Simenrf Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 Skjekk her: http://electroworld.no.msn.com/article.asp...umentid=7892503 vil det si at vi ikke kan gå inn på f.eks YouTube, microsoft sine sider og sånt?? hva synes dere Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 Ikke alle nettsteder blir berørt av dette, men for å sjekke om du blir berørt kan du jo alltids kjøre denne kommandoen i kommandolinje (cmd): tracert www.youtube.com Dersom den hopper innon enten telia eller congent, så vil du nok slite litt med å laste siden. Uansett er det helst amerikanske nettsteder som vil tape mest på dette, med tanke på tapte annonseinntekter ol. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 " Ingen konsekvens for Telenor I Norge tas derimot situasjonen med ro. Vår største nettleverandør Telenor har ingen samarbeidsavtaler med hverken Telia Sonera eller Cogent. De frykter derfor ikke at selskapenes krangel vil ramme norske kunder. - Etter vår vurdering, har ikke denne saken noen konsekvens for Telenor og Telenors kunder. Telenor benytter for tiden ikke Telia eller Cogent som leverandør av Internett-kapasitet, opplyser informasjonssjef hos Telenor, Anders Krokan, til Teknofil per mail." Synd for de med NextGenTel. Lenke til kommentar
Simenrf Skrevet 26. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2008 Har dette skjedd med fler land i Europa? er litt kjipt å krangle med en stormakt som USA? Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 (endret) Og forøvrig en veldig, veldig, VELDIG misledene overskrift. Kvalitetstabloid. To firmaer krangler over en økonomisk disputt her. USA vil ikke stenge nordmenn ute. Det er ingenting politisk, her er det en økonomisk disputt og har egentlig lite med US of A og deres forhold til nordmenn å gjøre. Endret 26. mars 2008 av Rampage Lenke til kommentar
Simenrf Skrevet 26. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2008 Vil det si at de som har Tele2, Nextgentel, Chess og sånt ikke kommer inn på NOEN amerikanske nettsider? Vil google bli sperra for de da? Siden det er jo ett amerikansk firma som eier de og! Vennen min har Tele2, vil dette ramme han? Og hva med msn? Blir det sperra? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 (endret) Og forøvrig en veldig, veldig, VELDIG misledene overskrift. Kvalitetstabloid. To firmaer krangler over en økonomisk disputt her. USA vil ikke stenge nordmenn ute. Det er ingenting politisk, her er det en økonomisk disputt og har egentlig lite med US of A og deres forhold til nordmenn å gjøre. Det er korrekt. Dette gjelder to firmaer som har en såkalt trafikkutvekslingsavtale (peeringavtale) som har gått i stå. Visstnok fordi Cogent mener at TeliaSonera ikke leverer nok kapasitet på sine side. Kjedelige greier. Mitt firmadomene ligger på en host som tilhører Cogents nettverk, og jeg har ikke hatt tilgang til hverken web eller epost der i to uker. Edit: Det verste er at hverken min host der borte eller NextGenTel kunne fortelle meg hva som var galt. Det fant vi først ut i går. Men nei, det rammer ikke Google, YouTube, Wikipedia eller noe andre større nettsteder (ikke som jeg har opplevd så langt.) Og antagelig bare kunder av NextGenTel her i landet... Geir Endret 26. mars 2008 av tom waits for alice Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 Det ordner seg garantert snart. Cogent har "nappet ut pluggen" som et pressmiddel overfor TeliaSonera, ingen av partene er tjent med at disputten vedvarer særlig lengre. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 Nei, det er opplagt fryktelig dårlig PR for begge parter. Som en amerikansk bekjent sa til meg idag: Silly me. Unlike them, I would have thought an angry customer would start looking for another ISP. :-) Det er vanskelig å forstå logikken bak å irritere kundene sine på den måten Cogent har gjort, bare fordi de håper at TeliaSoneras kunder skal bli enda mer irriterte og TS derfor bøye av først. Men nå er kanskje ikke trafikken like stor den veien. Geir Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 Det er hvis man må gjennom *både* Telia og Cogent man kan få problemer, ikke hvis man må gjennom bare en av dem. Youtube ser ikke ut til å bruke Cogent, f.eks. Jeg vet ikke hvilke store nettsteder som gjør det. Uansett er Cogent en billig-løsning for store volumer, og de fleste større ISPer har derfor en backuplinje gjennom en annen ISP. Det gjør at de fleste steder som i utgangspunktet ville brukt Cogent fortsatt kan nåes. Lenke til kommentar
Panny60 Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 Har canal digital (Søster selskap av telenor) Når jeg skirver tracert kommandoen på cmd, går den igjennom cogents servere (youtube). Hastigheten er rimelig lav også, på noen av videoene må jeg vente i opptil 15 minutter for å få lasta ferdig. Synes canal digital bør informere kundene sine! Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Da fungerer ting for meg igjen. Så i løpet av natten har det visst blitt en ordning på dette. Geir Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Nextgentel ruter trafikken via Teleglobe i stedet for Teliasonera. Etter hva jeg forstår så vedvarer konflikten mellom Cogent og Teliasonera. Lenke til kommentar
Erasus Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Der ser det ut som ting begynner å skje! Har endelig kommet meg inn på de sidene jeg trengte! Phuuu... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå