Gå til innhold

Intel firekjerne i vinden


Anbefalte innlegg

LaGrande er da ikke noe svært å reklamere for. Kan missbrukes av DRM-kåte selskaper som ønsker å kontrollere hverdagen vår.

 

Edit: http://en.wikipedia.org/wiki/LaGrande

Ja, det er riktig. Vi må holde DRM-kåte selskaper som Microsoft, Sony og Apple i ørene slik at de ikke misbruker LaGrande. Det samme gjelder overvåkningskåte myndigheter.

 

Men bortsett fra dette kan LaGrande faktisk bli veldig nyttig. D.v.s. dersom man ser nytteverdien utover den rent kommersielle proteksjonismen (det er jeg langt fra sikker på at selskaper som Microsoft vil gjøre, men vi får se). LaGrande kan bli nyttig i virtualisering, bekjempelse mot virus og i sikkerhetskritiske miljøer, som f.eks. i militære applikasjoner og offentlig helsesektor.

 

Kan man ikke disable LaGrande i biosen?

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
LaGrande er da ikke noe svært å reklamere for. Kan missbrukes av DRM-kåte selskaper som ønsker å kontrollere hverdagen vår.

 

Edit: http://en.wikipedia.org/wiki/LaGrande

Ja, det er riktig. Vi må holde DRM-kåte selskaper som Microsoft, Sony og Apple i ørene slik at de ikke misbruker LaGrande. Det samme gjelder overvåkningskåte myndigheter.

 

Men bortsett fra dette kan LaGrande faktisk bli veldig nyttig. D.v.s. dersom man ser nytteverdien utover den rent kommersielle proteksjonismen (det er jeg langt fra sikker på at selskaper som Microsoft vil gjøre, men vi får se). LaGrande kan bli nyttig i virtualisering, bekjempelse mot virus og i sikkerhetskritiske miljøer, som f.eks. i militære applikasjoner og offentlig helsesektor.

 

Kan man ikke disable LaGrande i biosen?

 

AtW

 

Det vil jeg annta man kan, som med så og si alle avanserte CPU "ekstrafunksjoner", men problemet er at dersom et stort firma (eksempelvis Sony) skulle få gjennomslag for å misbruke Lagreande på en slik måte, så ville eksempelvis ikke produktene fra Sony fungere på din maskin ved mindre Lagrande var aktivert. Da er du altså like langt. Du kan da enten velge å totalt boikotte produktene fra de selskapene som bruker slike metoder, eller bøye deg i støvet og la deg rævkjøre. Det er kanskje lett å boikotte i begynnelsen hvis det bare er ètt selskap, men hvis det blir mange nok så risikerer du å stå igjen til slutt med ingen alternativ utneom å slutte med å bruke slike produkter totalt. Det er "dommedags-scenarioet" vi står ovenfor i værste tilfelle - dagen der maskinen du har kjøpt ikke lenger jobber for deg, men for Sony.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Men: Hva i himmelens navn er det denne artikkelen forsøker å fortelle meg? At Intel er best og ikke har konkurranse? Det er jo åpenbart ikke noe nyhetspoeng her, i alle fall som jeg klarer å finne...

 

Det var et eller annet med artikler som bør inneholde "hvem, hva, hvor, når, hvordan, hvorfor".

Enig. Alt ble galt her:

1) "Nyheten" om at Intel har overtaket er ingen nyhet.

2) Det eneste som evt. kunne ha nyhetsverdi, nemlig at disse prosessorenen nå endelig er blitt tilgjengelig i store mengder i Norge (slik det står i artikkelen), er feil.

 

Ikke bra, hw.. Og da har jeg ikke nevnt gramatikkfeilen i overskriften. Det får heller passere. ;)

Lenke til kommentar
Kan man ikke disable LaGrande i biosen?

Sikkert. Jeg vet ikke hvordan dette er i nåværende versjoner av BIOSer fra Award, AMI og andre, men fremtidige versjoner vil antagelig ha mulighet for å slå den på (jeg regner med at den er avslått som standard).

 

Ang. om artikkelen er en nyhet, som mange her stusser over, så er jeg enig i at den kunne vært formet på en bedre måte. Disse prosessorene er jo heller ikke tilgjengelig i Norge ennå, slik det hevdes i artikkelen. Det eneste nye som jeg kan se, er at Intel har problemer med å dekke etterspørselen. Så noen må jo ha fått dem på lager, men altså ikke i Norge.

Lenke til kommentar
Jeg er enig med MMM. Dette ligner ren reklame for Intel. Faktisk i slik grad at jeg begynner å få reelle mistanker om at noe ikke er som det skal være, for å si det sånn. Hva er egentlig nyheten her?

Jeg tror man skal være forsiktig med å komme med slike spekulasjoner...

Selvsagt. Jeg gjør bare Hardware.no oppmerksomme på at artikkelen lett kan tolkes slik dersom de ikke snarest kommer med en forklaring på hva mente med den.

Lenke til kommentar

Seriøst, jeg liker ikke å klage på hw.no; for konseptet er ikke til å leve uten. MEN kvaliteten synker stadig på artikler og nyheter. Greit at dette er en på kanten til agurknyhet som "alle" trykker, men hva med å prøve å heve seg litt over "alle" med å idet minste ha oppbacking for det man skriver?

Lenke til kommentar

Denne artikkelen har i hvertfall null rot i virkeligheten, da som alle andre har sagt allerede, disse prosessorene aldri har rørt norsk jord til dags dato!

 

Usikre leveringsdatoer som bare forskyves konstant. Jeg begynner å bli temmelig lei av Intel. Kommer disse Q9xxx prosessorene i år eller neste år, og hva skjedde med E8xxx egentlig?

 

Og jeg er enig i at denne artikkelen ligner veldig på noe som kunne vært en direkte gjengitt pressemelding fra Intel, men er det?

 

Krysser fingrene for at min Q9450 CPU kommer på lager før i juni så jeg får den ene delen jeg mangler til ny PC...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...