Gå til innhold

rense overflaten på en prossesor

Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

kondensfjerner er ikke dyrt. men vet ikke om det er bedre å bruke enn rødsprit. men jeg brukte det ihvertfall =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ganske so einig med Brian_N her..

bruker sjølv plasterfjerner xD funker fint det.. og den 1grada du merker i forsjell på STOCK cooler er ingenting vist du skal klocke.. da har ein som regel 100% copper kjøper eller water kit...

Bruk det du vil, 96% funker sikkert fint det og =) Får det er ikkje SÅ jævli vikti..

Lenke til kommentar
Er det noen som hels som kan begrunne svaret sitt her. Trur fleste av dere trenger å lese hms-bladet til rødsprit.
Hva er det du sikter til?

I dette databladet finner jeg at rødsprit består av:

- 60-100% etanol

- 0-1% metyletylketon (butanon), "broren" til aceton

- 1-5% 4-metylpentan-2-on, et litt større keton

- 1-5% etylacetat, en ester med pærelukt

Ketoner er mer flyktig enn alkoholer med samme molekylvekt. Dermed vil butanon fordampe minst like mye som etanol. 4-metylpentan-2-ol har ca. dobbel molekylmasse i forhold til etanol, og vil derfor kanskje være litt mindre flyktig enn etanol, men ikke forferdelig mye.

Etylacetat er også kjent for å være flyktig.

Så alt i alt ser det ut for meg at alt av innholdsstoffer i rødsprit skal kunne fordampe relativt lett. Men fargestoff og brekningsmiddel står ikke oppført i det databladet av destillasjonshensyn. Så disse vet jeg ikke hvor lett forsvinner. Rosafargen er egentlig ytterst svak, og sees kun når du ser gjennom én centimeter væske eller mer. Det er heller ikke noe rosafarge igjen på et vanlig papir når det har tørket. Derimot vet jeg at det kraftige brekningsmiddelet smaker hy og helvete lenge etter at man har hatt det på fingrene. Så det er det eneste stoffet som eventuelt kan ligge igjen på prosessoren. Og jeg tror ikke at det sitter så godt at man ikke kan tørke av mesteparten med en tørr eller fuktet klut (det er tross alt vannløseslig).

Edit: I dette databladet er innholdet av andre stoffer enda mindre. Og 4-metylpentan-2-on er byttet ut med aceton, som er en ekstremt flyktig. Det står også at den er rød på fargen (denaturert), men ikke hva rødfargen kommer av. Jeg tror rødspriten fra Arcus er den vanligste.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar
Er det noen som hels som kan begrunne svaret sitt her. Trur fleste av dere trenger å lese hms-bladet til rødsprit.
Hva er det du sikter til?

I dette databladet finner jeg at rødsprit består av:

- 60-100% etanol

- 0-1% metyletylketon (butanon), "broren" til aceton

- 1-5% 4-metylpentan-2-on, et litt større keton

- 1-5% etylacetat, en ester med pærelukt

Ketoner er mer flyktig enn alkoholer med samme molekylvekt. Dermed vil butanon fordampe minst like mye som etanol. 4-metylpentan-2-ol har ca. dobbel molekylmasse i forhold til etanol, og vil derfor kanskje være litt mindre flyktig enn etanol, men ikke forferdelig mye.

Etylacetat er også kjent for å være flyktig.

Så alt i alt ser det ut for meg at alt av innholdsstoffer i rødsprit skal kunne fordampe relativt lett. Men fargestoff og brekningsmiddel står ikke oppført i det databladet av destillasjonshensyn. Så disse vet jeg ikke hvor lett forsvinner. Rosafargen er egentlig ytterst svak, og sees kun når du ser gjennom én centimeter væske eller mer. Det er heller ikke noe rosafarge igjen på et vanlig papir når det har tørket. Derimot vet jeg at det kraftige brekningsmiddelet smaker hy og helvete lenge etter at man har hatt det på fingrene. Så det er det eneste stoffet som eventuelt kan ligge igjen på prosessoren. Og jeg tror ikke at det sitter så godt at man ikke kan tørke av mesteparten med en tørr eller fuktet klut (det er tross alt vannløseslig).

Edit: I dette databladet er innholdet av andre stoffer enda mindre. Og 4-metylpentan-2-on er byttet ut med aceton, som er en ekstremt flyktig. Det står også at den er rød på fargen (denaturert), men ikke hva rødfargen kommer av. Jeg tror rødspriten fra Arcus er den vanligste.

Altså, ingen fare å bruke dette produktet til å rense cpu`er med.

Lenke til kommentar
Altså, ingen fare å bruke dette produktet til å rense cpu`er med.
Vi vet ikke hva som skjer med brekningsstoffet/smakstilsetningen, så vi kan ikke være helt 100% sikker. Men som så mange andre her har nevnt, så er det mer enn godt nok for ikke-perfeksjonister. Vi snakker kanskje 0,1-0,2°C forskjell.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...