laffen 123 Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 Hei har i dag et kompakt kamera av sony som begynner å bli noe gammaelt . Så lurte på om dere kunne gi meg et tips av valget mellom disse Olympus E-410 og PANASONIC LUMIX DMC-FX33 kompakt kamera begge koster net det samme 3000kr, størrelse betyr ingen ting men vil ha et kamera som tar gode bilder, er det andre kamera noen har å annbefale takker jeg får det . Mvh. Laffen. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 Oly E-410 er et speilrefleks-kamera. Det gjør at du kan bygge det ut i alle bauger og kanter dersom du skulle ønske nye objektiver, ekstern blitz etc etc. Det er også overlegent Panasonic'en på det meste. Særlig bildekvalitet. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 Du kan trygt regne med at Olympus vil kunne gi deg bedre bildekvalitet enn Panasonic-en; særlig i når du må skru opp ISO eller skal forstørre bildene i over A4. Panasonic-ens fordel vil være kompakt størrelse og større brennvidde-omfang (aka. zoom) enn Olympus-en. Tom Lenke til kommentar
laffen 123 Skrevet 26. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2008 Takk skal dere ha , da tror jeg at jeg går får olumpus sitt . Mvh. Laffen. Lenke til kommentar
laffen 123 Skrevet 5. april 2008 Forfatter Del Skrevet 5. april 2008 (endret) Da har jeg bestilt meg Olympus E-410 14-42mm . Noen annbefalinger med tillegg jeg muligens burde ha er 14-42mm bra linse , trenger jeg ekstern blits får å få til gode bilder innomhus. Driver med akvarier å lurte på hvordan få tatt best bilder av fiskene , trengs det sånn makro linse til det . Takker får alle tips. Endret 5. april 2008 av laffen 123 Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 En makrolinse med gummihette (sette mot glasset som støtte) er visst mye brukt. Kitobjektivet til Olympus har for øvrig fått mye skryt, og er vel et av de bedre man får tak i. En ekstern blits er vel strengt tatt ikke påkrevet, men lyset fra den innebygde er ikke spesielt pent, men det blir da et valg mellom det kunstige lyset og (ofte) et inferno av bildestøy og slørete bevegelser. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Skal du fotografere fisk i akvarier er det tre ting du må tenke på og gjøre noe med: 1) Du må ha nok lys. Løses best ved å sette lamper over akvariet, men sørg også for at det er nok lys fra andre kanter. 2) Unngå reflekser i glasset. det gjør man best ved å ha objektivet nærmest mulig glasset, helst med en solskygge v gummi på tuppen. Unngå å bruke blits på eller ved kameraet, og vær også obs på at andre lys i rommet kan gi reflekser. 3) Det kan være vanskelig å fokusere på fisk som svømmer mer eller mindre dit de vil. Sett nedi en glassplate (evt perspex, aakryl, el lign) slik at du lager en smal kanal fiskene kan svømme gjennom. Da forandrer de avstand til kameraet kun minimalt, og du har en slags forutsigbarhet over hvor de svømmer. Lykke til! Hilsen en tidligere ansatt ved Akvariet i bergen. Lenke til kommentar
laffen 123 Skrevet 6. april 2008 Forfatter Del Skrevet 6. april 2008 Supert,takk skal dere ha begge to. Da har jeg fått det skikkelig på tesje her ,å får meg som bare har trykket med auto på kompaktkamera før trengtes det nok også . Takk igjen . Mvh. Laffen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå