Gå til innhold

Kompaktkamera til 2000,- (tillegg til EOS-350D)

Gjest Slettet-t9DveYkZ

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-t9DveYkZ

Heisann,

Jeg skal til sommeren reise til USA, og vil ha et lite kompaktkamera til å ha i tillegg til mitt EOS-350D siden det ikke er overalt man gidder å drasse med seg et speilrefleks. Det vil nok også få gleden av å bli brukt som "festkamera" gjevnt over. Det Dette er vel de viktigste kriteriene:

-Kompakt, dvs. at det fint går inn i bukselomma.

-Raskt (jeg gidder ikke måtte sitte i ett minutt for å vente på fokus, flash osv. for å få tatt et bilde som skulle vært spontant)

-Bruker SD-kort (har et 4GB SD-kort liggende og vil da bruke dette)

-Gir gode bilder

Har sett på Canon Ixus 75, men ut i fra hva jeg har sett av bilder tatt med dette er jeg ikke heeelt fornøyd, men det kan jo være at det jeg har sett er dårlige eksempler. Antar at det er fler her som er i samme bås som meg og skal ha et tilleggskamera til speilrefleks, og fint om dere kan dele erfaringer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann,

Jeg skal til sommeren reise til USA, og vil ha et lite kompaktkamera til å ha i tillegg til mitt EOS-350D siden det ikke er overalt man gidder å drasse med seg et speilrefleks. Det vil nok også få gleden av å bli brukt som "festkamera" gjevnt over. Det Dette er vel de viktigste kriteriene:

-Kompakt, dvs. at det fint går inn i bukselomma.

-Raskt (jeg gidder ikke måtte sitte i ett minutt for å vente på fokus, flash osv. for å få tatt et bilde som skulle vært spontant)

-Bruker SD-kort (har et 4GB SD-kort liggende og vil da bruke dette)

-Gir gode bilder

Fuji F40fd er kameraet du leter etter, virker det som...
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t9DveYkZ

Plukket opp et Ixus 75 her om dagen, og jeg må si at jeg veldig skuffet over bildekvaliteten, og jeg lurer da på hvorvidt det er noe som er vanlig på kompaktkamera eller om jeg synes det ser dårlig ut fordi jeg nå er vant til speilreflesk?

Veldig mye støy på bildene, men det ser jo bedre ut enn bildene fra mitt gamle Ixus i.

Lenke til kommentar

Lytt til k-ryeng. F40fd danker ut det aller meste hva støy i dårlig lys angår. Når du for tiden da får dette + original veske + minnekort for godt under 2K burde valget være enkelt.

Ikke bare er det godt på høyere ISO, det har også en svært sterk hjelpelampe (hvit LED) for autofokus, hvilket digit.no målte til å fungere på 12m (der den fant fokus i stummende mørke). Har selv gjort det samme på 6-7m uten problemer, og ble imponert selv over den avstanden. Se eksempel her. På denne verandaen var det bekmørkt da bildet ble tatt. Kameraet fant da fokus på rekkverket, og blitsen lyste i tillegg imponerende godt opp.

Endret av Manskow
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t9DveYkZ

Synes det bildet fra F40fd også hadde rimelig mye støy, men som sagt - når man er vant til speilrelfeks så blir man tydligvis ganske bortskjemt og jeg vet ikke helt hva som er å forvente fra kompaktkameraer lenger. Skal dog se om jeg finner en test av dette kameraet som kan gi et litt bedre inntrykk.

Skal se på PowerShot G9, Jurgis og dersom det er såpass billig i USA som du sier så er kanskje dette en no-brainer.

Mitt Ixus 75 skal i alle fall returneres til Komplett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...