Gå til innhold

rense overflaten på en prossesor

Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

jeg skal legge "goop" mellom prossesoren og kjøleribba. Men leser at jeg bør rense først. Kan jeg da bruke Vaseline intensive care NAIL POLISH REMOVER på q. tips av bomull. takker for svar på forhånd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

ok, men da tar jeg å kjøper en flaske kondensfjerner. kan jeg bruke fingeren til å smøre ut goopen? har ikke en skalpell som jeg så ble brukt i guiden

Lenke til kommentar
ok, men da tar jeg å kjøper en flaske kondensfjerner. kan jeg bruke fingeren til å smøre ut goopen? har ikke en skalpell som jeg så ble brukt i guiden

Eller rødsprit, tar det meste og fordamper slik at det den ikke legger igjen en hinne. Kondensfjerner går fint og bruke også, men fordamper ikke slik som rødspriten gjør.

Lenke til kommentar
Tror ikke du bør bruke rødsprit, det er ikke anbefalt. Jeg bruker en bank/kredittkort for å skrape av/smøre utover kjølepasta, og bruker eventuelt en fuktet klut for å rense overflaten til prosessoren før ny kjølepasta tilføres.

Kan du forklare hvorfor det ikke skulle gå greit med rødsprit...eller er det noe du tror?

hvem er det som ikke anbefaler dette...er det noe du har hørt?

Aldri vært noe problemer med rødsprit til denne bruken.

Lenke til kommentar

Du skal ikke (for de aller fleste normale ikke-eksotiske kjølepastaer) smøre utover pastaen for å få det beste resultatet. Dette var korrekt metode før da selve CPU kjernen var mye mye større enn nå, men det er ikke beste måten nå. Merk at overflaten på heatspreaderen IKKE er like stor som selve CPU-kjernen. På en C2D prosessor er det bare en bitteliten del av heatspreaderen som faktisk er i kontakt med CPUen. Mestparten av heatspreaderen har bare luft under seg, og det er meningsløst å få god kontakt i disse områdene. Det er kun kontaktpunktene med CPU kjernen(e) under som betyr noe.

Følg denne guiden for spreadning av kjølepasta:

http://www.arcticsilver.com/arctic_silver_instructions.htm

For å rense av først så bruk enten rødsprit eller kondensfjerner dersom du ikke er perfeksjonist. Begge to vil gi "god-nok" resultater. Aller helst skal du dog bruke noe som er helt rent og ikke legger igjen noe på overflaten - isopropanol(apoteket) eller artic-silver sin egen 2-stegs rensekit(microplex og andre lignende butikker).

-Stigma

Lenke til kommentar

Svært så dødsens alvorlig applikasjon av kjølepasta plutselig sku være. Kron, om du ikke er en overklokker som på død og liv må tyne én grad ekstra bedre kjøling ut av kjøleren så trenger det ikke være så sabla pirkete. Faktisk så holder spytt og et stykke dasspapir massevis for å renske cpu/ribbe! Så når du skal smøre ut kjølepasta passer du bare på at det ikke er så mye at det tyter utover, et tynt lag på midten med hjelp av kredittkort eller noe lignende er nok. Jeez...

Lenke til kommentar
Om jeg ikke er helt på jordet etterlater rødsprit seg et "fettlag"

Finnes overhodet ikke noe "fett" i rødsprit. Det er en alkohol.

Skal ikke være alt for påståelig siden jeg ikke er 100% sikker, men ofte frarådes det å bruke rødsprit til rengjøring av glass når man skal lime akvarier. Det påstås at det legger igjen en "fetthinne" som gjør at silikonen kan slippe. Men om du er 100% sikker så er jo den myten avlivet!

Lenke til kommentar

Korrekt, men det er noe årsmå rester av andre stoffer som ikke fordamper dessverre. Akkurat hvilke stoffer dette er har jeg ikke god nok kunnskap til å beskrive nøyaktig, men jeg anntar det rett og slett er de små mengdene med tilsetningstoffer (brekkmiddel og farge plus kanskje noe annet).

Så rødsprit fungerer "helt greit" i praksis i egen erfaring og sammenligninger, men det er ikke helt ideelt. For ikke-perfksjonister så bør det holde lenge, og det er tross alt det billigste og lettest tilgjengelige stoffet bland de stoffene som er egnet, gitt at du kan plukke opp en litersflaske for rundt 10-20 kroner på en hver bensistasjon i hele landet.

