Gå til innhold

Hjelp til valg av kompatibel prosessor

Anbefalte innlegg

Har fått en PM fra en bruker som kommer inn i diskusjonen her etter hvert, og det er han som skal ha ny prosessor, eller evt overklokke den han har. Hvis det går an.

Jeg er usikker på hvilken han bør/kan kjøpe, så jeg drar med resten av dere i diskusjonen for å få litt hjelp :)

Her er specs fra maskinen hans. Og enda en link.

Jeg fant ikke noe på Asus sin hjemmeside, hovedkortet stod ikke på oversikten over Intel 945G chipset.

Målet er å kjøre Crysis så godt som mulig, og CPU er flaskehalsen iflg denne "testen".

Men 2.8GHz som han har bør jo være bra? Selv har jeg en overklokket E6400 som også kjører på 2.8GHz og Crysis går helt fint på disse innstillingene;

1280x1024 alt på High, eller 1680x1050 alt på medium.

Så spørsmålene er;

1) Lar det seg gjøre å overklokke det systemet han har? Det er helt ukjent for meg.

2) Hvilken CPU er det beste valget om han vil bytte?

Her er noen forslag, selv om prisen på et par av de er relativt drøy;

E6700

E6600

E4600

Andre forslag?

Men om hovedkortet ikke lar seg overklokke, så er det vel strengt tatt ikke noen hensikt å kaste bort penger på ny cpu?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hovedkortet er spesiallaget for HP.

Din link viser at:

CPU/Processor Socket: 775

Supports the following processors:

Core 2 Duo E6x00

Core 2 Duo E4x00

Pentium D 9x0 Dual Core

Pentium D 8xx Dual Core

Pentium 4 6x1 series

Celeron D 3xx series

Lenke til kommentar

Er vel like greit å bytte hovedkortet samtidig å få muligheten til å kjøre nyere prosessorer, har ikke veldig bra erfaring med kastrerte HP/Asus OEM hovedkort. Ikke regn med at det kjører f.eks E4500/E4600 eller noen av E2xxx serien da det neppe støtter M0 steppingen.

Men at Crysis er så prosessorintensivt stemmer i alle fall ikke, les her http://www.techspot.com/article/73-crysis-...ance/page7.html. Dette stemmer også med egen erfaring (det lille jeg har prøvd - makan til hundebæsj innpakket i glanspapir skal man lete lenge etter). Har man en grei cpu - altså Core 2 fra rundt 2.0ghz så vil det fungere greit, grafikkortet er viktigst.

Lenke til kommentar

PerB;

Jeg vet hva jo som står i linkene, ellers hadde jeg ikke foreslått de som jeg nevnte ;)

Spørsmålet er om det er noe å hente i form av ytelse (jeg kjenner ikke til cpu`n hans), enten ved kjøp av ny cpu eller overklokking - hvis det er mulig på det hovedkortet.

Her er forresten litt mer av pc`n hans (burde tatt det med i første post);

Intel Pentium D CPU 2.80ghz 20ghz

Nvidia Geforce 8800GT

3 gb ram

650 W strømforsyning

Endret av cheeba
Lenke til kommentar

Du kan jo se her for sammenligning av deres to prosessorer.

Som du ser så er din mye mer effektiv enn hans. En ny C2D er vel bortimot dobbelt så effektiv som hans gamle Pentium 4.

Kortet hans ser jo ut til å støtte de tidlige C2D prosessorene. Feks E6x00 tror jeg skulle passe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...