Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Risting fra høyre framhjul. Hva er feil?


Anbefalte innlegg

Hei!

For noen dager siden begynte det å riste i rattet på bilen min. Det forekommer mest når jeg gir gass.

Jeg kjente på hjulet (høyre fremme da det hørtes ut som det var det) og merket at det var "løst". Jeg skrudde til hjulmutrene for å være sikker på at det ikke var det, men uten hell. Så nå lurer jeg på hva det kan være.

Tenkte med en gang hjullager men tenkte jeg kunne spørre her først før jeg begynner å bytte ting.

 

Bilen er en '95 Neon 2 liter.

 

Takker for alle svar. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det kan være så enkelt som at det er løsnet ett balanseringslodd på felgen. Felgen kan ha blitt skakk.

 

Hjullager kan også være gåent, sjekk da ved å ta i topp og bunn med hjulet i lufta og se om det vrikker seg i den retningen.

 

Se også over drivaksler og drivknuter.

Da jeg tok tak i felgen og prøvde å bevege på den virket den "løs" Kunne bevege den noen mm.

Lenke til kommentar
Da jeg tok tak i felgen og prøvde å bevege på den virket den "løs" Kunne bevege den noen mm.

 

Den skal være litt løs. Det sitter gummiforinger rundt omkring i hjulopphenget og lager litt slakke. Hører du metall-mot-metall-lyder, så er det derimot verre (dyrere).

Lenke til kommentar
Prøv å ettertrekke sentermuttern på drivakselen. Løsner den får du slakke i lagret.

God ide. Skal prøve dette så fort som mulig. ;)

 

Da jeg tok tak i felgen og prøvde å bevege på den virket den "løs" Kunne bevege den noen mm.

 

Den skal være litt løs. Det sitter gummiforinger rundt omkring i hjulopphenget og lager litt slakke. Hører du metall-mot-metall-lyder, så er det derimot verre (dyrere).

Om det var metall-mot-metall lyd vet jeg ikke, men det kom en slags dunkelyd når jeg beveget på hjulet.

Forøvrig er "hjulet" såpass løst at det rister i rattet i lave hastigheter og lager en dunkelyd.

Lenke til kommentar

Nå leser jeg mange forum om Chrysler (siden jeg eier en Sebring selv), så jeg kan dessverre ikke peke ut nøyaktig hvilket jeg leste det på - men problemet virket kjent og omdiskutert.

 

Det var mest sannsynlig på www.2gss.org eller på www.chryslerforum.com. På sistnevnte finner man forøvrig mye informasjon om Chrysler generelt.

 

Edit: husk at Chrysler Neon i de fleste tilfeller heter Plymouth Neon eller Dodge Neon i statene. Lettere å finne info om man søker etter den riktige modellen.

Endret av magnusalex
Lenke til kommentar

Selvom drivleddet er defekt vil du IKKE få slakk i hjulet. Prøv og dra til sentermuttern og se om det tighter seg til. jeg vil tro at det er hjullageret. En STOR slakk i bærekule, endeledd e.l vil ikke merkes med store vibrasjoner. Bilen blir heller med vinglete og upresis styring.

 

Høres ut som om det er noe som er veldig løst foran der. Ikke kjør med bilen før du finner det ut. Da blir det fort dyrere.

 

Det kan jo være så enkelt som at du har en slakk i et endeledd fra før og nå er bare felgen fylt med is f.eks. Da vil det riste greit.

Lenke til kommentar
Nå leser jeg mange forum om Chrysler (siden jeg eier en Sebring selv), så jeg kan dessverre ikke peke ut nøyaktig hvilket jeg leste det på - men problemet virket kjent og omdiskutert.

 

Det var mest sannsynlig på www.2gss.org eller på www.chryslerforum.com. På sistnevnte finner man forøvrig mye informasjon om Chrysler generelt.

 

Edit: husk at Chrysler Neon i de fleste tilfeller heter Plymouth Neon eller Dodge Neon i statene. Lettere å finne info om man søker etter den riktige modellen.

 

Takker for den. Skal lese litt på det i kveld tenkte jeg. ;)

 

Selvom drivleddet er defekt vil du IKKE få slakk i hjulet. Prøv og dra til sentermuttern og se om det tighter seg til. jeg vil tro at det er hjullageret. En STOR slakk i bærekule, endeledd e.l vil ikke merkes med store vibrasjoner. Bilen blir heller med vinglete og upresis styring.

 

Høres ut som om det er noe som er veldig løst foran der. Ikke kjør med bilen før du finner det ut. Da blir det fort dyrere.

 

Det kan jo være så enkelt som at du har en slakk i et endeledd fra før og nå er bare felgen fylt med is f.eks. Da vil det riste greit.

 

Takker for opplysningen.

 

Hva pleier størrelsen på sentermutteren å være på vanlige biler? Vet ikke om jeg har så veldig store piper tilgjengelig her. Må jo sikkert dra til mutteren med greit moment også?

Lenke til kommentar

Har funnet ut at det mest sannsynlig er endeleddet som har tatt kvelden. Hele leddet beveger seg når jeg beveger på hjulet. Har bestillt nytt hos Møller, noe de skulle ha masse penger for. Var heldigvis et billigere alternativ til en tredel av prisen.

Så nå får jeg håpe det er det som er problemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...