-Stigma

Lenke til kommentar

Skal ikke være alt for påståelig siden jeg ikke er 100% sikker, men ofte frarådes det å bruke rødsprit til rengjøring av glass når man skal lime akvarier. Det påstås at det legger igjen en "fetthinne" som gjør at silikonen kan slippe. Men om du er 100% sikker så er jo den myten avlivet!

Du forvirrer nok dette med whitespirit (og lignende oljebaserte løsemiddler). Whitespirit er utrolig effektivt til å rense opp kjølepasta med i og med at det er utrolig aggressivt. Om CPuen er tilgriset med masse goop og du kun bruker rødsprit eller isopropanol på det dirkete må det til masse pussing og gnikking for å få vekk alt, så whitespirt eller slike aggressive løsemidler kan faktisk være lurt å bruke... MEN da er det altså minst like viktig at du i etterkant av å ha brukt slike stoffer renser det opp med noe som IKKE legger igjen betydelige mengder reststoffer eller oljehinner, ellers vil det sterkt påvirke kjøleevnen.

Det er derfor spesifikt-lagde rense "kits" som regel har to rensemiddler. Ett for grovarbeidet, og ett for å rense vekk residue fra det første rensemiddelet.

OBS OBS! Om du bruker et agressivt løsemiddel slik som whitespirit til noe som helst så VÆR OBS på at slike middler rett ogg slett smelter de fleste typer plastikk. Altså er det veldig viktig å ikke få noe whitespirit på noe annet sted enn der det skal være, ellers kan du få alle slags merkelige problemer eller kortslutninger. heldigvis er det på en prosessor ingen deler som reagerer voldsomt på slike stoffer i moderate megder og over moderat tid, men det er verdt å nevne :)

-Stigma

Lenke til kommentar

Du forvirrer nok dette med whitespirit (og lignende oljebaserte løsemiddler). Whitespirit er utrolig effektivt til å rense opp kjølepasta med i og med at det er utrolig aggressivt. Om CPuen er tilgriset med masse goop og du kun bruker rødsprit eller isopropanol på det dirkete må det til masse pussing og gnikking for å få vekk alt, så whitespirt eller slike aggressive løsemidler kan faktisk være lurt å bruke... MEN da er det altså minst like viktig at du i etterkant av å ha brukt slike stoffer renser det opp med noe som IKKE legger igjen betydelige mengder reststoffer eller oljehinner, ellers vil det sterkt påvirke kjøleevnen.

Det er derfor spesifikt-lagde rense "kits" som regel har to rensemiddler. Ett for grovarbeidet, og ett for å rense vekk residue fra det første rensemiddelet.

OBS OBS! Om du bruker et agressivt løsemiddel slik som whitespirit til noe som helst så VÆR OBS på at slike middler rett ogg slett smelter de fleste typer plastikk. Altså er det veldig viktig å ikke få noe whitespirit på noe annet sted enn der det skal være, ellers kan du få alle slags merkelige problemer eller kortslutninger. heldigvis er det på en prosessor ingen deler som reagerer voldsomt på slike stoffer i moderate megder og over moderat tid, men det er verdt å nevne :)

-Stigma

Er det noen som hels som kan begrunne svaret sitt her. Trur fleste av dere trenger å lese hms-bladet til rødsprit.

Lenke til kommentar

Det jeg gjorde var å bruke Q-tips til å fjerne det verste. Jeg dro den langs CPU-en, med roterende bevegelser langsgående ihht. Q-tipens akse for å si det sånn. Etter dette brukte jeg flere Q-tips men med neglelakkfjerner på. Fungerte utmerket hos meg.

Endret av Oppslagsverk
Lenke til kommentar

Jeg har brukt rødsprit på rensing av cpu i to-tre år nå. Jeg klokker livskiten ut av hvert oppsett jeg hadde, og har. Jeg har enda ikke merka noen forskjell på temperaturene, og jeg tipper de som fraråder rødsprit ikke har testet dette selv. Dasspapair og rødsprit funker som bare juling, jeg gidder i alle fall ikke å kaste bort penger på dyre fjerningsmidler. Rødsprit fungerer!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...