Gå til innhold

Microsoft sjekker maskinen din!!!!

Admin'c

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette overrasker dere?!?

:roll:

MS vil sansynligvis ikke kunne bruke det alikevel. Dataene er jo hentet med "hacking" (De sier jo selv at ingen personlige data osv.) og det er nærliggende å tro at de vil bli avvist i en rett.

Det mest irriterende var vel muligheten til å begrense hvem som får laste ned updates.... Men vi har jo alle lovlig kjøpt versjon :D

Lenke til kommentar

Hah! Det var det jeg visste! Det der overasker ikke meg et sekund. Husker sist det var en tilsvarende tråd her i forbindelse med oppgradering av mediaplayer. Der sto det i lisensbetingelsene at det ble lagt inn en liten programsnutt som kunne tilltate MS å sjekke maksinens innhold. De fleste her på forumet bare fnøs av det. Jeg tror vi bare ser begynnelsen. Bare vent til Palladium kommer. Dette var en av grunnene til at jeg gikk over til linux for et års tid siden. I dag ser jeg mange andre fordeler. Ti nakne damer hadde ikke tvunget meg tilbake 8) .

Lenke til kommentar
Dette overrasker dere?!?

:roll:

MS vil sansynligvis ikke kunne bruke det alikevel. Dataene er jo hentet med "hacking" (De sier jo selv at ingen personlige data osv.) og det er nærliggende å tro at de vil bli avvist i en rett.

Det mest irriterende var vel muligheten til å begrense hvem som får laste ned updates.... Men vi har jo alle lovlig kjøpt versjon  :D

1. Nei, det er ikke hacking. Du har selv gitt tillatelse til at de gjør dette når du godtok lisensavtalen. At ingen leser den, vel...

2. "De sier jo selv at ingen personlige data osv." Når var det? Du la merke til at den boksen som pleide å si det i Windows 2000 er borte i Windows XP? Du vet at de også sender serienummeret, så de kan koble det sammen med all den personlige informasjonen du ga da du registrerte XP?

3. "de vil bli avvist i en rett" Neppe. I så fall hadde vel datainnsamlingen nå allerede vært grunn til å trekke dem for retten, og jeg har ennå ikke sett noen som vil prøve på det. Se 1.

Kjella

Lenke til kommentar

Og hva så, driter vel i hele Microsoft, og driter vel i om de ønsker å bruke lagringsplass på å logge programmene jeg har på pc'en min. Kommer det fram at opplysninger innhentet av MS ved mine oppdateringer av XP er kommet andre i hende anmelder jeg dem for datainnbrudd, enkelt og greit. Det er ikke noe mer lovelig å laste ned private opplysninger fra en annen manns pc, om en heter Microsoft eller noe annet. Så ærlig talt så dritter jeg i hva de laster ned når jeg oppdaterer, men kommer det andre i hende så blir jeg forbanna. :evil:

Lenke til kommentar

Nettopp derfor har jeg vært skeptisk til win update i flere år nå og har overhodet ikke brukt det på min private PC på minst et år. Egentlig gammelt nytt for meg da jeg har avskrevet "this is done without sending any information to Microsoft" som det BULLSHIT det er for lenge sida... Men det er inderlig godt å få det bekrefta! Det kunne absolutt vært bra å få kjørt en sak mot M$ på dette; det hadde t.o.m. gått i USA ettersom teksten på winupdate hevder det motsatte...

Lenke til kommentar

3. "de vil bli avvist i en rett" Neppe. I så fall hadde vel datainnsamlingen nå allerede vært grunn til å trekke dem for retten' date=' og jeg har ennå ikke sett noen som vil prøve på det. Se 1.

Kjella[/quote']

Dette har aldri vært prøvd for retten i Norge, så her er alle svar like gode inntil retten eventuelt en gang har sagt sitt.

Lenke til kommentar

1. Nei, det er ikke hacking. Du har selv gitt tillatelse til at de gjør dette når du godtok lisensavtalen. At ingen leser den, vel...

Står ikke no om det i EULA, og EULA er underordnet Norsk lov.

2. "De sier jo selv at ingen personlige data osv." Når var det? Du la merke til at den boksen som pleide å si det i Windows 2000 er borte i Windows XP? Du vet at de også sender serienummeret, så de kan koble det sammen med all den personlige informasjonen du ga da du registrerte XP?

Fra forsiden til windows update:

Windows Update does not collect any form of personally identifiable information from your computer.

Fra MS Privacy statement på windows update:

Windows Update Privacy Statement (Last Updated 10/15/2002)

Windows Update is committed to protecting your privacy. To provide you with the appropriate list of updates, Windows Update must collect a certain amount of configuration information from your computer. None of this configuration information can be used to identify you. This information includes:

Operating-system version number

Internet Explorer version number

Version numbers of other software for which Windows Update provides updates

Plug and Play ID numbers of hardware devices

Region and Language setting

The configuration information collected is used only to determine the appropriate updates and to generate aggregate statistics. Windows Update does not collect your name, address, e-mail address, or any other form of personally identifiable information.

Windows Update also collects the Product ID and Product Key to confirm that you are running a validly licensed copy of Windows. A validly licensed copy of Windows ensures that you will receive on-going updates from Windows Update. The Product ID and Product Key are not retained beyond the end of the Windows Update session.

To provide you with the best possible service, Windows Update also tracks and records how many unique machines visit its site and whether the download and installation of specific updates succeeded or failed. In order to do this, the Windows operating system generates a Globally Unique Identifier (GUID) that is stored on your computer to uniquely identify it. The GUID does not contain any personally identifiable information and cannot be used to identify you. Windows Update records the GUID of the computer that attempted the download, the ID of the item that you attempted to download and install, and the configuration information listed above.

3. "de vil bli avvist i en rett" Neppe. I så fall hadde vel datainnsamlingen nå allerede vært grunn til å trekke dem for retten, og jeg har ennå ikke sett noen som vil prøve på det. Se 1.

Kjella

At det ikke er prøvd betyr ikke at det er lovlig. Og det er først nå det har blitt offentliggjordt hvor mye de samler inn.

Som eksempel er det jo den urmakeren som videoovervåket en ansatt som han mistenkte for å stjele, noe som var korrekt. Men den ansatte gikk fri, mens urmakeren fikk straff....

Det MS kan bruke det til er jo å tipse politiet....

Lenke til kommentar
Og hva så, driter vel i hele Microsoft, og driter vel i om de ønsker å bruke lagringsplass på å logge programmene jeg har på pc'en min. Kommer det fram at opplysninger innhentet av MS ved mine oppdateringer av XP er kommet andre i hende anmelder jeg dem for datainnbrudd, enkelt og greit. Det er ikke noe mer lovelig å laste ned private opplysninger fra en annen manns pc, om en heter Microsoft eller noe annet. Så ærlig talt så dritter jeg i hva de laster ned når jeg oppdaterer, men kommer det andre i hende så blir jeg forbanna. :evil:

HAHAHA helt enig... :lol: STÅ PÅ!!!!! :lol:

Lenke til kommentar

Hehe.. Det er visst prisen man må betale for å benytte seg av det "geniale" operativsystemet Windows XP. Nei, gjør i stedet som meg, velg et operativsystem av høy kvalitet, nemlig.... hmmm.. Windows ME. *Host*, *hark*. Glem alt jeg sa. :oops:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...