deg fornøyd, eller hva må de gjøre?

Lenke til kommentar
I min definisjon er lykke når du er fornøyd med tilværelsen din og hvem du er.

Hvem skal til for å gjøre deg fornøyd, eller hva må de gjøre?

Det må i så fall bli familien min. Å ha et godt forhold til de, vite at de er glad i deg og du er glad i dem. Ingen andre egentlig. Venner og kjærester er expendable og jeg har aldri vært avhengig av de på noen måte for å føle meg selv tilfreds/fornøyd. Jeg er en person som blir temmelig lei av andre etter en periode uansett om det måtte være en digg dame jeg er sammen med eller om jeg henger med bestekompisan mine.

Endret av Erasus
Lenke til kommentar
Betyr det at hvis bare du fikk ligge i den perfekte kuvøse, så hadde det vært nok for deg? Hva med å endre fokus fra det å tenke "bekymring" til "litt vanskelig" til "utfordring" til "utvikling" til "forbedring" til "ny kompetanse" til "nye muligheter" til "egenrealisering" til "egen lykke"?

Jo, men nå er ikke verden og livet så enkelt at alle bekymringer kan snues til utfordringer.

Det er mange bekymringer man rett og slett ikke kan gjøre noe med, blant annet hvis folk du virkelig liker er blitt alvorlig syke.

Jeg hadde selvfølgelig ikke blitt lykkelig å ligge i en kuvøse, da det sannsynligvis er fryktelig kjedelig.

Det var derfor jeg skrev "Jo færre bekymringer, jo enklere er det å bli lykkelig." Jeg skrev ikke at jeg garantert ble lykkelig om jeg ikke hadde noen bekymringer.

Endret av okjatakk
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jo, men nå er ikke verden og livet så enkelt at alle bekymringer kan snues til utfordringer.

Det er mange bekymringer man rett og slett ikke kan gjøre noe med, blant annet hvis folk du virkelig liker er blitt alvorlig syke.

Jeg hadde selvfølgelig ikke blitt lykkelig å ligge i en kuvøse, da det sannsynligvis er fryktelig kjedelig.

Det var derfor jeg skrev "Jo færre bekymringer, jo enklere er det å bli lykkelig." Jeg skrev ikke at jeg garantert ble lykkelig om jeg ikke hadde noen bekymringer.

Nå forstår jeg bedre hva du mener.

jeg påstår at alle problemer er utfordringer. Så er det veldig nyttig hvis man planter assosiasjoner oppi sitt eget hode som ikke fungerer som "stoppordrer!"

Hva med å ikke tenke "problem" og heller tenke "floke"?

Blir det litt forskjell i persepsjonen din da?

Lenke til kommentar
jeg påstår at alle problemer er utfordringer. Så er det veldig nyttig hvis man planter assosiasjoner oppi sitt eget hode som ikke fungerer som "stoppordrer!"

Enig!

Javel, men det forandrer strengt tatt ingenting. Mange problemer kan løses, det samme kan mange "floker".

Nei. Persepsjonen min er som den er. Jeg bare fortalte om hvordan jeg oppfattet ting. Mulig du kan bli lykkelig bare ved å låse deg inn i din egen hjerne og filosofere, i såfall høres det veldig flott ut. Jeg er avhengig av noe mer, og skal jeg bli lykkelig så må jeg ha penger til mat og en viss "komfort".

Det var det jeg ville frem til.

Mulig jeg har misforstått totalt hva du skriver om og hvem du skriver til, i såfall er det min feil.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Enig!

Javel, men det forandrer strengt tatt ingenting. Mange problemer kan løses, det samme kan mange "floker".

Nei. Persepsjonen min er som den er. Jeg bare fortalte om hvordan jeg oppfattet ting. Mulig du kan bli lykkelig bare ved å låse deg inn i din egen hjerne og filosofere, i såfall høres det veldig flott ut. Jeg er avhengig av noe mer, og skal jeg bli lykkelig så må jeg ha penger til mat og en viss "komfort".

Det var det jeg ville frem til.

Mulig jeg har misforstått totalt hva du skriver om og hvem du skriver til, i såfall er det min feil.

Persepsjonen forholder seg til volumet av signaler. Så hvis du konsentrerer deg på å endre den så krever det bare nok tid avsatt. Ikke forvent mirakler, men bruk tåmodigheten din litt!

Slik jeg ser det har du ikke feil, men det kan være at vi snakker litt forbi hverandre. Min intensjon er slett ikke å frustrere deg, og hvis jeg har gjort det så beklager jeg.

Lenke til kommentar

Noen ganger er jeg lykkelig uten at jeg har noen grunn for det, andre ganger er jeg ikke lykkelig uten noen spessiell grunn. Så det med lykke regner jeg med at er noe oppe i hode og ikke bare hvordan du har det generelt. Jeg kan være med mange venner og sånn og samtidig ikke være spessielt lykkelig, men jeg kan også sitte hjemme aleine å være lykkelig. litt rart egentlig

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...