kake_fisk Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 Jeg brukte denne koden: #include <iostream> using namespace std; int main() { int variable; variable=5; cout << "Variablen er " cout << variable; cin.ignore(numeric_limits<int>::max(), '\n'); cin.get(); return 0; } Men fikke beskjed om at de forventet ';' foran cout, så jeg skiftet koden til denne: #include <iostream> using namespace std; int main() { int variable; variable=5; cout << "Variablen er " ;cout << variable; cin.ignore(numeric_limits<int>::max(), '\n'); cin.get(); return 0; } Den virket... Men den skal jo virke uten ';' foran, skal den ikke? Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 Du har glemt semikolonet på linja ovenfor. Lenke til kommentar
Giddion Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 Den virket...Men den skal jo virke uten ';' foran, skal den ikke? Nei.. du kaller på funksjonen << og da må du ha ; etter som i f. eks. int i = 2 <<2; Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 Det han mener er at det ikke skal være semikolon foran cout (vel, det går jo, men er langt fra standard syntaks), og det stemmer det. Grunnen til at kompilatoren klager er at det ikke er noe semikolon som avslutter den forrige cout-setningen. Lenke til kommentar
kake_fisk Skrevet 26. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2008 oja, lol, at jeg ikke så det :S Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 Men fikke beskjed om at de forventet ';' foran cout, så jeg skiftet koden til denne: Hehe, må si det var en original tolkning. Lenke til kommentar
kake_fisk Skrevet 27. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2008 fikk ett nytt problem men tenkte at jeg ikke gadd å lage en ny topic... Hvorfor vriker ikke denne koden? #include <iostream> using namespace std; void box(int length, int width, int height); int main() { cout << "Enter the length "; cin >> length; cout >> "Enter the width "; cin >> width; cout << "Enter the heigth "; cin >> height; cin.ignore(numeric_limits<int>::max(), '\n'); cin.get(); return 0; } void box(int length, int width, int height) { cout << "Volume inside box is " << length * width * height << "\n"; } Jeg har jo brukt cin akkurat som alle guidene sier... Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 Så kjapt igjennom og du blander mellom height og heigth. Height er rett. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 Du kallar vel ikkje box i main, og dermed blir han ikkje køyrt, viss ikkje eg har lest feil. Lenke til kommentar
kake_fisk Skrevet 27. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2008 hmm, fikset det men det virker fortsatt ikke. foresten så er den røde streken over cin >> lenght.. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 Det og, kan like greit gjøres slik: #include <iostream> using namespace std; int main() { int length, height, width; cout << "Enter the length "; cin >> length; cout << "Enter the width "; cin >> width; cout << "Enter the height "; cin >> height; cout << "The volume is " << length * height* width; cin.ignore(numeric_limits<int>::max(), '\n'); cin.get(); return 0; } Lenke til kommentar
Arne Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 kake_fisk: Du har ikkje deklarert variablane i main og då kan du ikkje tildele dei verdiar. Lenke til kommentar
kake_fisk Skrevet 27. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2008 ja, ser det nå... men hvordan kan jeg gjøre det da? høres litt komplisert ut :S Lenke til kommentar
Arne Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 (endret) Du kan jo gjere det slik Matsemann viser til, utan den funksjonen! Viss du skal deklarere tre integers, gjer du slik: int height, width, lenght; EDIT: Leif på besøk. Endret 27. mars 2008 av Arne Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 (endret) Du bør i alle fall ikke begynne å styre med funksjoner før du vet hvordan du definerer variabler. Endret 27. mars 2008 av Jaffe Lenke til kommentar
Arne Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 Kanskje denne kan hjelpe deg? #include <iostream> using namespace std; double areal_boks(double w, double h, double l) { return w*h*l; } int main() { double width, height, lenght; cout << "Enter the length "; cin >> lenght; cout << "Enter the width " << endl; cin >> width; cout << "Enter the heigth "; cin >> height; cout << areal_boks(width, height, lenght) << endl; cin.ignore(numeric_limits<int>::max(), '\n'); cin.get(); return 0; } Outputten/inputten er sikkert litt rotete, men sjølve programmet funkar fint her. Lenke til kommentar
kake_fisk Skrevet 27. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2008 okay takk Men jeg gjør det har bare får å lære.. Og jeg vet hvordan jeg definerer variabler, tror jeg xD Lenke til kommentar
Strange_quark Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 (endret) fikk ett nytt problem men tenkte at jeg ikke gadd å lage en ny topic...Hvorfor vriker ikke denne koden? #include <iostream> using namespace std; void box(int length, int width, int height); int main() { cout << "Enter the length "; cin >> length; cout << "Enter the width "; //"<<" for cout ">>" for cin cin >> width; cout << "Enter the heigth "; cin >> height; cin.ignore(numeric_limits<int>::max(), '\n'); cin.get(); return 0; } void box(int length, int width, int height) { cout << "Volume inside box is " << length * width * height << "\n"; } Jeg har jo brukt cin akkurat som alle guidene sier... #include <iostream> using namespace std; void box(int length, int width, int heigth); int main() { int length=0, heigth=0, width=0; //Deklarering av variable cout << "Enter the length "; cin >> length; cout >> "Enter the width "; cin >> width; cout << "Enter the heigth "; cin >> heigth; box(length, heigth, width); //Kaller funksjonen box(int, int, int) cin.ignore(numeric_limits<int>::max(), '\n'); cin.get(); return 0; } void box(int length, int width, int height) { cout << "Volume inside box is " << length * width * height << "\n"; } Tror dette skal funke Edit: Kompilerte koden og den virket! Endret 1. april 2008 av Strange_quark Lenke til kommentar
Mapster Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Hvis du er ute etter å lære så er ikke de "Lær c++ på en dag" guidene noe særlig å satse på... De har en litt forvridd lære metode, som f.eks å hoppe over forklaringer av essensielle aspekter av c++ for å kunne vise litt mer kompliserte program. Enkelt og greit så lærer du ikke hva som gjør at programmet fungerer. Kjøp deg en bok, eller lån en på biblioteket, hvis du virkelig er interessert i å lære. (Se tråden om c++ bøker for anbefalinger her) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå