Gå til innhold

Hørte informasjon om andre One Call kunder når jeg ringte kundeservice.


Anbefalte innlegg

Etter en telefonsamtale med One Call sitter jeg igjen med følelsen av at de bedriver et useriøst bakgårdsfirma.

 

Min første erfaring med One Call er ganske kort. Jeg bestilte meg et nytt nummer og sim-kort i fjor vår. Kort tid etter så porterte jeg alt over til Telenor, og i senere tid slettet det da jeg ikke hadde bruk for det lenger.

 

I dag, et år etter ca., fikk jeg et brev i posten der det stod: "Her er ditt nye SIM- kort fra One Call".

 

Vel, her skurrer det litt. Jeg har ingen nummer der som jeg vet om, med mindre noen har opprettet et telefonnummer i mitt navn.

 

Ringer så opp og snakker med dem.

 

Det første jeg legger merke til at de tydeligvis ikke har klart å påkoste seg en skikkelig kundedatabase.

 

eneste de visstnok kunne søke på var navn, mail og nummer. Jeg husket ikke nummeret jeg hadde hos One Call, hvilken mail jeg brukte husket jeg heller ikke, men navnet mitt husket jeg da heldigvis :D

 

Nei, ingenting funnet. Tilbydte de da fødselsnummer, men det kunne de ikke søke på visstnok. Hva slags tull er egentlig dette, alle firmaer som jeg har et kreditt forhold til har kunne søkt opp kundeforholdet på fødselsdato, og ikke minst personnummer.

 

Siden de ikke kunne finne noe mer informasjon, fikk jeg beskjed om å kaste kortet.

 

Jeg ville da finne ut litt mer, det kunne være noen som hadde opprettet noe i mitt navn som jeg ikke visste noe om.

 

Etter en del diskusjon der jeg krevde litt mer svar, så klarte de visst på en mirakuløs måte å finne meg igjen. Jeg stod da som aktiv kunde til tross av at det er over et år siden jeg porterte til Telenor, og kanskje et halvt år siden nummeret i det hele tatt har vært i bruk av meg. (Ble som nevnt slettet).

 

Men det jeg egentlig reagerte mest på var ikke dette, men at man i bakgrunnen tydelig hørte de andre kundebehandlerene snakke med andre kunder.

 

Man hørte tydelig informasjon som man i dagligtale vil kalle sensitivt for uvedkommende. Jeg hørte tydelig at de nevnte andre kunders navn, deres adresser og fødselsdato.

 

Jeg har aldri i løpet av all den tid jeg har ringt til noen som helst kundeservice fått utlevert så mye opplysninger ufrivillig om deres kunder. Informasjonen var uvfrivillig siden jeg måtte vente på at kundebehandleren skulle lete meg fram i registrene deres. Kanskje morsomt at kundebehandleren plutslig tok en lang pause etter at jeg tilbudte henne ICC nummeret. (Hun nevnte ikke at hun skulle søke, eller hva det nå hun bedrev). Når vedkommende kom tilbake på linjen spurte jeg igjen om ICC var til hjelp, noe vedkommende sa ikke var. De kunne som sagt kun søke på navn, mail eller telefonnummer.

 

I følge kundebehandleren skulle jeg nå ha blitt slettet som kunde hos dem et år etter at jeg porterte meg vekk. Jeg skulle visst også få en bekreftelsesmail, men har til gode å ha motatt den enda. (Kanskje jeg får den til neste år også? Da har de ihvertfall holdt tradisjonen.)

 

Nei, glad jeg har litt mer seriøse aktører som NetCom, Telenor og Tele 2 på tele-/ bredbåndsiden.

 

 

P.S: Nei, det stod ikke hvilket nummer det gjaldt i brevet. Og en annen ting som jeg reagerte på var at man sendte både simkort og pin/ puk i samme konvolutt. Snakk om å holde sikkerheten for misbruk på et lavmål. Hadde det vært en forbruker som hadde oppbevart kort og kode på den måten så hadde vi handlet grovt uaktsomt og kunne blitt holdt ansvarlig. Men det gjelder tydleigvis ikke selskapene.

 

Edit: Endret emnetittel.

Endret av KVTL
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nei, ingenting funnet. Tilbydte de da fødselsnummer, men det kunne de ikke søke på visstnok. Hva slags tull er egentlig dette, alle firmaer som jeg har et kreditt forhold til har kunne søkt opp kundeforholdet på fødselsdato, og ikke minst personnummer.

 

Ingen bedrifter har lov til å holde på personummer til kunder, ihht. Personopplysningsloven. Man trenger heller ikke personnummer for å gjøre en kredittvurdering. Søke opp på datoen du er født er heller ikke noe de fleste tilbydere kan gjøre..

 

Äng, saken din.. Putt inn sim-kortet, ring til en mobiltelefon i norge, finn ut hva nr ditt er hos onecall, og ring onecall tilbake med nye opplysninger!

Lenke til kommentar

Hvis en slik feil gjør One Call til et "useriøst bakgårdsfirma" så er Telenor, NetCom, Chess, Tele2, Trondheim Energi, Storebrand, Elkjøp, Ventelo og Smart Club også userøse bakgårdsfirmaer. Jeg kan nevne tilsvarende saker fra alle disse firmaene. Samtlige handler om rot med kundeforhold, fakturering, utsending av kundebrev lenge etter opphørt kundeforhold, varer som blir rotet bort på service, osv. For ikke å nevne Ventelo som kjørte en inkassosak mot meg selv om jeg aldri har vært kunde hos dem. Aldri. Og Elkjøp, som prøvde å levere et kjøleskap til meg som jeg ikke hadde bestilt. Og Chess, som porterte et av mine mobilnr over til seg uten at jeg hadde bedt dem om det.

 

For all del, jeg skjønner din frustrasjon. Men dette er ikke unikt for One Call. Kritikkverdig? Selvfølgelig!. Men da bør de andre trekkes ned i søla samtidig.

Lenke til kommentar

Jeg er egenlig litt enig med noe av det... Jeg hadde Onecall, nettopp byttet til Chess...

 

I starten når jeg hadde Onecall var jeg kjempe fornøyd med de, fikk lave regninger osv, men etterhvert kom jeg meg ikke inn på mine sider for så å sjekke hva jeg har ringt for og sendt sms for osv... Jeg fikk utrolig høye regninger.. eller en gang var det ca 500 en annen gang 800... Jeg fikk jo ikke vite om det var sant eller noe, for de hadde jo slettet eller hva de nå hadde gjort kok jeg meg ikke inn på Mine sider for å sjekke om prisene stemte... For når man har 120 GRATIS ringeminutter + 90 GRATIS SMS i mnd så syntes jeg det var litt høye priser.... Har aldri noen gang hatt så høye mobilregninger som da.... Selv om jeg har hatt noen dyre abo.. osv...

 

Noen andre jeg kjenner fikk oppleve at de ikke hadde fåttregning på e-post i det hele tatt den mnd, og neste mnd fikk de purre brev, ettersom de ikke hadde betalt regningen for sist mnd...

 

Det er så mye tull med det selskapet... De burde ha mer orden på ting osv... Som sagt de er Useriøse..!

Lenke til kommentar

De som hevder at det bare er å ringe med simkortet har ikke fulgt så nøye med tror jeg. Jeg skrev da ganske klart at jeg ikke har det nummeret lenger. For det annet så er ikke kortet aktivert før 3 april og det var uaktuelt å vente så lenge for min del. Men uansett synes jeg det er rart at ingen reagerte på det jeg synes var det værste, og det er at man kunne høre opplysninger om deres andre kunder i bakgrunnen når man snakket med kundebehandler eller ble satt på vent.

Lenke til kommentar

Opplevde det samme!

Portere mitt nummer til Tele2 i Januar men fikk dog simbrev fra OneCall i begynelsen av Mars.

Jeg har sendt mail for 20 dager siden. Ikke fått svar fra Onecall. Hvis det ikke er useriøst så vet ikke jeg!!

Jeg betaler heller litt mer til et seriøst firma som svarer skikkelig enn til humguggonecall.

 

Forøvrig fikk jeg svar på mail til tele2 på 4 timer. Jeg spurte om det var bestillt en portering på mitt nr til Onecall. De kunne ikke finne/se det i systemet sa de.

Lenke til kommentar
Forøvrig fikk jeg svar på mail til tele2 på 4 timer. Jeg spurte om det var bestillt en portering på mitt nr til Onecall. De kunne ikke finne/se det i systemet sa de.

 

Mens jeg har måttet vente mange dager fra svar fra de. Man kan være uheldig i forhold til kontakt med kundeservice hos alle teleselskapene. Har tidligere hatt mye problemer med Tele2 uten at jeg vil kalle de useriøse for det.

 

En av grunnene til at OneCall kan ta såpass lave priser er jo pga av innsparinger når det kommer til kundeservice. Hvis man vil ha en full-service tele opperatør så må man regne med å betale mer for det. Samtidig så vil jo søkemuligheter avhenge av hvilket software man bruker mot kundedatabasen, at man ikke kan søke på personnummer er riktig i forhold til personvern.

 

Men, når det er sagt, at de ikke har svart på en mail på 20 dager er ikke bra, men du har jo også lov til å purre?

Lenke til kommentar

Jeg gikk selv fra Tele2 Champion over til One Call og regningene mine gikk ned ifra 400-700 kroner til 59 kroner (har bare hatt èn regning hittil, og det var kun for en halv måned)

 

Dog synes jeg at Tele2 var gode på kundeservice og nett (Telenor), men likte ikke de satte opp oppkoblingskostnadene fra 0,69 til 0,89, siden fleste mine samtaler er relativt korte.

 

Det jeg ikke liker med mitt OneCall abbonement nå er at jeg kun kan velge Netcom 2G nettet, noe som er 2 problem for meg. 1 - Jeg rører ikke Netcom og - 2. jeg vil ha 3G siden surfingen på nett nå går supersent. Sendte de en mail nå å håper på en avklaring.

 

One Call overlever, det er det som teller for forbrukerne når mange folk kan få veldig lave (om ikke noen) regninger. De hadde ikke vært så billige om de visste de ville gå under.

Endret av el_salvad
Lenke til kommentar

Nå har jo også OneCall sterke eiere i ryggen, så de kan greie seg gjennom trangere perioder. Forøvrig så skal vel OneCall også over på nettet til Network Norway etterhvert, så du kan slippe unna Netcom:)

 

Forretningslogikken er jo også rimelig enkel, lave priser som tiltrekker mange kunder som forhåpentligvis ringer mye. De er tross alt avhengig av en viss mengde trafikk for å kunne tjene penger siden de gir bort ringeminutter.

Lenke til kommentar
Forøvrig fikk jeg svar på mail til tele2 på 4 timer. Jeg spurte om det var bestillt en portering på mitt nr til Onecall. De kunne ikke finne/se det i systemet sa de.

 

Mens jeg har måttet vente mange dager fra svar fra de. Man kan være uheldig i forhold til kontakt med kundeservice hos alle teleselskapene. Har tidligere hatt mye problemer med Tele2 uten at jeg vil kalle de useriøse for det.

 

En av grunnene til at OneCall kan ta såpass lave priser er jo pga av innsparinger når det kommer til kundeservice. Hvis man vil ha en full-service tele opperatør så må man regne med å betale mer for det. Samtidig så vil jo søkemuligheter avhenge av hvilket software man bruker mot kundedatabasen, at man ikke kan søke på personnummer er riktig i forhold til personvern.

 

Men, når det er sagt, at de ikke har svart på en mail på 20 dager er ikke bra, men du har jo også lov til å purre?

 

Jeg kan sikkert purre de, men hvor er mailen da? Borte?? Jeg skal da for pokker ikke bruke tiden min på slikt. Dessuten er det ikke mail men en slik "fyll ut masse drit" aplikasjon, så man får ingen dokumentasjon på at den er sendt eller mottatt. Eller en kopi til seg selv. DA hadde det jo vært enklere å purre.

 

Jo da man må gjøre det enkelt når man skal ha lave priser. Så da får de pokker meg klarer å sende brev til kunder som ER kunder da. Skal man være lavt bemannet så er man i det kinste avhengi av at ting funker, hvis ikke er man ja.... føkkt (som min bror ville sakt det)

 

 

Hvorsan klarer Talkmore seg så godt? Tror ikke de har mer ansatte enn OneCall.

Lenke til kommentar
Jeg kan sikkert purre de, men hvor er mailen da? Borte?? Jeg skal da for pokker ikke bruke tiden min på slikt. Dessuten er det ikke mail men en slik "fyll ut masse drit" aplikasjon, så man får ingen dokumentasjon på at den er sendt eller mottatt. Eller en kopi til seg selv. DA hadde det jo vært enklere å purre.

 

Jo da man må gjøre det enkelt når man skal ha lave priser. Så da får de pokker meg klarer å sende brev til kunder som ER kunder da. Skal man være lavt bemannet så er man i det kinste avhengi av at ting funker, hvis ikke er man ja.... føkkt (som min bror ville sakt det)

 

 

Hvorsan klarer Talkmore seg så godt? Tror ikke de har mer ansatte enn OneCall.

 

Jeg sendte inn sånt "fyll ut masse drit" skjema som du nevnte nå, og jeg fikk konfirmert over mail 1 minutt etterpå. Autosvar vedr. saksnr: 104xxx Mobil: oppsett/innstillinger‏

 

Kanskje din har havnet i spam eller skrevet feil mail? Får se om jeg får svar eller om det virkelig tar dem 20 dager.

Endret av el_salvad
Lenke til kommentar

Min henvendelse tok 18 dager å få en besvarelse på, da etter ellevill purring. Min kjære samboer har ikke fått annet enn bestillingsbekreftelse fra de, og det er tja nesten to måneder siden...

 

Så litt skjerpings må nok til i OneCall-leiren ...

Lenke til kommentar
Og en annen ting som jeg reagerte på var at man sendte både simkort og pin/ puk i samme konvolutt. Snakk om å holde sikkerheten for misbruk på et lavmål.

Tror du bør jekke deg bittelitt ned, for dette er helt vanlig for SIM-kort, og gjøres vel av alle operatører (i alle fall de fleste). Er jo litt paradoksalt at du samtidig forlanger at alle systemer skal kunne søke på personnummer som er en "sensitiv" opplysning.

 

Ellers synes jeg du har et rimelig tynt grunnlag for å kalle Onecall useriøse. Kan ikke helt se den store skandalen i saken her, siden det ikke har kostet deg noe annet enn tiden det tok å ringe til kundeservice å si i fra om feilen. Feil skjer, og dette er vel strengt tatt en bagatell. Ettersom nummeret var portert, kan ikke abonnementet hos onecall ha vært aktivt, og dette er således en kun feilregistrering hos Onecall som berører deg fint lite, bortsett fra at du måtte kaste brevet du fikk.

 

Du kan heller komme tilbake å klage dersom det viser seg at de fremdeles ikke har slettet deg. At du ikke fikk epost kan godt mulig skyldes spam-filter. Min mor skulle få tilsendt pin-koder fra onecall på epost, men de ble spist av et aggressivt spamfilter.

 

Eneste spesielle her var at du hørte andre kundebehandlere, det var ikke særlig bra. Har mine tvil til at dette er vanlig hos Onecall, men det kan sikkert noen andre som har vært i kontakt med dem svare på?

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

Jeg har snakka med OneCall på telefon, og da la ikke jeg merke til noen andre i bakrunnen. Jeg har bare èn dårlig erfaring fra OneCall. Det er en mail jeg ikke har fått svar på, men saken er løst, så det er mulig de har registrert det, og ikke sendt ut mail. Ikke vet jeg. Fikk også et sim-kort som ikke funka, men det var bare en telefon, så fikk jeg nytt i løpet av et par dager. Syns det er greit. Bruker ikke telefonen veldig mye. Fikk nettopp en regning på 27 kroner som gjaldt fra Oktober til Februar.

Lenke til kommentar

Jeg trodde jeg hadde et inaktivt simkort. Helt til det viste seg at Telenor bare hadde gitt meg den ene av 2 opplåsingskoder som var nødvendig for at det nye kortet skulle fungere. Så ringte i går og forklarte det så da skulle de sende meg et nytt simkort i posten i går. Så nå håper jeg bare at mitt brev er en av de 97% av A post brevene Posten Norge AS skal få frem iløpet av 1 døgn...

 

Så mitt problem med OneCall ble løst iløpet av 2 dager hvor den egentlige synderen er Telenor Mobil ikke hadde gjort jobben sin i første omgang med å gi meg alle operatørlåskodene.

Lenke til kommentar
Jeg kan sikkert purre de, men hvor er mailen da? Borte?? Jeg skal da for pokker ikke bruke tiden min på slikt. Dessuten er det ikke mail men en slik "fyll ut masse drit" aplikasjon, så man får ingen dokumentasjon på at den er sendt eller mottatt. Eller en kopi til seg selv. DA hadde det jo vært enklere å purre.

 

Jo da man må gjøre det enkelt når man skal ha lave priser. Så da får de pokker meg klarer å sende brev til kunder som ER kunder da. Skal man være lavt bemannet så er man i det kinste avhengi av at ting funker, hvis ikke er man ja.... føkkt (som min bror ville sakt det)

 

Hvorsan klarer Talkmore seg så godt? Tror ikke de har mer ansatte enn OneCall.

 

Nå er det ikke så alt for mange av de små teleselskapene som har en egen kundeservice avdeling heller, dette er veldig vanlig å outsource til andre selskaper, om dette gjelder OneCall vet jeg ikke, men ville vært rart om de brukte mye ressurser på dette. Men, hvis de har outsourcet kundeservice så er det vanlig å sette krav til f.eks. responstid, slik at du får svar før det har gått 20 dager. Men, nå virker det jo på andre poster her som om man får et autosvar fra de, som gjør det mulig å purre.

 

TalkMore greier seg helt sikkert fint, men hvis du er ivrig og leter godt så greier du helt sikkert å finne noen som er misfornøyde med deres tilbud og kundeservice også. Man kan alltid finne misfornøyde kunder hvis man leter. Forøvrig så er TalkMore = Telenor, men hvor samkjørt kundeservicen der er enda er vanskelig å si.

Lenke til kommentar
Jeg trodde jeg hadde et inaktivt simkort. Helt til det viste seg at Telenor bare hadde gitt meg den ene av 2 opplåsingskoder som var nødvendig for at det nye kortet skulle fungere. Så ringte i går og forklarte det så da skulle de sende meg et nytt simkort i posten i går. Så nå håper jeg bare at mitt brev er en av de 97% av A post brevene Posten Norge AS skal få frem iløpet av 1 døgn...

 

Så mitt problem med OneCall ble løst iløpet av 2 dager hvor den egentlige synderen er Telenor Mobil ikke hadde gjort jobben sin i første omgang med å gi meg alle operatørlåskodene.

 

Låsing av telefoner i seg selv synes jeg egentlig er bare tull. Det kan skape trøbbel for mange som ikke er så erfarne som oss på dette forumet. Og som du selv skriver, så skapte det problemer for deg også.

 

Opplevde senest i starten av denne uken at en jeg kjenner som ikke er noe særlig kyndig ble solgt en telefon med telenorlås. Vedkommende ville ha en telefon uten binding, og samtidig ha et nr. 2 abbonement fra Telenor. Selger har nok sett sitt snitt og solgt vedkommende en låst telefon.

 

Heldigvis klarte jeg å låse den opp.

 

Til OneCall sitt dissfavør så skal det sies at jeg enda ikke har motatt mailen med bekreftelse om sletting. Og nei, all mailen går direkte til e-postprogrammet. Ingen spamfiltrering på server, kun i programmet.

 

Uansett så er det med simkort en ikke sak, det kunne skjedd andre også. Det er OneCall som har tapt penger på dette. Værre synes jeg at jeg kunne høre at de snakket med andre kunder i bakgrunnen.

 

Og når det gjelder utsendelse av simkort så burde de kanskje sende pin og kort hver for seg etter min mening, så blir det litt vanskligere for folk å misbruke simkort som de har snappet opp fra postkassen osv.

 

Men dette er noe flere selskap "synder" mot.

Lenke til kommentar

Jeg ser heller på OneCall som en mere seriøs bedrift enn Telenor og Onecall.

Telenor sender bare purringer på regninger jeg aldri har fått.

Og har fremdeles tilgode flere regninger fra telenor som jeg enda ikke har fått, enda mitt kundeforhold til de opphørte i desember. Og utrolig lang ventetid på kundeservice, og mail.

 

Hos netcom fikk jeg aldri svar på mail, og håpløse folk i kundeservicen.

 

Hos OneCall får jeg svar relativt fort på mail, og den hjelpen jeg trenger relativt fort, istedet for alt tullet som man får fra telenor/netcom.

 

Men jeg reagerte litt på at jeg fikk pin/puk kode sammen med sim-kortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...