kayes Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 Heisann folkens, Har ett problem med 2,5" disken som står i laptopen til samboeren min. Jeg skal prøve og beskrive problemet så godt som mulig. 1. Det jobbes i Word med en .doc fil da word må avsluttes pga. uventet feil og må avsluttes. 2. Word lukkes, og åpnes igjen. backup filen åpnes og det siste som var skrevet borte. 3. skjermen på laptopen ble lukket hardt igjen (sinna studinne) 4. Pc blir forsøkt startet på nytt, men da kommer man til en svart skjerm med ca 6 linjer tekst og symboler som ikke gir noen mening. 5. Kjørte diagnose på Harddisken, og fikk opp "disk read error" og diagnosen kunne ikke starte. Etter dette ble det kjøpt inn overgang fra 2,5" -> 3,5" og problemdisken ble satt inn i stasjonær pc med en annen ATA disk som primary (med vista) og problemdisken som slave. 1. Begge harddiskene startet, ingen ulyder varmeutvikling etc. 2. Boot screen viser begge diskene (120GB primary, og 80GB Slave(problemdisk)) 3. Primary disken kommer til der Vista er på vei til å starte opp, og mellom der og vinduet med brukere / passord blir skjermen svart og pcen restarter etter ca 3 min. 4. loop på 1 - 3 i det uendelige. Jeg ser for meg at løsningen blir å installerer ett program som kan restarte pcen for så å feilsøke/ recovery av data, men jeg aner ikke hva slags program det kan være. Så hvis det er noen her som vet om ett recovery program som kan starte opp pcen med begge diskene i så er det ett stort steg i riktig rettning. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 Du kan prøve å dra det hele inn i Linux med Ubuntu eller Knoppix (Boot fra CD, Live CD som det kalles) Om det fusker da har du alternativ nr 2. Smekk problem disken inn i ett USB kabinett og la OS'et boote opp før du prøver å koble til disken. Om det hele fortsatt krasjer da er jeg tom for råd for øyeblikket i allefall. Lenke til kommentar
capy Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 det finnes også windows cd'er som booter opp. disse kan lastes ned fra diverse "ulovlige" torrentsteder. regner med jeg ikke trenger å si mer;) Lenke til kommentar
kayes Skrevet 26. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2008 Du kan prøve å dra det hele inn i Linux med Ubuntu eller Knoppix (Boot fra CD, Live CD som det kalles) Om det fusker da har du alternativ nr 2.Smekk problem disken inn i ett USB kabinett og la OS'et boote opp før du prøver å koble til disken. Om det hele fortsatt krasjer da er jeg tom for råd for øyeblikket i allefall. Har tenkt på USB alternativet, kommer til å kjøpe en slik sak hvis jeg ikke finner noe annet alternativ. takk for svar det finnes også windows cd'er som booter opp. disse kan lastes ned fra diverse "ulovlige" torrentsteder. regner med jeg ikke trenger å si mer;) Torrent? hva er det? Bootingen er ikke problemet, men booting når jeg har problemdisken tilkoblet. Lenke til kommentar
kayes Skrevet 26. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2008 Bump Noen som vet om ett program som kan hjelpe her? Lenke til kommentar
Hugbees Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 Støtter Linux på live-cd. Sjekk ut insert (http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=99853), bare å brenne ut på cd og boote så har du masse enkle verktøy. Lenke til kommentar
kayes Skrevet 27. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2008 Støtter Linux på live-cd. Sjekk ut insert (http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=99853), bare å brenne ut på cd og boote så har du masse enkle verktøy. ok, skal sjekke det ut i morgen. Takk for hjelpen folkens Lenke til kommentar
kayes Skrevet 28. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2008 Kjøpte USB Harddisk kabinett i dag. 1. Plugget den i etter montering. 2. Pcen min finner ny USB device, og den får også opp at det er en harddisk (ST91736 eller noe) 3. Prøvde å gå inn i min datamaskin for å få oversikt over Harddiskene, men da låste pcen seg etter en stund.. 4. Restartet og prøvde "Computer - Manage - Storage - Disk management" men det kom ikke opp noe der heller. Problemdisken i USB harddisk kabinettet starter opp og lager ikke noen ulyder, den går som en klokke. Den blir installert men kommer aldri opp i oversikten over Harddiskene (pcen fryser) Noen som har flere forslag? Holder på å brenne http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=99853 på CD for å på se om det fungerer nå. Lenke til kommentar
kayes Skrevet 28. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2008 Jeg har prøvd Linux knappix eller hva det heter nå, men skjønner ikke så mye av det. tror jeg fikk igang en restore av filer, men den gikk opp til 62 timer før den var ferdig, så stoppet den bare, prøvde jeg å starte den igjen kunne jeg begynne der den stoppet sist, men stopper bare med en gang. Noen som har prøvd ett annet enklere program med gode resultater? Er litt viktig å få tak i en fil som ligger på den disken, sammboeren min har jobbet med en oppgave i over 1 mnd, og den skal inn neste uke. ALL hjelp blir satt stor pris på Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 (endret) Du kan prøve getdataback fra runtime.org . Adde getdataback programmet på en BARTPE boot CD du lager . Kjøre recovery fra bootCD av 2.5" disk til USB disk tilkoplet fra du booter . Se : https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=927146&hl= Edit: Det hender det går med noen forsøk for å lage/brenne ISO riktig , så bruk gjerne en CDRW disk til du har fått det riktig. Endret 28. mars 2008 av syar2003 Lenke til kommentar
tormoddf Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 (endret) Du kan også forsøke OnTrack EasyRecovery eller SpinRite. Finnes sikkert noen tilsvarende gratis open-source-alternativer også, men kommer ikke på noen i farten. Om dere er villig til å betale for det er ibas.no veien å gå. Men det blir garantert dyrt. Endret 28. mars 2008 av tormoddf Lenke til kommentar
kayes Skrevet 29. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2008 (endret) Du kan prøve getdataback fra runtime.org .Adde getdataback programmet på en BARTPE boot CD du lager . Kjøre recovery fra bootCD av 2.5" disk til USB disk tilkoplet fra du booter . Se : https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=927146&hl= Edit: Det hender det går med noen forsøk for å lage/brenne ISO riktig , så bruk gjerne en CDRW disk til du har fått det riktig. Har laget denne cden nå og skal teste det nå, gir en feedback når det er gjort. Takk for svar Du kan også forsøke OnTrack EasyRecovery eller SpinRite. Finnes sikkert noen tilsvarende gratis open-source-alternativer også, men kommer ikke på noen i farten. Om dere er villig til å betale for det er ibas.no veien å gå. Men det blir garantert dyrt. Skal teste dette hvis det andre ikke fungerer, Ibas blir for dyrt for oss studenter :S så hvis vi ikke greier å få tilbake skoledokumentene selv må vi se dem som tapt. Edit: Jeg så formatet på disken nå, og det er RAW... mener å huske at det ikke er så bra... Endret 29. mars 2008 av kayes Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 (endret) Jeg ville prøvd hirens boot CD. Edit: Jeg synes Hirens boot CD (evt. multi boot cd) er en genial "rescuedisc" som takler det meste. Har reddet meg mang en gang enten maskinen har gått til h.. eller jeg skal ta et "ghost image" Endret 29. mars 2008 av Melkekartong Lenke til kommentar
kayes Skrevet 29. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2008 Jeg ville prøvd hirens boot CD. Takk for den linken, der var det mye verktøy som kanskje kan få fram data igjen skal kikke på den også! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå