Koma Skrevet 27. februar 2003 Del Skrevet 27. februar 2003 Hei, godtfolk! Jeg har en D-Link DI-713 der jeg har koblet til en wireless laptop. I tillegg har jeg koblet opp to stasjonære med kabel. Nå har jeg lagt merke til at jeg har fått inn et tilgjengelig nettverkssted til ved siden av min. Denne kan jeg selvfølgelig ikke koble meg til da denne trenger en web key. Ikke ønsker jeg det heller. På min har jeg enable en wep key og under setting har jeg skrevet inn koden på det trådløse nettverkskortet. Når jeg åpner "tilgjengelig nettverk" kommer det opp et utropstegn med beskjeden: "Dette trådløse nettverket er ikke sikret. Siden det ikke brukes en nettverksnøkkel (WEP) til godkjenning eller datakryptering, vil data som sendes over dette nettverket kunne komm uvedkommende i hende" Holder ikke dette for at uvedkommende ikke skal komme inn på mitt nettverk og lese mine felles dokumetner? Fungerer ikke denne gatewayen som en brannmur? Hva må jeg eventuelt gjøre for å sikre meg dersom det ovenfor ikke fungerer? Jeg setter pris på all råd og veiledning. Lenke til kommentar
rornes Skrevet 27. februar 2003 Del Skrevet 27. februar 2003 Har samme router. Den er meget bra, men ikke særlig tess til firewall, heller en gateway. (har du skiftet passord på routeren???) Prøv å ping hele subnettet ditt eks: 10.0.0.255, eller bruk en IP scanner, for å se om andre er koblet opp. Annbefaler å disable ping fra wan i routeren. Likevel så har alle full tilgang innenfra hvis en knekker wep krypteringen. Noe som kan bli gjort på 10 minutter. Ikke kjør dhcp! Sperr alle andre IP'er som du ikke bruker. Hvis du ønsker firewall, så kjør firewall (eks. ZoneAlarm) på alle klienter. Da vil du avsløre en mulig hacker som scanner subnettet ditt. Du må sette riktig wep nøkkel (med ant bit) i routeren oxo. Har også hørt om et sikkerhetshull i den gamle software'en. Updater biosen. (bruk Europa standard, og ikke den jalla Amerikanske biosen) Lenke til kommentar
boza Skrevet 27. februar 2003 Del Skrevet 27. februar 2003 3 step som gjør det gansle vanskelig å komme inn på trådløst. Endre navnet på nettet, ikke la standard navnet så på.SSID Skriv inn MAC adressene til pscene dine, bare la basen ta imot de adressene, ingen andre. Altså det er en veldig bra sikkerhet i seg selv. Krypter. Lenke til kommentar
Koma Skrevet 27. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2003 Takk for fine svar! Jeg har nå innstallert Norton Firewall. Holder dette uvedkommende borte fra å bruke nettverket mitt? Hvordan finner jeg MAC adressen til pcene min? Jeg vet dette er newbie spørsmål... Jeg tok en titt på wep nøkkelen. Jeg kan ikke huske hvor jag fant den koden. Det er ingen av siffrene sm stå bak på kortet/antenna. Jeg tror d-linken fant den selv. Er dette mulig. Hvilken kode av de forskjellige bak på antenna skal jeg eventuelt bruke? Jeg takke for all hjelp Lenke til kommentar
m-kane Skrevet 27. februar 2003 Del Skrevet 27. februar 2003 De fleste routere har et valg for MAC. Det kan du ofte få en liste over MAC som er på nettet, og så kan du velge legg til. Sørg for at bare godkjente MACs får adgang til nettet. Lenke til kommentar
espenju Skrevet 27. februar 2003 Del Skrevet 27. februar 2003 MAC-adressen finner du ved å starte command-promten: startruncmd på win2000xp (regner med du kjører dette). Skriv ipconfig/all og da finner du Physical Address. Denne skal du også finne inne på D-linken. Tror den viser oversikt over de som har vært inne på routeren. Lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå