Galskap Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 Hei! For noen dager siden begynte det å riste i rattet på bilen min. Det forekommer mest når jeg gir gass. Jeg kjente på hjulet (høyre fremme da det hørtes ut som det var det) og merket at det var "løst". Jeg skrudde til hjulmutrene for å være sikker på at det ikke var det, men uten hell. Så nå lurer jeg på hva det kan være. Tenkte med en gang hjullager men tenkte jeg kunne spørre her først før jeg begynner å bytte ting. Bilen er en '95 Neon 2 liter. Takker for alle svar. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 Det kan være så enkelt som at det er løsnet ett balanseringslodd på felgen. Felgen kan ha blitt skakk. Hjullager kan også være gåent, sjekk da ved å ta i topp og bunn med hjulet i lufta og se om det vrikker seg i den retningen. Se også over drivaksler og drivknuter. Lenke til kommentar
Galskap Skrevet 26. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2008 Det kan være så enkelt som at det er løsnet ett balanseringslodd på felgen. Felgen kan ha blitt skakk. Hjullager kan også være gåent, sjekk da ved å ta i topp og bunn med hjulet i lufta og se om det vrikker seg i den retningen. Se også over drivaksler og drivknuter. Da jeg tok tak i felgen og prøvde å bevege på den virket den "løs" Kunne bevege den noen mm. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 Prøv å ettertrekke sentermuttern på drivakselen. Løsner den får du slakke i lagret. Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 Da jeg tok tak i felgen og prøvde å bevege på den virket den "løs" Kunne bevege den noen mm. Den skal være litt løs. Det sitter gummiforinger rundt omkring i hjulopphenget og lager litt slakke. Hører du metall-mot-metall-lyder, så er det derimot verre (dyrere). Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 Det kan også være drivknuta som er modem for en utskifting. Har lest om et par andre Neon eiere som har hatt det samme problemet. Lenke til kommentar
Galskap Skrevet 27. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2008 Prøv å ettertrekke sentermuttern på drivakselen. Løsner den får du slakke i lagret. God ide. Skal prøve dette så fort som mulig. Da jeg tok tak i felgen og prøvde å bevege på den virket den "løs" Kunne bevege den noen mm. Den skal være litt løs. Det sitter gummiforinger rundt omkring i hjulopphenget og lager litt slakke. Hører du metall-mot-metall-lyder, så er det derimot verre (dyrere). Om det var metall-mot-metall lyd vet jeg ikke, men det kom en slags dunkelyd når jeg beveget på hjulet. Forøvrig er "hjulet" såpass løst at det rister i rattet i lave hastigheter og lager en dunkelyd. Lenke til kommentar
Galskap Skrevet 27. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2008 Det kan også være drivknuta som er modem for en utskifting. Har lest om et par andre Neon eiere som har hatt det samme problemet. Har du noen link til noen sider der problemet er beskrevet? Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 (endret) Nå leser jeg mange forum om Chrysler (siden jeg eier en Sebring selv), så jeg kan dessverre ikke peke ut nøyaktig hvilket jeg leste det på - men problemet virket kjent og omdiskutert. Det var mest sannsynlig på www.2gss.org eller på www.chryslerforum.com. På sistnevnte finner man forøvrig mye informasjon om Chrysler generelt. Edit: husk at Chrysler Neon i de fleste tilfeller heter Plymouth Neon eller Dodge Neon i statene. Lettere å finne info om man søker etter den riktige modellen. Endret 27. mars 2008 av magnusalex Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Selvom drivleddet er defekt vil du IKKE få slakk i hjulet. Prøv og dra til sentermuttern og se om det tighter seg til. jeg vil tro at det er hjullageret. En STOR slakk i bærekule, endeledd e.l vil ikke merkes med store vibrasjoner. Bilen blir heller med vinglete og upresis styring. Høres ut som om det er noe som er veldig løst foran der. Ikke kjør med bilen før du finner det ut. Da blir det fort dyrere. Det kan jo være så enkelt som at du har en slakk i et endeledd fra før og nå er bare felgen fylt med is f.eks. Da vil det riste greit. Lenke til kommentar
Galskap Skrevet 28. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2008 Nå leser jeg mange forum om Chrysler (siden jeg eier en Sebring selv), så jeg kan dessverre ikke peke ut nøyaktig hvilket jeg leste det på - men problemet virket kjent og omdiskutert. Det var mest sannsynlig på www.2gss.org eller på www.chryslerforum.com. På sistnevnte finner man forøvrig mye informasjon om Chrysler generelt. Edit: husk at Chrysler Neon i de fleste tilfeller heter Plymouth Neon eller Dodge Neon i statene. Lettere å finne info om man søker etter den riktige modellen. Takker for den. Skal lese litt på det i kveld tenkte jeg. Selvom drivleddet er defekt vil du IKKE få slakk i hjulet. Prøv og dra til sentermuttern og se om det tighter seg til. jeg vil tro at det er hjullageret. En STOR slakk i bærekule, endeledd e.l vil ikke merkes med store vibrasjoner. Bilen blir heller med vinglete og upresis styring. Høres ut som om det er noe som er veldig løst foran der. Ikke kjør med bilen før du finner det ut. Da blir det fort dyrere. Det kan jo være så enkelt som at du har en slakk i et endeledd fra før og nå er bare felgen fylt med is f.eks. Da vil det riste greit. Takker for opplysningen. Hva pleier størrelsen på sentermutteren å være på vanlige biler? Vet ikke om jeg har så veldig store piper tilgjengelig her. Må jo sikkert dra til mutteren med greit moment også? Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 På bilen min (Opel) er det 30 mm pipe og 150 Nm moment. Lenke til kommentar
pelsdyret85 Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Kan ofte være nødvendig med en langpipe og i alle fall viss du bruker 1/2" pipe... Men det kommer jo litt ann på hvor langt inne mutteren sitter Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Jeg trengte også egentlig langpipe. Men det hadde jeg ikke, så jeg tok bare vinkelsliperen og kuttet av det overflødige. Da fikk jeg pipa langt nok innpå. Lenke til kommentar
Galskap Skrevet 3. april 2008 Forfatter Del Skrevet 3. april 2008 Har funnet ut at det mest sannsynlig er endeleddet som har tatt kvelden. Hele leddet beveger seg når jeg beveger på hjulet. Har bestillt nytt hos Møller, noe de skulle ha masse penger for. Var heldigvis et billigere alternativ til en tredel av prisen. Så nå får jeg håpe det er det som er problemet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå