Gå til innhold

Bare en linse.


Anbefalte innlegg

Jeg trenger noen tips om valg av linse. Jeg ønsker bare å ha en linse for å slippe å dra på for mye. Hvilken linse kan anbefales? Megazoom, kitzoom, vidvinkelzoom, fastoptikk? Det blir nok en zoom selv om de fleste har dårligere lysstyrke enn fastoptikk. Zomm med lysstyrke 2,8 er forresten utenfor mitt budsjett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor viktig er bildekvalitet for deg? Hva slags situasjoner skal du ta bilder i? (Og hva slags kamera har du?)

 

En 50mm er en flott portrett-linse, og bra på konsert også. Men ikke spesielt bra til å ta bilder inne i arkitektoniske perler. Og ei heller til å ta bilder av ungen som spiller fotball på lag. Du må bruke beina istedet for å zoome. En 30mm er enda mer anvendelig, for 50mm er litt trangt til vanlig. En normalzoom er ikke like lyssterk - så konsertbilder blir vanskeligere. Men til gjengjeld er disse bedre når du er turist i et stort vakkert rom.

 

Om du er villig til å ofre litt optisk kvalitet for å få en eneste linse til sånn ca alt, så finnes det mange 18-200mm'ere. Men de som hadde en sånn ble helt sjokkert da de så hva jeg fikk til med 50mm'ern min. Samtidig er det jo digg å skru på objektivet og umiddelbart få et anvendelig utsnitt.

Lenke til kommentar

50 mm er bare å glemme som eneste objektiv på et vanlig speilreflekskamera. Det er for spesielt interesserte og ikke for generell bruk. På Nikon D3 eller Caon 5D kan man begynne å tenke på det. 18-70 mm dekker det aller meste for de fleste.

 

Et hint er at selv om man ikke vil dra på alle objektivene så er det en fordel å ha mer enn et. Man trenger jo ikke ta med seg alle sammen.

 

Jeg har et 18-70 som jeg bruker hvis jeg ikke vet hva jeg skal ta bilde av. Hvis jeg vet hva jeg skal ta bilder av så velger jeg et passende fastobjektiv eller 10-20 mm zoom.

 

Man lærer ofte mer hvis man bruker "feil" objektiv av og til, da må man tenke og være kreativ og man ender ikke opp med de samme kjedelige bildene hele tiden.

Lenke til kommentar

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

 

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

 

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men p_report.gif gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Lenke til kommentar
Unødvendig quoting samt dårlig bruk av emnefeltet blir sett på som upasselig, og kan bli sensurert eller endret av moderatorer. Overdreven bruk av såkalt SMS-språk, utropstegn/spørsmålstegn, forkortelser osv. skal unngås. Emnefeltet skal beskrive innholdet i tråden. Eksempel: Problem med TV-ut på Radeon 9800. Dårlig bruk av emnefelt medfører stengning av tråden.
Et bra emnefelt er et emnefelt som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese emnefeltet.

Tråden har et dårlig emnefelt og er derfor blitt stengt. Vennligst les utdraget over fra retningslinjene og netiketten angående dette.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...