Gå til innhold

Hvordan få en støyfri vokal


Halib

Anbefalte innlegg

Hei folkens,

 

jeg har nå skaffet meg en Behringer C-3 condens mik og en M-Audio Mobile pre lydkort. Det tok flere timer å få installert de dumme driverne, men jeg klarte det til slutt. Nå vil jeg sette igang med å synge inn vokal og bruke en mikserprogram for å lage kule sanger. Det jeg har merket er at når jeg synger vokal i mikken så blir det sån shhhrrr lyd, og jeg får ikke helt klar og tom for støy lyd. Lurer på om hvordan jeg kan få det, slik at jeg slipper den ekkoen og uskarpheten. I tillegg lurer jeg på om dere kan anbefale noen kule mikser programmer for å legge til instrumenter på vokalen.

 

ser frem til gode råd.

 

beste hilsner

 

deres venn Halib :!:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du: -gjort riktige innstillinger på ASIO? -skrudd på phantom-mating? -justert volum riktig?

 

ASIO: Det er mest trolig fra mitt syn at det er her du har problem. ASIO er det systemet som skal gi deg lyden med minst mulig forsinkelse. Denne forsinkelsen kan justeres, men hvis du velger en for kort forsinkelse, vil du få masse ulyd bare. Prøv deg frem.

 

Phantom-mating: Phantom-mating må vær på når man bruker en kondensatormikrofon, men det visste du kanskje. Helst får du vel ingen lyd dersom den ikke står på, men om du får lyd vil den ikke være god.

 

Volum: Hvis du justerer volumet for høyt vil du få noen stygge lyder, se etter om det er en indikator for dette på PreAmpen, eller i selve opptaksprogrammet. Signalet skal aldri overstige 0 dB.

 

 

Gode råd dersom du ikke har brukt en kondensatormic før: Når du først får det til å funke riktig, vil du sikkert straks oppdage at en kondensatormikrofon fanger opp det meste av lyder, ja, lyder du ikke visste fantes en gang:P Du trenger altså et meget stille rom for perfekt resultat. ..og bruk hodetelefoner, gjerne noen med minst mulig lekkasje av lyd.

Lenke til kommentar

Er det denne du har: http://www.dolphinmusic.co.uk/shop_image/p...3275bf83aac.jpg ??

 

I så fall er det den knappen under "Phantom Power". Fantommating er rett og slett strøm som brukes for å drive mikrofonen. Det er også mulig at fantommatingen kun er mulig via XLR-tilkoblingene.

 

ASIO konfigurerer du inne på dataen. Prøv å finn i innstillinger for Preampen inne på dataen, der skal det være mulig å justere på "latency" altså forsinkelse.

Endret av Jnz
Lenke til kommentar

Et viktig moment er å få det tilnærmet støyfritt. Det kan koste en del penger å få det til, men har du tilgang på diverse materialer, så kan du også få gjort det råbillig.

Vi gikk for "Rom i rom" prinsippet. Vi bygde et rom som er 2x3 meter i fryseromselementer (A). Dette er elementer som isolerer veldig godt, og er laget av en sandwich-konstruksjon som består av en alu-plate, en slags skumgummi som ligner litt på byggeskum i konsistens, og så en ny alu-plate uten på det. Hele greia her er 8 cm tykk. Dette rommet kledte vi så med 4 cm tykke glavaplater (B), som så igjen ble kledt med filt. Da rommet var ferdig, brukte vi pianostreng © for å henge det opp. Så rommet "henger" uten å være borti hverken gulv eller vegger, og siden vi brukte så mye pianostrenger i tak, vegger og gulv, føles det ikke som om det henger og dingler. Det er stødig, med en liten anelse fjæring når man går. Folk flest legger ikke merke til det. Dette rommet er uten noen som helst romklang, og det kommer ikke noe støy inn. Vi la inn ventilasjon i rommet, med STORE lydfeller på inn- og ut-luft, samt kjører så lav hastighet på luftstrømmen at det ikke blir noe ventilasjonssus heller. Der inne kan man skrike til krampa tar deg, uten at noen hører en dritt. :love:

post-62149-1206567399_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Det kan tenkes at rommet faktisk er et problem, siden han har sikkert en PC på det rommet, noe som kan lage masse irriterende sus. Skal dette vise seg være et problem, kjøp en 10-15 meters kabel og gjør opptakene i rommet ved siden av.

 

Men først må du få mikken til å funke som den skal da, siden det gjør den tydeligvis ikke utifra hvordan du forklarte problemet.

Lenke til kommentar

ja det er eksakt samme type M-Audio.....

 

http://www.dolphinmusic.co.uk/shop_image/p...3275bf83aac.jpg

jeg bruker ingen program foreløpig for vokalopptak, det følgte med Ableton men den er helt håpløst og jeg fatter ingenting. kan dere anbefale noen vokal innspillings programmer.....

 

Jeg har en gammel stereoanlegg som ikke funker, tenkte å bruke dens høytalere som monitor for lydkortet, men problemet er at den ikke har noe plugg bare sånne ledninger som man setter inn i stereoanlegget og trykker knappen som presser dem inn. Hver høyttaler har en sort og en rød ledning, lurer på om hvordan jeg kan få satt inn sånn plugg på dem som jeg kan sette inn i lydkortet.

Endret av Halib
Lenke til kommentar

Du kan ikke bare koble høytalerne rett til lydkortet hvis det var det du mente. Du trenger også forsterker til, ja forsterking av lydsignalet ut fra lydkortet.

 

Utifra hvordan du beskriver div her, så tror jeg du bør forsøke og lese litt rundt på nett om hvordan div ting fungerer, og hvordan du kan utnytte utstyret ditt på best mulig måte.

Lenke til kommentar
Jeg har en gammel stereoanlegg som ikke funker, tenkte å bruke dens høytalere som monitor for lydkortet, men problemet er at den ikke har noe plugg bare sånne ledninger som man setter inn i stereoanlegget og trykker knappen som presser dem inn. Hver høyttaler har en sort og en rød ledning, lurer på om hvordan jeg kan få satt inn sånn plugg på dem som jeg kan sette inn i lydkortet.

 

Forsøk heller å få koblet lydkortet til selve stereoanlegget. Jeg vil tro det finnes en RCA input et eller annet sted på stereoanlegget, koble lydkortet dit. Om du ikke finner noe input av noe slag, så må du skaffe en annen forsterker hvis du skal bruke de høytalerne...for forsterker må du ha!

 

Ableton skal forresten være et bra program, men slike program krever alltid litt pes for å komme igang. Du kan eventuellt gjøre opptak i Audacity, det er det enkleste alternativet jeg kan tenke meg.

 

Har du forresten fått gjort nå med det opprinnelige støyproblemet ditt??

Lenke til kommentar

Joda, signal til støyforhold er jo fint det, men det hjelper jo ikke hvis det som skjer er at han overstyrer signalet i kjeden ett eller annet sted. Da vil det å gå nærmere mikrofonen gjøre vondt verre.

 

Og så er vi helt enige om at pop-filter og kondis er en veldig fin kombinasjon. For ikke så snakke om hvor proft det ser ut! Holder man et headset til det ene øret mens man synger, er hiten i boks. :)

Lenke til kommentar

Jeg kan prøve å lage en liten walkthrough her, dere andre får bare komme med innspill på det

 

1: sørg for at gainknappene på mobilepre-en står helt av, altså ned til venstre, (blir vel på halv sju ca), headphones level like så.

2: åpne kontrollpanelet til mobilepre, det skal være nede i systemtrayen på pcen(nede til høyre, rød runding med hvit "vinkel" i)

3: sett "usb record på -12, direct monitor på 0 og device output på -12 eller lavere.

4: koble til headset til mobilepre(så kan vi avskrive pchøytalerne som feilkilde)

EDIT: når jeg tenker meg om, virker vel ikke pchøytalerne uansett når mobilepreen er kobla til

5: skru på phantom power på mobilepre

6: koble til mic'en via xlrinngangen bak på mobilepre(til channel 1 f eks)

7: snakk eller syng i mikken, 10-15 cm unna

8: skru sakte opp gainknotten for channel 1, slik at det først blinker grønt under "signal" til det så vidt blinker rødt på "clip". Det skal bare lyse rødt på de sterkeste stedene, ikke la det lyse rødt konstant, da får du skurr

9: på med headsettet og skru opp levelknappen kl 11 ca

 

nå skal du høre en clean vokal etter mine beregninger :)

Endret av JacobDW
Lenke til kommentar
8: skru sakte opp gainknotten for channel 1, slik at det først blinker grønt under "signal" til det så vidt blinker rødt på "clip". Det skal bare lyse rødt på de sterkeste stedene, ikke la det lyse rødt konstant, da får du skurr

 

Dette må du tenke om igjen på, rødt lys indikerer signalklipp og det er fy fy. Det er mulig du ikke hører det, men for hver gang den lampa lyser rødt vil du få noen millisekund med vrengning, i verste fall en vrengning du hører og som ødelegger opptaket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...