Gå til innhold

Ideèr og definisjon av Fashion foto

Anbefalte innlegg

Hei. Har en oppgave om å ta fashion bilder. Men jeg er egentlig litt usikker på hva dette innebærer, og jeg trenger noen ideer. Må det være hovedfokus på klær og mote? Eller kan personen være i sentrum?

Jeg har allerede postet et par bilder i bildekritikken for de som henger der, og jeg vil selv si at de går under fashion.

Som sagt, så trenger jeg ideer til bilder jeg skal ta. Da tenker jeg på innen klær, sminke og positurer. Evt. location (har dog tilgang på studio med tre blitser) Og om dere nevner noen ord om hva dere vil si er et fashion foto.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten at jeg har noen erfaring innen fashionfoto, synes jeg at de bildene du har lagt ut til kritikk er et godt utgangspunkt. Ta rådene du har fått til etterretning, så bør du klare å lage deg en fin oppgave. Tilgang på studio er jo utrolig praktisk, men kan jo hende du kan få til noe kult med ute også. Bør selvfølgelig ha tilgang på blitser som du kan bruke ute.

Lykket til! :)

Lenke til kommentar

Trenger ikke være klær / person i fokus nei. Trenger ikke være person engang. Fashion kan være alt. Stemning er viktig. Provokasjon er populært etc.

Hardeskygger (beauty dish) som hovedlys er populært.

Anti-poseringer er lov.

Trenger ikke blitzer for fashion ute; men du har jo forsåvidt blitz du kan bruke ute med CLS? Få noen til å holde den inne i softboxen, eller bare ta med en paraply. Evt. bare ta den med ute som hårlys. Tenker ofte på kinnbein da jeg tenker på fashionlys. Høy plassert lyskilde gir lett mote aktig preg (forutsetter at modellen har kinnbein som er fine).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hardeskygger (beauty dish) som hovedlys er populært.

Der er du vel greit ute på bærtur vil jeg si, med tanke på at beauty dish er en veldig soft lyskilde hvis du sammenligner med feks paraply med refleksiv innside eller direkte lys igjenom en grid.

Veldig vanlig med softe lyskilder i fashion photography (feks, en blitz med softbox.) Om fokuset skal være på modellen eller antrekket kommer egentlig veldig an på hva bildet skal reklamere for. Hvor ofte ser du mye fokus på klær i en parfyme reklame for eksempel ;)

Ta deg en tur på narvesen, kjøp denne månedens elle, cosmopolitan, vogue etc og studer hvordan de setter lyset ;)

Lenke til kommentar
Der er du vel greit ute på bærtur vil jeg si, med tanke på at beauty dish er en veldig soft lyskilde hvis du sammenligner med feks paraply med refleksiv innside eller direkte lys igjenom en grid.

Beauty dish er alikevel rimelig hardt lys sammenlignet med f.eks. en softboks. Grunnen til at den kalles beauty dish er IKKE at det er særlig flatterende lys, men fordi den ofte brukes i settinger der modellen er godt/mye sminket - derav 'beauty'.

Så beauty dish er ikke noen universalløsning for å få flatterende lys slik mange later til å tro ut i fra navnet - tvert i mot. Test nærbilder på noen med uren hud så ser du hva jeg mener. På 'pene mennesker' derimot får man jo en ekstra futt i lyset som er vanskelig å få til ellers uten å styre for mye.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar
Beauty dish er alikevel rimelig hardt lys sammenlignet med f.eks. en softboks.

Poenget var vel at den ikke er veldig hard i forhold til veldig mange andre lyskilder :)

Og du har rett i at det er ett ganske så nådeløst lys i forhold til urenheter ol i huden. Men i ett fashion bilde brukes det mer eller mindre alltid (for mye) etterbehandling og softing som retter opp slike "feil"..

Lenke til kommentar

"Så beauty dish er ikke noen universalløsning for å få flatterende lys slik mange later til å tro ut i fra navnet - tvert i mot. Test nærbilder på noen med uren hud så ser du hva jeg mener. På 'pene mennesker' derimot får man jo en ekstra futt i lyset som er vanskelig å få til ellers uten å styre for mye."

Jupp. Kan nesten telle ansiktshår da jeg bruker en høyt plassert dish. Men får tilgjengjeld veeldig gode highlights =)

Som noen nevner så er det jo bare å etterbehandle huden i PS..

Evt. fille med en softbox / reflektor hjelper endel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...