Gå til innhold

Ram typer

Anbefalte innlegg

Hva er forskjellen på de forskjellige RAM typene? Veit at PC66, PC100, PC133 osv er hastigheten, men hva med PC2100, PC2600 osv? kan ikke skjønne hva tallene står for? Kan jo altids hende jeg er komplett idiot, men tenkte det var best å spørre.

Btw, Apacer DDR 512MB PC266 ECC Reg funker fett sammen med AMD MP 1900+?

Og så det evige spørsmål: Hva betyr Registerd RAM?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PC66, PC100, PC133 osv. indikerer farten på brikkene i MHz ja. Men da det gjelder PC2100, PC2600 osv. (brukes som betegnelse for DDR brikker) røper ikke disse tallene antall MHz, men den teoretiske minnebåndbredden! Altså så blir PC2100 = 2,1 GB/sec. Den Apacer DDR PC266 brikka du snakker om er forresten egentlig PC2100.. bare det at websjappa har kalt den PC266 fordi brikka er godkjent for 266MHz..

Og ja, den brikken ville fungert fint med den CPU'en, men pass på at hovedkort støtter DDR RAM og AthlonXP cpu'er. Og hvis du ikke trenger en SKIKKELIG stabil maskin er det ikke vits i å kjøpe ECC REG minne! Det sakker faktisk minnet litt ned! Men det gjør at unngår feil.. noe som resulterer i en mer stabil maskin. (ECC = Error Correction Code)

Det med Registered RAM er jeg ikke heelt bombesikker på, men mener at alle ram brikkene man har være registered ram HVIS man skal ha mer enn 3 minnebrikker! Så hvis du nå ikke kjøper reg. brikker så fungerer det FETT hvis du ikke skal ha mer enn 3 brikker, men HVEM skal da vel det?! :smile:

Har du tenkt til å overklokke hadde jeg heller kjøpt 2x 256MB brikker, ikke èn 512MB. Har i hvert fall lest noe sjokkerende om TwinMOS brikker.. TwinMOS 256mb brikker er ganske overklokkbare.. klarer CAS2 og middels høy minnebuss.. MEN.. jeg leste en test av en TwinMOS 512MB brikke.. det ville ikke la seg overklokke en dritt. Default FSB er jo 133MHz (ettersom det er DDR blir det 2 x 133MHz = 266MHz) og de klarte ikke presse kortet mer enn latterlige 135MHz!! Og det var med de aller tregeste minne timings.. Tenkte jeg bare skulle si det.

[ Denne Melding var redigert av: mFaFa på 2002-01-10 11:54 ]

Lenke til kommentar

Takker så meget.

Men jeg lurer egentlig fortsatt litt på de mener registerd. Mener, hva er det som er så spes med den, som gjør at man kan ha mer enn 3 brikker?

Quote:

Så hvis du nå ikke kjøper reg. brikker så fungerer det FETT hvis du ikke skal ha mer enn 3 brikker, men HVEM skal da vel det?! :smile:

Jeg. Har tenkt til å ha 4x512MB. Mye vil ha mer, og fanden vil ha fler, eller hva?

120mm CPU vifte på Slot-1 er tingen...helt til taipen løsner og vifta finner ut hvordan det er å styrtlande i skjermkortet......

[ Denne Melding var redigert av: _StatuS_ på 2002-01-10 12:04 ]

Lenke til kommentar

hva er vitsen med mer enn eg gig med ram...windows 2000 har aldri brukt mer enn 500 hos meg. Ligger normalt rundt 200-250 så hva er vitsen med mer.

Til en normal pc(ikke server) trenger man som nevnt ikke ecc minne. bør holde med standard ddr ram hvis man ikke skal mer enn 3 brikker

Lenke til kommentar

Hvis du kjøper registered ram brikker vil det være mer stabilt og høyere kvalitet enn de billigere u-registrerte.

Husker ikke helt, men jeg tror kanskje det skal gå uten registered.

Blir ikke det jævelig dyrt med 4x512 MB......?

Lenke til kommentar

_StatuS_, det er slik at chipsettene på hovedkortene MÅ ha Registered DDR RAM hvis du skal bruke mer enn 3 plasser. Unnskyld fransken min.. men HVA f*** skal du med 2048MB DDR RAM?!! Kan vedde fingern min på at du ikke merker forskjell fra 1GB til 2GB DDR RAM!

Du må heller tenke kvalitet i steden for kvantitet :wink: PC'en blir ikke noe raskere med 2GB RAM enn 1GB.. den klarer ikke bruke alt det minnet.. men FARTEN på minnet den klarer å bruke har noe å si! Skjønner? Dermed bør kjøpe gode brikker som klarer CAS2 etc. og høy minnebuss.

Lenke til kommentar

Enkelt. Den skal brukes som kombinert SQL/Oracle server koblet opp mot arkivsystemet vårt på jobben. Dette er et system som ca 150 mennesker bruker til en hver tid, og min (kjære?) sjef er så smart at (sitat): "For å spare penger, og minske arbeidsmengden på IT-kyndig, mener jeg at det bare er nødvendig med en server, som vil fungere som fil-server, på-loggings server, database server og intranet server +++."

Duste-sjef. Burde i allefall ha fil og database server på to forskjellige maskiner. Mener nå jeg. Og ang pris: I don't give a shit. Jobben payer *s*

120mm CPU vifte på Slot-1 er tingen...helt til taipen løsner og vifta finner ut hvordan det er å styrtlande i skjermkortet......

[ Denne Melding var redigert av: _StatuS_ på 2002-01-10 14:08 ]

Lenke til kommentar

Okey.. det endret saken litt ja! Tenkte du skulle ha den som "hjemmepc" jeg.. så jeg reagerte litt.. hehe. Jaja.. men hva skjer hvis du finner ut at AMD ikke var godt nok som server? AMD er jo tross alt bannlyst fra server markedet.. men men. Du må i hvert fall ha DUAL-Hovedkort! 760MPX er chipsettet å gå for :smile: Og kjøp DDR RAM som er ECC REG ja..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...