Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Konflikten i Darfur

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg skal ha et lite fordrag om konflikten i Darfur i samfunnsfag på tirsdag, 1.klasse studiespes.

Har funnet mye info på nett, men lite av det jeg har funnet er særlig oppdatert, så tenkte jeg kunne prøve å oppsummere det jeg har funnet ut hittil, så hvis noen hadde giddet og sett gjennom og sett om jeg har misforstått noe eller at det er noe jeg burde legge til :)

Konfliktens grunnlag ligger i landsskapsendringer i Sudan, nordelige-Sudan blir mer og mer gjort om til ørken og det blir tørke. Det fører til at det muslimske nomade-folket må bevege seg sydover for å få dyrket i områder som opprinngelig tilhører de kristne. Itillegg så har Darfur-provinsen følt seg noe oversett i Fredsavtalen som ble underskrevet i 2003, etter en 21 års lang krig. Konflikten i Darfur står altså mot den muslimske militsgruppen Janjaweed, som har fått støtte fra regjeringen (selv om de ikke innrømmer det), mot kristne opprørske grupper. Vi kan si at konflikten står mellom arabere og ikke-arabere i området. Som nevnt så har regjeringen støttet Janjaweed med våpen og bistand til aksjoner.

Så mange som 200 000 mennesker har mistet livet i væpnede situasjoner og som resultat av under- og feilærnæring.

FN har overvåket konflikten, men regjeringen i Sudan har truet med at de vil se på FN soldatene som utenlandske inntrengere, det er forløpig bare Den Afrikanske Union (AU) som har fått tillatelse til å ha hjelpestyrker i konfliktområdet.

Noen som har tips til fakta jeg burde legge til eller fjerne? Gjerne litt om FNs rolle i konflikten, der fant jeg lite.

Mvh

Martin

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...