Gå til innhold

TEST: MS Wireless Intellimouse Explorer for Bluetooth

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Endelig kom det en test av denne. Er litt skeptisk til mus og tastatur fra Microsoft. Har aldri hatt sansen for dem. Synes at Logitech sine produkter virker mer gjennomført. Mindre plastic fantastic på en måte.

Noen som vet om Logitech har noen planer om å lansere tilsvarende? Har en bærbar med innebygget Bluetooth. Hadde vært greidt med en trådløs mus det jeg ikke trenger en basestasjon.

Lenke til kommentar
Noen som vet om Bluetooth ting (som denne musen) vil forstyrre min trådløse overføring av TV/Ut til tven som også går på 2,4GHz ?

Dette er en interessant problemstilling. Trolig vil det gå bra, men siden Bluetooth foretar hyppig frekvenshopping kan det hende man vil støte på problemer. Særlig hvis man har mye utstyr som benytter 2.4 GHz-båndet (trådløse telefoner, mobiltelefoner, PDAer, mikrobølgeovner! osv). Disse eventuelle kollisjonene er neppe nok til å ødelegge bildet for din trådløse "bildeoverfører" merkbart, men det kan tenkes at man kan oppleve at musen "henger" seg i et brøkdel av et sekund e.l.

Vi testet forøvrig musen side om side med en trådløs ISDN-telefon, uten å merke problemer relatert til dette.

En artikkel som tar for seg noe av dette temaet finnes her.

Lenke til kommentar

Savnet litt info om hvor bra dette Bluetooth adapteret til MS fungerte.

Det fungerte helt fint! :) Eller var det noen spesielle sider ved denne du tenkte på? Som en tilleggskommentar kan jeg si at Microsoft planlegger å lansere flere Bluetooth-baserte produkter i fremtiden, og at man da kan benytte denne "basestasjonen" ifm disse (styrer opp til 7 enheter totalt).

Og muligens en liten test om hvorvidt det er mulig å bruke musen i f.ex Linux eller på Mac OS X ?

Musen vil iallfall ikke fungere i OS X. Jeg tviler også på at den kan kjøres sammen med Linux. MS understreker ganske nøye at den kun fungerer i Win XP med SP1.

Noen som har peiling på når MS kommer med sin Bluetooth pakke med både tastatur og mus i ?

ITbutikken ser ut til å ha denne pakken inne nå. Om de har den med norsk tegnsett er jeg ikke sikker på, men det går jo an å høre med de :)

Lenke til kommentar
Noen som vet om Bluetooth ting (som denne musen) vil forstyrre min trådløse overføring av TV/Ut til tven som også går på 2,4GHz ?

Dette er en interessant problemstilling. Trolig vil det gå bra, men siden Bluetooth foretar hyppig frekvenshopping kan det hende man vil støte på problemer. Særlig hvis man har mye utstyr som benytter 2.4 GHz-båndet (trådløse telefoner, mobiltelefoner, PDAer, mikrobølgeovner! osv). Disse eventuelle kollisjonene er neppe nok til å ødelegge bildet for din trådløse "bildeoverfører" merkbart, men det kan tenkes at man kan oppleve at musen "henger" seg i et brøkdel av et sekund e.l.

Vi testet forøvrig musen side om side med en trådløs ISDN-telefon, uten å merke problemer relatert til dette.

En artikkel som tar for seg noe av dette temaet finnes her.

Vel, jeg vil ikke si det. Jeg har en 2,4 GHz trådløs overføring av videosignaler fra pc'en til tv'en. Når jeg bruker den nye MS Bluetooth musa, så blir bildet veeeeldig forstyrret. Ser helt forferdelig ut. Men den blir faktisk også litt påvirket når noen bruker microbølgeovnen, så den er kanskje ikke den beste på markedet.

Men omvendt er det ingen problemer: musa fungerer helt smertefritt, og jeg har aldri opplevd at noe forstyrrer den. Så den sikre forbindelsen som Bluetooth oppretter ser ut til å fungere bra!

Er det noen som vet om det er mulig å få tak i trådløs videooverføring som ikke går på 2,4GHz?

Lenke til kommentar

Det fungerte helt fint! :) Eller var det noen spesielle sider ved denne du tenkte på? Som en tilleggskommentar kan jeg si at Microsoft planlegger å lansere flere Bluetooth-baserte produkter i fremtiden, og at man da kan benytte denne "basestasjonen" ifm disse (styrer opp til 7 enheter totalt).

ITbutikken ser ut til å ha denne pakken inne nå. Om de har den med norsk tegnsett er jeg ikke sikker på, men det går jo an å høre med de :)

Digg at Itbutikken har den inne! Denne pakken må dere teste! :)

Såg ut til å være med norsk, siden den låg i den norske avdelingen lissom... ;)

Om det var noen spesielle sider? nja, dere testet basen med helt andre enheter? Type SiemensS55 eller et ISDN kort eller noe i den duren... Kan aldri vite med MS om de ikke bygger egne greier på åpne standarder... ville jo ikke vært første gang... :)

Lenke til kommentar

Hele poenget med bluetooth-overføring er jo at den skal fungere til mange forskjellige apparater. Fungerer denne kun til en medfølgende mottager, eller vil den kunne funke mot f.eks en bærbar med innebygget bluetooth?

Hva med mobiltelefoner? ;)

Hvis ikke, er det hipp som happ om den bruker bluetooth eller annen teknologi.

Lenke til kommentar
Fungerer denne kun til en medfølgende mottager, eller vil den kunne funke mot f.eks en bærbar med innebygget bluetooth?

Hva med mobiltelefoner? ;)

Vi har ikke testet det ut, men den skal fungere mot andre enheter også.

MS har visstnok implementert følgende Bluetooth-profiler i sin "stack":

- Dial-up networking (DUN)

- Human Interface Devices (HID, tastatur, mus etc).

- Hard Copy Cable Replacement (HCR, for trådløs printing etc).

Bluetooth-basete enheter som benytter en av disse profilene skal derfor kunne fungere mot Microsofts "transiever". Om de gjør det i praksis gjenstår å se, men uansett skal problemer relatert til dette være en smal sak å fikse i form av driveroppdateringer fra MS.

Lenke til kommentar

Vel, jeg vil ikke si det. Jeg har en 2,4 GHz trådløs overføring av videosignaler fra pc'en til tv'en. Når jeg bruker den nye MS Bluetooth musa, så blir bildet veeeeldig forstyrret. Ser helt forferdelig ut. Men den blir faktisk også litt påvirket når noen bruker microbølgeovnen, så den er kanskje ikke den beste på markedet.  

Men omvendt er det ingen problemer: musa fungerer helt smertefritt, og jeg har aldri opplevd at noe forstyrrer den. Så den sikre forbindelsen som Bluetooth oppretter ser ut til å fungere bra!  

Er det noen som vet om det er mulig å få tak i trådløs videooverføring som ikke går på 2,4GHz?

Yep...har sett noen selge noe som går på neste åpne frekvensbåndet på 5.7Ghz, men husker ikke hvor og hvilken pris. Dog det vil også være forstyrrelser der i form av IEEE802.11a og HiperLAN2 som 2.4Ghz har forstyrrelser fra IEEE802.11b og Bluetooth. 5.7Ghz bredden har dog litt høyere kapasitet naturligvis og ikke minst dyrere antagelig.

Uansett...det er ofte mulig med variasjoner på 2.4 ghz bbredden i form av f.eks kanaler på utstyret. Jeg kjører jo WLAN, Trådløstelefon og Bluetooth blant annet uten noe særlig forstyrrelser dem i mellom. Dette etter å ha stilt inne utstyret på forskjellige kanaler. Bluetooth-en er litt verre når det kommer til å stille inn egene kanaler for akkurat den, men det fungerer faktisk bra uten å gjøre det. Såvidt jeg husker så var ihvertfall Bluetooth "kompabilteten" med annet 2.4 ghz utstyr også en issue når Bluetooth standaren ble utformet, resultatet av diskusjonen husker jeg heller ikke. Når jeg har prøvd videooverføring så har faktisk mikrobølgeovnen på kjøkkenet vært det eneste som har skapt litt spraking og litt hvite prikker på skjermen.

Har forøvrig ikke testet MS musen så vet ikke om den bluetooth implementasjonen er etter standaren. Men enig at det ikke ville vært første gang MS bygger sin egen greie rundt en standard. Akkurat som Nokia sine bluetooth telefoner som heller ikke følger standaren fra Ericsson.

./C

Lenke til kommentar

Det burde kanskje blitt testet ut om bluetooth adapteret kunne brukes til mer enn bare musen? Altså feks. til mobiltelefon...

Hvis dette går blir musen raskt rimelig, da man slipper å også kjøpe et adapter til mobiltelefonen...

Lenke til kommentar

Hei!

jeg kjøpte ovennevnte mus her om dagen, og klødde meg vel og lenge i hodet for å finne ut hvordan jeg skulle få den til å virke. Det ser ut til at det ikke leveres drivere til norsk win xp, og får da beskjed om at jeg kan laste ned service-pack 1, noe jeg har gjort for en stund siden, og så laste ned windows xp bluetooth patch. SÅ kan jeg vistnok installere programvaren som fulgte med musa. problemet er bare det at jeg finner ikke noe "windows bluetooth patch" å laste ned noe sted, men det synes litt rart at microsoft skal ha laget en mus som ikke kan brukes på xp uansett språk..??? noen som har en ide om hva jeg skal gjøre?

På forhånd takk

Jo Erik

Lenke til kommentar

prøvde selv (patchen) og du har rett :roll: , idiotiskt va gjør man da

Requirements

...

Windows XP Service Pack 1 and Windows XP Bluetooth update are included in the package for the following languages: English, French, German, and Italian, which require 30 MB - 50 MB of additional hard-disk space (depending on system configuration and language)

...

hvorfor selges den i norge da?

Ta en titt her

http://www.microsoft.com/hardware/mouse/support.asp

vet ikke hvor en norsk patch er!?

Kanskje jeg har uppdaten fra før...

Lenke til kommentar
prøvde selv (patchen) og du har rett :roll: , idiotiskt va gjør man da

Requirements

...

Windows XP Service Pack 1 and Windows XP Bluetooth update are included in the package for the following languages: English, French, German, and Italian, which require 30 MB - 50 MB of additional hard-disk space (depending on system configuration and language)

...

hvorfor selges den i norge da?

Ta en titt her

http://www.microsoft.com/hardware/mouse/support.asp

vet ikke hvor en norsk patch er!?

Kanskje jeg har uppdaten fra før...

Noen som vet når den patchen for windows xp norsk kommer....

Har noen fått testet denne med t68i?????

Lenke til kommentar

Jeg har strevd med det samme, og sendte i frustrasjon en epost til Microsoft. Etter å ha prøvd å tråle meg igjennom et virrvarr av supportsider osv uten hell ble jeg positivt overrasket over at jeg faktisk fikk svar, selv om det tok en uke.

Intellimouse Explorer Bluetooth hadde blitt sluppet på det norske markedet ved en feiltagelse, dvs. den var sluppet alt for tidlig. Microsoft sa at Bluetooth-patchen var ventet i mars, og at jeg skulle følge med på Microsoft Norge sine hardware-sider.

Har nå ventet i over en mnd, og det er ennå en stund igjen til det ikke er mars lenger. Men den som venter på noe godt, osv...

Når det er sagt er det jo utrolig klønete når man designer et system hvor slike patcher ikke kan brukes multilingualt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...